Хауърд Щулц започва от нищото, а сега е милиардер. И шеф на най-известната верига кафенета в света – Starbucks. Как стига дотам, разказва Business Insider, цитиран от money.bg.
Шулц се ражда в през 50-те в един от бедните квартали на Ню Йорк. Ето защо и детството му е съпътствано от бедност. Така например баща му си чупи крака и поради липсата на застраховка семейството остава без доходи.
Бъдещият предприемач обаче да получи образование благодарение на спортните си умения – получава стипендия за резултатите си като футболист, която му осигурява диплома от Northern Michigan University.
Веднага след завършването си той започва работа в Xerox, където отговаря за програмата за обработка на текстове в компанията. Не е мечтаната длъжност, но там се научава да продава малко популярни продукти.
Първият допир на Шулц със Starbucks идва, когато той започва работа за компания, продаваща кафе машини. И като ръководител на екип продажби един от неговите клиенти е именно веригата ресторанти. Тогава Starbucks със седалище в Сиатъл е все още малка фирма, навлязла в малка пазарна ниша. Но поръчва много кафе машини.
Хауърд Шулц е впечатлен и отива лично да се запознае с тогавашните собственици Гералд Болдуин и Гордън Боукър. Очевидно се тримата се харесват, защото година след това Шулц започва работа в компанията като ръководител на отдела за продажби и маркетинг. Постът звучи обаче по-важен, отколко всъщност е бил. Защото по това време веригата има само 3 обекта и продава предимно кафе за вкъщи.
Не за дълго. По време на едно пътуване до Италия Шулц забелязва, че многото еспресо барове в страната надписват приготвеното кафе с името на клиента. И тогава разбира, че клиентите не купуват просто напитката, а отношението.
След като се връща в САЩ, напуска Starbucks и създава собствена верига Il Giornale, вдъхновена от италианския начин за пиене на кафе. Но инвеститорите били трудни за убеждаване, че кафето може да бъде лично и многостранно изживяване. От 242 инвеститора 217 отказват.
Но Шулц не се отказва. Разработва новия си бизнес две години и се връща през 1987 година в Starbucks – но вече самият той като инвеститор. Купува веригата тогава само с шест обекта за 3.8 милиона долара.
Ето как най-накрая успява да наложи идеята си за лично отношение при сервирането на кафе. И Starbucks наистина става хит. А през 1992 година стъпва и на борсата.
През същата година компанията има вече 165 кафенета и приходи от 93 милиона долара. През 2008 обектите вече са 7100 в цял свят. А самият Шулц притежава активи през 2015 на стойност 2.9 милиарда долара.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг