6 Декември, 2025

Идеята, която превърна шефа на Starbucks в милиардер

Идеята, която превърна шефа на Starbucks в милиардер

Хауърд Щулц започва от нищото, а сега е милиардер. И шеф на най-известната верига кафенета в света – Starbucks. Как стига дотам, разказва Business Insider, цитиран от money.bg.

Шулц се ражда в през 50-те в един от бедните квартали на Ню Йорк. Ето защо и детството му е съпътствано от бедност. Така например баща му си чупи крака и поради липсата на застраховка семейството остава без доходи.

Бъдещият предприемач обаче да получи образование благодарение на спортните си умения – получава стипендия за резултатите си като футболист, която му осигурява диплома от Northern Michigan University.

Веднага след завършването си той започва работа в Xerox, където отговаря за програмата за обработка на текстове в компанията. Не е мечтаната длъжност, но там се научава да продава малко популярни продукти.

Първият допир на Шулц със Starbucks идва, когато той започва работа за компания, продаваща кафе машини. И като ръководител на екип продажби един от неговите клиенти е именно веригата ресторанти. Тогава Starbucks със седалище в Сиатъл е все още малка фирма, навлязла в малка пазарна ниша. Но поръчва много кафе машини.

Хауърд Шулц е впечатлен и отива лично да се запознае с тогавашните собственици Гералд Болдуин и Гордън Боукър. Очевидно се тримата се харесват, защото година след това Шулц започва работа в компанията като ръководител на отдела за продажби и маркетинг. Постът звучи обаче по-важен, отколко всъщност е бил. Защото по това време веригата има само 3 обекта и продава предимно кафе за вкъщи.

Не за дълго. По време на едно пътуване до Италия Шулц забелязва, че многото еспресо барове в страната надписват приготвеното кафе с името на клиента. И тогава разбира, че клиентите не купуват просто напитката, а отношението.

След като се връща в САЩ, напуска Starbucks и създава собствена верига Il Giornale, вдъхновена от италианския начин за пиене на кафе. Но инвеститорите били трудни за убеждаване, че кафето може да бъде лично и многостранно изживяване. От 242 инвеститора 217 отказват.

Но Шулц не се отказва. Разработва новия си бизнес две години и се връща през 1987 година в Starbucks – но вече самият той като инвеститор. Купува веригата тогава само с шест обекта за 3.8 милиона долара.

Ето как най-накрая успява да наложи идеята си за лично отношение при сервирането на кафе. И Starbucks наистина става хит. А през 1992 година стъпва и на борсата.

През същата година компанията има вече 165 кафенета и приходи от 93 милиона долара. През 2008 обектите вече са 7100 в цял свят. А самият Шулц притежава активи през 2015 на стойност 2.9 милиарда долара.

Сподели:

Коментари (0)

КЗК с тежка констатация: Има изкривяване на пазара за храни у нас - от производство до търговия

КЗК с тежка констатация: Има изкривяване на пазара за храни у нас - от производство до търговия

Продукцията става все по-силно зависима от внос, а резултатът от това е осезаемо повишаване на цените за потребителите

Путин и индийския премиер са на разговори за търговията с оръжие и петрол

Путин и индийския премиер са на разговори за търговията с оръжие и петрол

Путин е на първа визита в Индия от четири години, чиято цел е да се засили търговията с важен купувач на руско оръжие и суров петрол, след като западните санкции засегнаха десетилетните връзки между Москва и Делхи

САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

Според OFAC, Gracetown е създадена през 2006 г., за да управлява 3 луксозни имота в Ню Йорк и Вашингтон, които Олег Дерипаска е закупил по същото време