Ако настоява на всяка цена държавата да купи ЧЕЗ – това би било грешка, страната ни ще се постави в странна ситуация. Защото държавата никога не е доказала, че може по-добре да управлява една голяма фирма. Държавата е лош стопанин – това е доказано и в други държави. Това обяви в ефира на Би Ти Ви бившият финансов министър Милен Велчев.
Другата страна – държавата в момента води арбитраж срещу ЧЕЗ и никой продавач не би оставил в своя опонент такъв сериозен лост в изхода от арбитража. Тоест, трябва да бъде постигнато взаимно приемливо решение по арбитража, което ще струва стотици милиони на българската държава. Това няма как да стане. Но как ще приключи това арбитражно дело – не мога да прогнозирам. И премиерът и финансовият министър със сигурност разбират добре тези два мои аргумента, защити тезата си Велчев, който смята за несъстоятелно да се национализират ЕРП-тата, в частност ЧЕЗ.
Той обясни също, че ЧЕЗ е със стабилно държавно участие, което обаче не помага особено на нейното управление. Един бегъл поглед на чешката преса ще ни позволи да разберем защо е добре държавата да стои далече от тези сектори. Велчев е убеден, че той би се управлявал много по-добре от една мултинационална кампания, която е в частни ръце.
Милен Велчев припомни, че продажбата на ЕРП-тата е направена в 2004 при една прозрачна пазарна сделка, с много добри приходи за държавата. Той обаме отрече напълно, че е участвал преди да стана министър в кабинета на Сакскобургготски в разговори по приватизирането на ЕРП-тата, тъй като не му е било работа да приватизира енергетиката.
По думите на Милен Велечв от гледна точка на държавните финанси и икономическия растеж нещата вървят добре. Но са необходими реформи, те са назрели в здравеопазването и се надява, че Кирил Ананиев има познания и възможности да ги случи. В сектора на икономическото управление на фирми, които са държавни, също има още какво да се желае. Добре е летището в София да отиде в частни ръце, за да подобри управлението му, като се надявам да бъдат привлечени сериозни и авторитетни инвеститори.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг