24 Декември, 2025

Иван Гешев сезира КС за закриването на специализираното правосъдие

Иван Гешев сезира КС за закриването на специализираното правосъдие

Нарушава конституционни права и накърнява наказателния процес

Главният прокурор Иван Гешев внесе искане в Конституционния съд за обявяване на противоконституционност на разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт (ЗИДЗСВ), които се отнасят до закриването на специализираните съдилища и прокуратури и съответните следствени органи, до статута на магистратите и служителите, промяната в подсъдността на наказателните дела, сроковете за влизане на определени текстове от закона в сила.

Приетият от 47-ото Народното събрание Закон за изменение и допълнение на ЗСВ не само не гарантира защитата на конституционните права на гражданите и юридическите лица, но рефлектира негативно и върху наказателния процес поради заложени в него сериозни проблеми и дори опасност от парализиране на дейността на съдебната власт по неприключените производства, се посочва в искането.

Предвидените условия и ред за преназначаване на магистратите може да се разглеждат като посегателство върху самостоятелността на съдебната власт, което нарушава принципа на разделение на властите.

Разпоредбите за прехвърляне на делата в други органи на съдебната власт създават условия за застрашаване на правната сигурност. Например - делата, по които не е проведено разпоредително заседание, преписките и досъдебните производства, трябва да бъдат изпратени на компетентните съдилища и прокуратури в 7-дневен срок от влизане на закона в сила. Реалното изпълнение на тези разпоредби обаче ще бъде съществено затруднено заради противоречиво тълкуване дали в указания 7-дневен срок е възможно делата да бъдат изпратени, при условие че от 27.07.2022 г. всички магистрати и служители следва да изпълняват задълженията си в други звена на съдебната власт.

Прехвърлянето на тези дела в Софийския градски съд и окръжните съдилища в страната ще рефлектира върху бързината и ефективността на правораздаването, тъй като то е свързано с необходимостта от материална и техническа обезпеченост, с осигуряване на подходящи условия за разглеждането им с оглед спецификата на делата. За съдебните състави ще бъде необходимо време да се запознаят с тях и да ги насрочат в разпоредително заседание. За някои дела това забавяне може да има необратими отрицателни последици, свързани с демотивиране на свидетели, с изтичане на погасителната давност за преследване на отделни престъпления и др.

В искането се обръща внимание, че две от преходните и заключителни разпоредби на ЗИДЗСВ задължават ВСС да преназначи магистратите от специализираните структури според въведени задължителни квоти, при това по неясни критерии, генерирайки правна несигурност и риск от неправомерно допускане на предимство на едни и дискриминиране на други прокурори, съдии и следователи.

Противоконституционно е законодателното решение и относно съдебните заседатели, според което с влизане в сила на закона мандатът им се прекратява. Създава се пълна неяснота и относно уредбата на трудовите правоотношения на съдебната администрация - нарушава се правото на свободен избор на мястото на работа, тъй като едно от измененията предвижда принудително и произволно преместване на служители.

Някои от разпоредбите от Закона за изменение и допълнение на ЗСВ (ЗИДЗСВ) влизат в пряко противоречие с НПК, а Конституционният съд неведнъж е изтъквал изискването за яснота, непротиворечивост и прецизност на законите.

Закриването на цял вид специализирани съдилища и прокуратури без необходимите гаранции за защита на правата и интересите на гражданите, както и за несменяемостта на магистратите, ще затрудни съществено нормалното функциониране на съдебната власт и изпълнението на международните договори, по които България е страна.

Главният прокурор посочва, че в правомощията на законодателя е да преценява как да се уредят конкретните обществени отношения, но закриването на специализирането правосъдие без наличие на необходимост и конкретен обществен интерес накърнява установения в основния закон принцип, че България е правова държава и се управлява според Конституцията и законите на страната. /БГНЕС


Сподели:

Коментари (0)

България предложи доставки на мазут на Република Северна Македония

България предложи доставки на мазут на Република Северна Македония

Българската страна заяви готовност да съдейства за осигуряването на необходимите количества при спазване на техническите и логистичните възможности

Проф. Павлов: 2025 г. бе лоша за българо-македонските отношения, вината е на Скопие

Проф. Павлов: 2025 г. бе лоша за българо-македонските отношения, вината е на Скопие

Очаквам още по-голямо засилване на стремежа на режима на Мицкоски, подобно на Груевски преди години, да се разграничава историята на Македония от тази на България, което е някакъв абсурд от гледна точка на историческата наука, казва още историкът

Румяна Коларова: Не изключвам МЕЧ, "Величие", "Възраждане" и БСП да работят за идеите на Радев

Румяна Коларова: Не изключвам МЕЧ, "Величие", "Възраждане" и БСП да работят за идеите на Радев

Политическият пейзаж в България отново се раздвижи след подадената оставка на кабинета