Твърдотелни батерии отдавна се определят като „свещения граал“ в електрическата мобилност – обещават по-висока ефективност, по-бързо зареждане, по-голяма безопасност и значително по-дълъг пробег. Но пътят към тяхното реално внедряване е труден. Две водещи компании обаче решават да ускорят този преход: американската Factorial Energy и южнокорейската POSCO FUTURE M, съобщава electrek.co.
Стратегическо партньорство за следващото поколение батерии
Factorial и POSCO обявиха новото си споразумение по време на Future Battery Forum в Берлин. Целта е ясна: обединяване на ресурси за разработването на ключови материали за all-solid-state батериите, които изискват напълно нов производствен подход и нов тип електролити.
Днешните литиево-йонни батерии разчитат на течен електролит — компонент, който носи риск от прегряване и загуба на стабилност. All-solid-state решенията заменят течността със твърд електролит, който е едновременно по-безопасен и по-устойчив. Голямото предизвикателство досега беше намирането на материал, който не се напуква и същевременно провежда ток достатъчно ефективно.
Според electrek.co именно тук се фокусира новото партньорство.
POSCO FUTURE M — материалният гигант, който може да промени играта
POSCO вече е сред най-големите доставчици на катодни и анодни материали за индустрията, обслужвайки компании като LG Energy Solution, SK On, Samsung SDI и Ultium Cells.
Сега POSCO разширява портфолиото си и към твърди електролити, литиево-метални аноди и нови катодни и силициеви материали, необходими за следващото поколение твърдотелни батерии.
„Твърдотелните батерии навлизат в нова ера на търговска готовност“, заявява изпълнителният директор на Factorial, Сию Хуанг, цитиран от electrek.co.
Компанията подчертава, че сътрудничеството с POSCO не само ще ускори разработването на материали, но и ще позволи значително намаляване на производствените разходи – ключов фактор за масовото внедряване.
Автомобилни гиганти вече чакат технологията
Интересът към Factorial Energy расте бързо. През 2022 г. Mercedes-Benz, Hyundai и Stellantis инвестираха в компанията чрез финансиране от 200 млн. долара.
Миналото лято Factorial достави първите твърдотелни клетки базирани на своята FEST платформа (Factorial Electrolyte System Technology).
През септември 2024 г. Factorial и Mercedes представиха съвместната батерия Solstice, изградена именно върху FEST. Тестовете показаха впечатляващи резултати:
Модифициран Mercedes EQS изминава 1 205 км с една зарядка и запазва още 85 мили пробег в резерва.
Това отваря вратата към бъдещи серийни електромобили с реален пробег над 600 мили (над 960 км) — граница, която доскоро изглеждаше недостижима.
Ако Factorial и POSCO успеят да стабилизират и мащабират solid-state технологията, автомобилната индустрия може да навлезе в следващата си голяма трансформация. Партньорството дава:
- по-висока енергийна плътност
- по-бързо зареждане
- по-ниски рискове от прегряване
- по-голяма устойчивост
- възможност за значително по-дълъг пробег
Технологията вече не е само лабораторен експеримент — тя започва да се превръща в индустриален стандарт, отбелязва electrek.co.


Коментари (0)