Турската "Ташяпъ" и италианската "Серениссима Конструциони" обжалват търга за строителство на магистрала "Хемус". Това съобщиха от Министерството на регионалното развитие в отговор на въпрос на Mediapool.
По официална информация първи 60 км ще струват около 1 млрд. лв. Ако те се вземат за база, това означава, че за оставащите 192 км ще са необходими още 3.2 млрд. лв.
В същото време министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова обясни в ефира на Би Ти Ви днес, че държавата е коригирала прогнозната цена на липсващите 252 км между Ябланица и Шумен от 1.8 на 2.5 млрд. лв. .
Изграждането на магистралата може да започне най-рано през 2017 г. След одобряването на финансирането от Народното събрание сме в готовност да бъде пуснат и търгът до Велико Търново, каза Павлова.
Това е причината да не бъдат подписани договорите с избраните изпълнители – консорциуми, водени отфирми, свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски и на шефа на "Лукойл България" Валентин Златев, които спечелиха една от най-големите поръчки в строителния бранш в навечерието на Коледа.
Обжалванията отнемат между 3 и 6 месеца и най-късно след 6 месеца ще има възможност да бъде потвърден изборът на фирмите изпълнители, каза Лиляна Павлова.
Турската компания "Тяшапъ" даде най-ниска цена за изграждането на отсечката от разклона за Луковит до разклона Плевен/Ловеч. Офертата им за 36-километровата отсечка беше 429 млн. лв. договорна цена при максимална от 450 млн. лв.
Въпреки това Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" не прие обясненията на "Тяшапъ" за ценовата им оферта, която се различаваше с повече от 20% от средната цена на останалите кандидати.
Така държавата предпочете за строител обединението "ПСТ Хемус 2", чиято оферта е с 50 млн. лв. по-висока от тази на турците. Българският консорциум даде над 479 млн. лв. договорна цена при максимална от близо 500 млн. лв.
Водещ партньор в обединението е "ПСТ Груп", която се свързва с депутата от ДПС Делян Пеевски, според пред0ставители от строителния бранш. Останалите фирми са "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро Алианс Тунели"
Италианската компания "Серениссима Конструциони" участва в търга за отсечката от Ябланица до разклона за Плевен/Ловеч. Тя даде договорна цена от над 293 млн. лв. при максимална от 314 млн. лв. за 23-километровата отсечка. Не е яснен мотивът, с който италианците обжалват процедурата.
Цената беше с по-голяма тежест при определянето на избора на победител. Ценовата оферта на италианците е по-висока от тази на избрания изпълнител, като в същото време имат и по-малко точки за техническото си предложение.
За строител на отсечката беше избрано обединението "АМ Хемус Лот 1" с договорна цена от 274 млн. лв. при максимална от 297 млн. лв. За сравнение държавата прогнозира, че трасето ще струва 168 млн. лв.
В обединението "АМ Хемус Лот 1" водещ партньор е "Джи Пи Груп", която се свързва с Валентин Златев. Останалите са испанските"Конструксионес Табоада и Рамос" и "МР Сивил уъркс" Испания и българската "Трансконсулт 22".
Регионалният министър защити избраните фирми, като посочи, че те са подали надлежно необходимите документи и са доказали че имат изпълнени проекти от аналогичен размер.
Строителството тръгва най-рано през 2017 г.
Така само 60-те километра на магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона за Плевен/Ловеч ще струват на бюджета около 1 млрд. лв.
Очевидно това е накарало правителството да промени разчетите си, защото първоначално се твърдеше, че липсващите 252 км между Ябланица и Шумен ще струват 1.8 млн. лв. Днес обаче Павлова каза, че стойността на липсващото направление се оценява на 2.5 млрд. лв.
Ако се вземат за база цените, постигнати на първия търг, за оставащите 192 км от магистралата ще са необходими още 3.2 млрд. лв., сочат сметките. Така довършването на магистрала "Хемус" на бюджета ще излезе над 4 млрд. лв.
Според регионалния министър въпросът с финансирането на магистралата трябва да бъде обсъден и в Народното събрание, тъй като строителството като период на време и като финансов ресурс минава мандата на това правителство. Това е сериозен ангажимент с дългосрочно бюджетиране и се изискват солидни средства, каза Павлова.
Тя защити по-високи цени от индикативната стойност с факта, че поръчката е обявена през 2013 г. без реален проект как ще е преминаването по трасето. В същото време по него има над 3 км тунели и над 10 км виадукти, които са скъпи съоръжения. Реалните проекти бяха налице през лятото на 2015 г., каза Павлова. Търгът обаче беше обявен в началото на миналата година.
Има готовност да се обяви тръжната процедура и за следващия етап от разклона за Плевен/Ловеч до Велико Търново, който е с дължина от 85 км, каза Павлова.
Следете с Фактор
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
- 21:23, 23 Ноември, 2024
Още от Бизнес
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг
Биткойнът надхвърли 95 000 долара за първи път