Китайският технологичен гигант Huawei предизвика пореден фурор в индустрията, след като регистрира патент за нова твърдотелна батерия, която на теория може да осигури до 3 000 км пробег (около 1 864 мили) с едно зареждане. Според патента батерията може да се зарежда от 10% до 80% за по-малко от пет минути — нещо, което би променило коренно пазара на електрически автомобили.
Какво съдържа новият патент на Huawei
Информацията, публикувана от Car News China, разкрива, че Huawei патентова батерия с енергийна плътност между 400 и 500 Wh/kg, което е два до три пъти повече от капацитета на повечето съвременни EV батерии. Технологията използва азотно „допиране“ на сулфидните електролити, за да намали страничните реакции при литиево-йонния интерфейс — стандартна лабораторна техника, която обаче все още е трудна за мащабно производство.
Компанията не произвежда собствени автомобили под марка Huawei, а партнира с различни китайски автомобилни производители, като предоставя технологии за електронни системи, автономно управление и батерии.
Затова патентът за твърдотелна батерия може да се окаже коз за китайските автомобилостроители, които се борят за лидерство в глобалната надпревара за solid-state решения — BMW, Mercedes-Benz, VW, BYD и Stellantis също активно развиват подобни проекти.
Реално ли е твърдението за пробег от 1 800 мили?
Някои индустриални експерти остават скептични. Проф. Янг Мин-хо от Dankook University коментира пред Electrek, че „подобна производителност е възможна в лабораторни условия“, но при реални пътни условия проблемите с топлинното управление и енергийните загуби биха направили постигането на тези показатели „изключително трудно“.
Също така, за да се осигури такъв пробег, би било нужно огромно по размер батерийно тяло, което би увеличило значително теглото и цената на автомобила, а това компрометира динамиката и икономиката на модела.
По-кратък пробег, по-голяма ефективност?
Най-големият смисъл от твърдотелните батерии би бил постигането на по-висока енергийна плътност при по-малки и по-леки батерийни пакети, които да осигурят комфортен пробег от около 600 мили. Така „range anxiety“ (страхът от малък пробег) би изчезнал, без да е нужно масово увеличаване на теглото и цената на EV.
С разширяването на зарядната инфраструктура и развитието на ултра-бързо зареждане като MegaWatt charging, много експерти смятат, че индустрията ще заложи на по-компактни решения, вместо на свръхобемни батерии.
Макар Китай да се гордее с лидерството си в EV сектора, Huawei и други компании са под натиск да докажат, че подобни обещания са приложими извън лабораториите. В следващите няколко години ще стане ясно коя компания ще успее да масово произведе безопасна и надеждна твърдотелна батерия, която да се монтира в автомобили на глобалния пазар.


Коментари (3)
Краен
17:52, 9 Юли, 2025Поредния китайски фишек
Джипко Бибитков
13:36, 9 Юли, 2025А дали Huawei е патентовал зарядно, което може да зареди тази батерия за 5 мин? Като пишете поредната такава възторжена статия за светлото бъдеще на електричните, помислете малко по-цалостно!!! За да се зареди такава батерия , което би трябвало да е нещо като 500kWh , от 20% до 80% за 5 мин, трябва зарядната станция да осигури да кажем около 4MW / 1000V и заряден ток около 4000А !!!!! Дали Huawei е патентовал също така и нужните конектори за да издържат тягата ? Дали има или кога ще има подобна инфраструктура ? А колко ли ще струва kWh-а на такава станция, няма да питам :)
Николай II
10:35, 11 Юли, 2025Даааа. Българинът гледа отстрани и вика "Такова животно нема".