Мярката с отстъпка от 25 ст. за литър гориво не е социална, а по-скоро лобистка. С тази мярка от бюджета на държавата - от данъците на всички хора, независимо имат ли автомобили или не, се финансира "Лукойл". Това обяви служебният министър на икономиката Никола Стоянов за Би Ти Ви и допълни, че се мисли за отмяната й.
Той обясни, че с приемането на мярката само за няколко дни цените на горивата са се повишили с повече от 30 ст. и на практика тя позволява дори по-високи цени. Компанията пък не се притеснява от спад на потреблението, тъй като държавата поема част от цената.
Стоянов уточни, че мярката е удължена засега заради зимата и празниците.
"Когато хората свикнат с една мярка, ние не искаме да я спрем преди да имаме алтернатива. Разбира се, тя е в помощ на гражданите. Всяка помощ в тези времена е важна и именно на прага на зимата и при коледните празници ние счетохме, че не е хубаво мярката да бъде спирана. В момента работим по пакет от мерки. Те на следващ етап ще я заменят", посочи той.
По думите му една от готвените промени ще бъде с подоходен критерий. Тя ще е през фонд, в който ще се вземат свръхпечалби от дружествата. Хората с доходи до 1000 лв. ще получават помощи от специален фонд, като в регламента, където е и дерогацията, ясно е разписано и за какво могат да се използват отнетите свръхпечалби.
Ще се помага и на бизнеса, както и за намаляване на консумацията на електроенергия, за използване на възобновяеми източници.
Стоянов уточни, че ще се мисли не толкова за помагане през горивата, защото подобни уязвими групи едва ли имат автомобили.
"Много от тези хора нямат леки коли и те няма да получат помощ, ако ние отново, да кажем, компенсираме цена на горива. Напротив, идеята ще е в духа и на зелената сделка, и въобще на зеления преход, който правим, да се стимулира общественият транспорт, а не всеки да пътува с личен автомобил. Помощта ще е под формата и на ваучери за обществен транспорт включително", каза министърът.
Той коментира и дерогацията и възможността още 2 г. България да продава преработения руски петрол на държавите в Европейския съюз, за които ембаргото е в сила.
"Целта е да защитим българските граждани и фирми. Не изнасяме бензин. Ние сме в постоянни разговори. Тази рафинерия няма как в момента с краткосрочни решения да бъде захранвана по друг начин и се дава дерогация. Това е, което ни казва дерогацията", изтъкна Стоянов.
ЕС дава срок на страната ни да се справи с проблема, тъй като са наясно с него. Дава се време българският пазар да бъде задоволен с горива. Най-вече дизел, който е изключително важен, има остатъчни продукти, които трябва и могат да бъдат изнасяни, включително керосин.
Министърът бе категоричен, че военната помощ за Украйна не вкарва страната ни във война.
"Много държави от цяла Европа така помагат на Украйна и не мисля, че някой от тях е във война. Във връзка с решението на парламента правителството и по-специално Министерството на отбраната много внимателно анализира това. Бяха взети предвид и желанията на украинската страна. И там, където се пресекат фактически и нашите възможности, и техните желания, това е и което им даваме. Тоест това, с което им помагаме, е нещо много нужно за тях", подчерта служебният министър на икономиката.
Никола Стоянов
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг