Съвсем скоро Надзорният съвет на "Фолксваген" ще трябва да вземе важно решение, а то във всички случаи ще бъде погрешно. Става дума за това къде да се произвежда моделът „Пасат". Мениджърите на концерна проучиха общо 24 различни места и в крайна сметка се спряха на региона на Измир в Западна Турция. Въпросът се смяташе за решен, но през октомври Турция внезапно се намеси активно в сирийския конфликт. Говореше се за престъпления на турската армия срещу кюрдското население, а ЕС и САЩ осъдиха бруталната военна акция.
А Фолксваген? Концернът първоначално замрази плановете за строежа в Измира, но не се е отказал окончателно от тях.Главният лобист на концерна Томас Щег подчертава пред "Ди Цайт", че решенията се взимат само въз основа на икономически и стратегически съображения. От друга страна в открито писмо на синдиката на работниците на "Фолксваген" в Брауншвайг се говори, че "Ердоган не се нуждае от нищо друго така неотложно, както от икономическа стабилност, за да може и занапред да води мръсните си войни. И "Фолксваген" ще допринесе тъкмо за това, ако избере да се установи в Турция", се казва в писмото, публикувано още на 10 октомври.
Бернд Остерло, който е един от лидерите на Работническия съвет в концерна, е категорично против турските планове: "Фолксваген" може и трябва да вземе морално решение". Което ще рече - никакъв Измир, поне докато Ердоган не спре да прилага насилие в Сирия. Окончателното решение на Надзорният съвет на концерна трябва обаче да се вземе още през следващите седмици.
Вреди за имиджа
За да предотврати нанасянето на още по-големи вреди на имиджа си, "Фолксваген" би трябвало да се откаже от плановете за Измир, четем на сайта на телевизия NTV. В Турция обаче не биха посрещнали подобна стъпка с голямо разбиране.
"Не смятам, че ще е правилно", заяви пред представители на германския печат Баран Челик, председател на турския Съюз на износителите на автомобили. Обяснението му е следното: "Турция просто се опитва да обезопаси собствените си граници и е убедена, че е в правото си да го върши".
Пари или съвест - това е един прастар конфликт, който в момента раздира редица големи концерни. Независимо дали става дума за "Фолксваген" или за "Сименс", за Метро или за БАСФ, за Гугъл или Епъл: глобалните фирми констатират, че световният политически ландшафт се е превърнал в минно поле. Всяка грешна стъпка предизвиква взрив от възмущение, което принуждава мениджърите да спазват определен морал - нещо, което те едва ли биха сторили доброволно, отбелязва "Ди Цайт".
Изданието подчертава, че днес хората вече искат да знаят и това какво концерните правят за обществото. Много от тях не са съгласни да приемат, че мениджърите на големите концерни сякаш си сътрудничат с деспотични режими и сатрапи.
Припомня, че е имало времена, в които концерните са демонстрирали по-ясно политическите си позиции. През 1986 година Кока-Кола и редица други международни концерни решиха временно да напуснат Южна Африка заради режима на апартейд в страната. Подобни оттегляния е имало и от Китай след насилствено потушените протести на площад Тянанмън през 1989, както и от Ирак през 1990-те години.
Концерните се поддават на авторитарен натиск
Днес обаче виждаме съвсем друго: БАСФ наскоро също инвестира десет милиарда долара в Китай - страната, в която Фолксваген продава четири милиона автомобила от общо десет. Заедно с партньори концернът поддържа там 33 завода. Томас Щег изрично подчертава: "Сътрудничеството с Китай е от изключително значение не само за концерна Фолксваген, а и за цялата германска икономика". Така се стига дотам, че концерни, които на Запад се представят за проводници на свободата на словото, нерядко се поддават на авторитарен натиск. В Сингапур например Фейсбук бе принуден от правителството да обозначава критичните към управляващите материали като "лъжливи информации".
„Алтернативата би била да се изтеглят и изобщо да не влизат в такива конфликти", отбелязва "Ди Цайт". Но тъкмо Азия и Латинска Америка, Африка и Русия са регионите, в които големите интернет концерни могат да наберат максимален брой нови потребители. Интересите, насочени към експанзия и растеж, ги вкарва в тежка дилема между бизнеса и морала, в която приличието не винаги успява да вземе надмощие.
Министър-председателят на федералната провинция Долна Саксония Щефан Вайл твърдеше през юли, че Фолксваген ще вземе решението за новия си завод само въз основа на икономически аргументи. Неговата прогноза обаче не излезе вярна - в днешния свят подобно нещо не е никак лесно, заключава „Ди Цайт".
*Коментарът на "Ди Цайт" е публикуван в Дойче веле
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг