Девет европейски министри на финансите, сред които и българският Владислав Горанов, настояват в съвместно писмо Европейската комисия да призове бъдещия си председател Урсула фон дер Лайен да постави началото на дебати за облагане на авиацията със "зелени" такси. Това съобщават в електронното си издание френският в. "Трибюн" и белгийското издание на сп. "Пари мач", цитирани от БТА.
Наред с обществените и икономическите си предимства авиацията е източник на около 2.5% от световните емисии на въглероден диоксид, както и на вредните въздействия на шума и атмосферното замърсяване, подчертават тези девет страни (Белгия, България, Германия, Франция, Холандия, Люксембург, Швеция, Дания и Италия) в съвместна декларация.
Тъй като въздушният транспорт е освободен от акцизи, никакви такси не се налагат върху международните полети и няма координирана такса за билетите, допълват министрите в писмото, изготвено по инициатива на Хага.
Деветте страни призовават следващия екип на еврокомисията да започне дебат, но отчитайки конкурентоспособността и специфичната ситуация на всяка страна членка. Те настояват Брюксел да представи предложение за директива, без да уточняват формата на евентуалното облагане (върху самолетните билети, керосина или други).
Холандия е начело в облагането на авиационния сектор. Дори и без споразумение на европейско равнище Хага възнамерява от 2021 година да въведе такса от 7 евро върху самолетните билети независимо от дестинацията. Въздушни такси съществуват също така във Великобритания, Германия, Италия, Швеция и Норвегия.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг