Наложи се критично съвещание при мен на ръководствата на НКЖИ, на двете БДЖ, на ИА „Железопътна администрация“ и на Борда за разследване на произшествия, с една тема – анализ и оценка на системата за безопасност на жп транспорта у нас.
Поставям задача на всички дружества нито една катастрофа повече в жп транспорта, подчерта Караджов. Разисквахме пробивите в системата за безопасност и как те най-ефективно да бъдат запълнени, така че гражданите да могат да се движат спокойно. Обявяваме нулева търпимост оттук нататък към всякакви дори незначителни нарушения в дисциплината, правилата и нормите за жп транспорт.
Нито един служител няма да бъде повече толериран, нито един от ръководителите зад мен няма да бъде толериран, ако такива нарушения доведат до произшествия или до катастрофа не дай си Боже. Има тенденция на зачестяване и на повтарящи се нарушения на процедурите. От докладите на колегите става ясно, че има зачестили излизания на червен светофар от страна на машинистите, съгласувано устно с дежурния диспечер , има и несъгласувани излизания на червено. А такива излизания са минавали между капките, но водят и до тежки катастрофи.
Голям проблем са т. нар развързани гари, несвързани със системата за сигурност и там се отваря възможност да се излезе от необозначен коловоз и да се навлезе в трасето на влаковете без да се отбележи това в системата за сигурност. Има и разрешения за маневри, когато се окаже коловозът зает, се посреща пътнически влак примерно с маневрен, а такива неща са недопустими. Толерирането на подобни нарушения представлява онази малка врата, през която едно малко нарушение води до фаталните последици от последната катастрофа край Локорско, категоричен е Караджов.
Освен процедурите, които действат в момента, трябва да мислим и за система за вторичен контрол, там, където е възможна човешката грешка, да има система за технически контрол, която да натиска бутона стоп, независимо дали човек е допуснал грешката. За да се случи това, на компаниите е даден срок до края на седмицата да анализират слабостите в системата за безопасност и да изпратят доклад с мерки, които искат да се реализират в мрежата, така че да няма повече катастрофи, посочи министърът.
Мерките ще се разделят на две части – спешни и неотложни мерки и такива, които изискват по сериозно финансиране, които ще се направят впоследствие – настаняване на модерни системи на борда, които да предотвратят, тоест дори когато машинистът е допуснал грешка, то машината да спира, независимо от неговата грешка. До месец мерките трябва да се приведат в действие. Няма да се толерират нарушаване на правилата и други задачи, търгове, конкурси, такива да се изпълняват освен тази за безопасността на движението по железния път, подчерта още Караджов. | БГНЕС
Коментари (0)