От списъка за субсидиране влакове отпадат тези, за които няма пътници. Това е проблемът и така дадени направления се оказват губещи и неефективни за БДЖ. Парите не достигат за субсидиране, защото компанията има огромни задължени назад в годините натрупани. Натрупани са над 109 млн. лв. 109 млн. лв. загуби. А трябва да се правят ремонти да се поддържа релсовият път и машините, за да няма инциденти и да гарантираме спокойно пътуване. Така транспортният министър Ивайло Московски очерта по Нова ТВ проблемите пред българските железници. Той призна, че в предишния мандат на ГЕРБ когато бе също министър на транспорта го излъгал финансовият му колега Симеон Дянков.
Трябваше ни заем за нова техника, набелязахме мерки за модернизация и реконструкция. Кредитът трябваше да дойде от Световната банка. Там влизаше и продажбата на „Товарни превози“, направихме непопулярни мерки. Договорът беше готов на бюрото на Дянков, но той отказа да го подпише в последния момент, защото сме увеличавали дефицита. Така направихме една лоша реформа, само с неполулярните мерки. В дългосрочен план това не гарантира устойчивост на железниците. Сега тези 40 млн. , които министър Горанов даде на БДЖ са само глътка въздух, има възможност да ревизираме спрените 38 влака. Сред тях има серия локомотиви, които миналата година не са ремонтирани и са опасни, няма да ги пусна, независимо дали имам субсидия. Ще се съобразя с исканията на кметовете и на хората за възстановяване на някакъв график и това може да стане до 10 дни. Нямаме в същото време ресурс на мястото на опасните машини да сложим ремонтирани. При този бюджет трябва да съкратим хора, но без синдикатите няма как да стане, защото имаме подписан с тях договор при предишното правителство, и всеки съкратен ще бъде възстановен на работа от съда, обясни проблемите Московски. Той акцентира и върху факта, че нелогично предишни управляващи са пуснали частни компании да конкурират БДЖ, и те са късали живо месо от „Товарни превози“.
Това е ставало за сметка на държавното дружество. 8 частни компании са лицензирани и конкурират държавните товарни превози сега. Но тогава тези синдикати са си мълчали и са проспивали това унищожаване на държавната структура. Такъв лиценз за превозвач иска и г-н Ковачки, а в същото време дължи над 12 млн. лв. за превози на БДЖ. Трябва да му дадем по закон лиценз, защото по съдебен път ще си го вземе, допълни транспортният министър.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг