Трета последователна седмица цената на петрола продължат да падат надолу на международните стокови пазари. У нас обаче всичко е в обратна посока – видима е тенденцията на поскъпване на бензина или запазване на сегашните му нива на предлагане. Според експерти за посочения период бензинът е поскъпнал с 1.3% по родните бензиностанции до средна цена от 1.191 евро за литър А95 (2.31 лева за литър), като в същото време е регистрирано поевтиняване на петрола тип брент с близо 5%. Въпреки, че в Полша горивото е най-евтино сред страните от ЕС, все пак има поевтиняване с 4.1%, до 1.12 евро, спрямо 1.168 евро към 20 юли. Естония остава на второ място по отношение на най-ниска цена на бензина, като потребителите там купуват горивото за 1.139 евро спрямо 1.135 евро преди три седмици. По-евтин от този у нас е бензинът още в Литва и Латвия, съответно при нива от 1.18 и 1.175 евро за литър. В Австрия най-масовото гориво е със средна цена почти същата като тази у нас при ниво от 1.182 евро за литър. Дизелът обаче в Австрия е с близо 20% по-евтин от този у нас при нива от 0.99 евро за литър спрямо 1.191 евро за литър в България. На практика цената на дизела у нас е при средната за страните от ЕС, която е 1.193. Най-евтин е дизелът в Литва - при ниво от 0.96 евро за литър. В Италия която е с една от най-бурно развиващите се европейски икономики нивата на горивата са между 1,40 – 1,60 евро за литър, тоест доста близки до българските, въпреки огромната ножица на стандарта между двете държави
През последните седмици граждани с основание се питат защо световният спад на цената на петрола не се отразява у нас? А проблемът е въпрос на институциите и на несъвършенството на пазара. Това коментира пред БНР анализаторът Илиян Василев. Според него, щом пазарът на горивата не сработва в България, това означава, че някой му пречи. „Или някой заема монополна позиция, или достъпът на външно предлагане до вътрешния пазар не работи – или вносът не работи, или достъпът до складовете, или конкуренцията съзнателно не се увеличава, или има някакви други договорки“, обясни той. „Единственото, което варира в цената, е себестойността на петрола – в дадения случай нямаме изкривяване от валутен курс, така че всички очаквания, които имаме за намаляване на цената на петрола у нас, която в крайната цена има някъде около 30-35% тежест, би трябвало да се отрази“, смята Василев.
От 17 юли нито бензинът, нито дизелът са помръднали от стойностите си – 2.30 и 2.32 лв. за литър. Впрочем масовите горива гравитират около цената от 2.30 лв. още от началото на май, като движенията са със стотинка нагоре или надолу (справка http://fuelo.net/). И от най-ниските си стойности, отчетени в началото на февруари, те са поскъпнали към момента средно с 37 ст. за литър, или с почти 19 процента. В същото време доларът, който също има решаваща роля в крайните цени за потребителите, не е чак толкова далеч от изходната си позиция, пише Банкер бг. При курс от 1.73 лв. на 1 февруари сега щатската валута се търгува за 1.77-1.79 лева. Разбира се, за този период имаше два пика – в средата на март и в средата на април, когато доларът подскочи за кратко до 1.85 лева. Тогава това моментално беше използвано от търговците на горива, като мотив за покачването на цените на дребно, но после крачка назад нямаше. Днес, когато петролът гони най-ниските си стойности от години насам, някои монополисти и държавни институции пак се правят на разсеяни. Това е показателно, че у нас действително няма свободен пазар на горива, защото бензинът и дизелът щяха да вървят по около 2 лева за литър. Противно на световната пазарна логика, след като цените на петрола падат в световен мащаб, няма да е изненада, ако бензинът и дизелът в България да започнат да поскъпват, преди това да се е случило с петрола. В началото на юли Комисията за защита на конкуренцията обяви, че започва анализ на пазара на бензин и дизелово гориво, за да установи до каква степен поевтиняването на петрола се отразява върху цените на горивата за крайните клиенти. Но отогава нито дума по въпроса. Преди време същият този регулатор стигна до извода, че на пазара има картел, но от това нищо друго не последва.
В същото време най-големият търговец и доставчик на горива у нас „Лукойл“ продължава да е държава в държавата. За последните 6 години компанията е отчела приходи от над 40 млрд. лева, но нито стотинка печалба за родната хазна. И всичко това се случва в най-бедната държава на ЕС.
Още от Бизнес
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа
Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото
Цените на криптовалутите се сринаха, 200 милиарда долара са изтрити
Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни