Пекин похарчи милиарди за най-новия си самолетоносач, но фатална грешка в дизайна го прави неспособен да изстрелва и приземява самолети едновременно – проблем, който САЩ са решили преди 50 години.
Китай изгражда най-големия военноморски флот в света с "френетично темпо", но най-новата перла в короната му – самолетоносачът Fujian – може да се окаже скъп технологичен провал.
Въпреки че е оборудван с революционни електромагнитни катапулти, сравними само с тези на най-новия американски кораб USS Gerald R. Ford, Fujian страда от фундаментален дефект в дизайна на палубата. Според двама бивши офицери от ВМС на САЩ, този гаф означава, че китайският кораб ще може да провежда въздушни операции с едва 60% от ефективността на 50-годишен американски самолетоносач клас Nimitz.
"Оперативният капацитет на Fujian е само около 60% от този на клас Nimitz", заяви Карл Шустер, бивш капитан от ВМС на САЩ, служил на два американски самолетоносача, в публикация на CNN.
Какъв е проблемът?
Накратко: самолетите не могат да излитат и кацат по едно и също време.
След като анализираха снимки и видеоклипове на палубата на Fujian, Шустер и пенсионираният лейтенант-командир Кийт Стюарт, бивш военноморски пилот, забелязват, че пистата за кацане е твърде дълга и минава под твърде остър ъгъл (само 6 градуса спрямо 9 на корабите на САЩ).
Това означава, че зоната за кацане се припокрива опасно близо с два от предните катапулти, използвани за изстрелване. Всеки самолет (J-15 или J-35), който каца, буквално ще "прегази" катапултите, правейки ги временно неизползваеми и създавайки огромен риск от сблъсък.
"По-дългата зона за кацане и по-тесният ъгъл на палубата намаляват пространството за препозициониране на прибраните самолети", обяснява Шустер.
Дефектът, забелязан първо от китайски блогър
Интересното е, че проблемът за първи път е повдигнат не от западни експерти, а от китайски военен блогър. След като гледа документален филм за Fujian по държавната телевизия CCTV, той пише:
"И двата катапулта са разположени близо до предната част на зоната за кацане... (самолетите) ще преминават през катапултите, когато кацат, което временно ще им попречи да бъдат използвани за операции по изстрелване."
Коментарите са забелязани от южнокорейски медии, след което CNN се обърна към двамата бивши офицери от ВМС на САЩ за експертен преглед.
Според американските експерти, единствената възможност за китайците е драстично да намалят темпото на палубните операции, за да предотвратят катастрофи. Това на практика осакатява бойната ефективност на кораба, предназначен да бъде отговорът на Пекин срещу американското господство.
Контраст: Хвалбите на Пекин и "кървавият" опит на САЩ
Докато китайските държавни медии хвалят Fujian и твърдят, че той "постига световна класа", реалността на военноморските операции е съвсем друга. САЩ имат 11 активни самолетоносача и десетилетия опит, докато Китай има два по-стари кораба (тип "ски скок") и тепърва ще активира Fujian.
Кийт Стюарт обобщава бруталната разлика в опита:
"Има стара поговорка във флота, която гласи, че 'всички правила и разпоредби за операциите на самолетоносачите са написани с кръв', което означава, че някой е бил или сериозно ранен, или убит", каза Стюарт.
"Да се изгради лъскав нов самолетоносач е хубаво, но бих предположил, че китайците 'не знаят какво не знаят' за операциите със самолетоносачи", добави той.
Той обясни, че летенето през деня при хубаво време е лесно. "Трудната част... е летенето и кацането в гадна, дъждовна, ветровита нощ, когато палубата се клати с 5-6 метра, горивото ти е на привършване и те е страх."
Според Шустер, Fujian вероятно е по-скоро "трамплин" – скъп урок, от който Китай ще се поучи за следващия си кораб, Тип 004, чието ранно строителство вече се смята, че е започнало.


Коментари (0)