Корона кризата разбива надежди за бърза реализация на магистралата и железопътния участък на Коридор №8, пише БГНЕС. Експертите критикуват и без това бавните дейности, бизнесмените предупреждават за големи загуби.
Забавени дейности, отложени процедури, затворени финансови клапи. Пандемията също се отразява сериозно върху динамиката на изпълнението на големи инфраструктурни проекти. Амбициозните изявления за тази година, особено в областта на пътната инфраструктура, са допълнително усложнени. Особено при реализирането на проектите по Коридор №8. Дейностите на магистралния участък Кичево-Охрид са далеч от необходимата динамика, железопътната линия към България е почти спряна, а магистралата до източната съседка (на РС Македония – бел. ред.) поне засега остава само желание.
Властите изпитват затруднения на почти всички фронтове. Особено в областта на човешкия потенциал. По-съществените проблеми обаче, поне в областта на реализирането на пътната инфраструктура, засега твърдят, че няма:
„Нещата вървят добре и няма забавяне. Може би само в определена част от динамиката в изграждането на част от отсечката на магистралата Кичево-Охрид, по която работи компанията "Виктория" поради проблеми с работници от Албания, които не можеха да бъдат ангажирани. Иначе по останалата част от трасето се работи. Оперативно и строително. Наскоро бях на терен и, където имаше 220 машини и 680 работници. Работи се и върху реконструкцията към българската граница, където единствено една от компаниите от Италия имаше малко закъснение поради отсъствието на инженера", заяви пред „Дойче веле“ Зоран Китанов, директор на „Публично предприятие за държавни пътища".
Ж. п. застой
През годините магистралата Кичево-Охрид беше обект на редица противоречия и поради няколко пропуски в началото на нейното реализиране и проектиране, междувременно се увеличи със 187 милиона евро, или общо на 600 милиона евро. За тази година се планира пускането в експлоатация на първите 10 километра от общо 57, колкото е цялото трасе. Китанов е оптимист, въпреки че не иска да прогнозира за точни срокове:
„Няма абсолютно никакво забавяне. Административната част беше забавена, например в областта на разрешителните, документацията, иначе на терен вървеше според правилата. Но проектите не спираха никъде. Самите компании представят работни програми на надзорните органи. Те имат определено темпо. За Кичево-Охрид са подготвени 74 проекта, 38 са внесени за одобрение в Министерството на транспорта и съобщенията. Някои са одобрени, 22 са в процес на преглед в Строителния факултет и те ще бъдат завършени скоро. Въпреки това съществуващото се работи и се реализира. В края на юни ще бъде пуснат експресният път Щип-Крупище, а Щип-Радовиш 90% ще бъде завършен преждевременно", уверява Китанов.
Ако в частта от пътната инфраструктура работите така или иначе вървят, с определена динамика, в железопътната част на Коридор №8 ситуацията е различна или почти заседнала:
„Изпълнителят, следвайки правителствените протоколи, организира работата на строителната площадка с намален брой служители и понеже е чуждестранна компания, част от служителите са напуснали. Намаляването на броя на служителите забавя темповете на изграждането. Финансирането на този проект е стабилно, тъй като вече са осигурени финансови ресурси за неговата реализация. За втората фаза, участъка Беляковце - Крива Паланка, тече процесът на избор на изпълнител. Направен е кратък списък на фирмите и се подготвя тръжна документация, която ще бъде изпратена на компаниите от кратката листа, за да могат да представят техническа и финансова оферта. В ход е и изборът на фирма, която ще извърши експертен надзор на строителните работи от втората фаза. Въпреки че тези неща се правят онлайн, в някои сегменти кризата с коронавируса затруднява нещата", заявиха за „Дойче веле“ от македонските железници.
Кулминация на проблемите поради коронакризата
Това на практика означава, че нещата са почти в началото и проектът на стойност над половин милиард евро далеч не е реализиран, който според прогнозите трябваше да бъде завършен през 2023 година. Поради новата ситуация няма нищо нито от обявените дейности или стартирането на работата на македоно-българската експертна група, която да тласне проекта. Експертите не са оптимисти, че нещата ще вървят гладко:
„Има всякакви проблеми, от проекти, недостатъчно отчуждаване, закъснения и изпълнители. Много фактори влияят. Първата фаза започна и работи отдавна. Има закъснения и проблеми с изпълнителя, а проектите са претърпели допълнителни промени и ревизии. Работи се, но върви доста бавно. Другите два участъка от Беляковец до Крива Паланка, а след това до границата с България са с напълно завършени и ревизирани проекти и чакат изпълнение. Имаме много тунели там, 22 и над 50 моста точно от Крива Паланка до границата с България. Те се нуждаят от големи финансови ресурси, които в момента, по известни причини за държавата, не знам как ще бъдат намерени", коментира Дарко Мославац, професор в Строителния факултет.
Следете с Фактор
Свят
Балотаж между Калин Джорджеску и Марсел Чолаку на президентските избори в Румъния
- 07:26, 25 Ноември, 2024
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг