25 Декември, 2025

Кр. Ангарски: По-евтино ще бъде КТБ да се одържави, а не да бъде фалирана

Кр. Ангарски: По-евтино ще бъде КТБ да се одържави, а не да бъде фалирана

По-евтино ще излезе на държавата, ако КТБ спасена, а не фалирана. Това обаче може да стане само, ако бъде одържавена. Това обяви по БНТ финансист Красимир Ангарски, бивш подуправител на БНБ и баща на Валутния борд.

Той е категоричен, че БНБ има надзорни функции и ако тя ги изпълнява добре, може да предотврати всякакви банкови кризи, а КТБ2 не може да се случи. Но при тази голяма дупка от над 4 млрд лева, които установяват одиторите в КТБ, не може да не става дума за престъпление.

Тези 4.2 млрд. лева не са изчезнали, това реално е оценката на кредитния портфейл. Това, което е обезпокоително в доклада но одиторите е, че тези кредити не са обезпечени достатъчно и нямат гаранция, че те ще бъдат върнати. Не може да няма престъпление при тези големи обезценки. Къде са били контролните органи, вероятно са били подвеждани и заблуждавани. БНБ и банковият надзор и бил силно занижен, а имаме и виновни лица в КТБ, които не са работили по задължителните правила на банковата система. БНБ може да предложи оздравителна процедура, но не се знае дали ще е успешна. Добре би било обаче да се поканят хора или фирми, които имат интереси, за да се заемат с оздравяването на банката. ЕПИК е австрийски фонд, например, който може да си направи собствен одит и на тази база да сметне колко ще им струва оздравяването на банката. Но за да се случи това, КТБ трябва да бъде одържавена. След това може да бъде увеличен капитала, може да се направи консорциум с частни фондове, като Оманския фонд и други заинтересовани лица, да се направи една голяма държавна банка. Защото, ако не бъде създадена стабилна финансова институция, в която хората да имат доверие, тогава вложителите в КТБ, които вече не вярват на никого, едва ли оставят парите си в нея. Но институциите и държавта много закъсняха, решаването на проблемите в КТБ трябваше да се случат много по-отдавна, коментира Ангарски.

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

В материал на Bloomberg се изтъква, че санкциите срещу агресора принуждават руския петрол да остава все по-дълго в морето, докато Москва и нейните купувачи търсят нови схеми за доставка

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

Метод може да прилoжи всяко лице, чийто доходът е бил правилно обложен

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Два от общо шестте зарядни центрове ще бъдат разположени в близост до автомагистралата – при изходите за Чирпан и за село Кабиле, и са част от зарядната инфраструктура за електрически превозни средства