Министерството на отбраната се готви да обяви още този месец обществена поръчка за закупуването на шест нови двигатели за старите съветски изтребители МиГ 29. Новината съобщи министърът на отбраната Николай Ненчев днес.
"Правим всичко възможно и планираме да разширим базата и да обновим ВВС, така че да бъдат в състояние сами да охраняват родното небе", коментира Николай Ненчев, цитиран от Меdiapool.
Военното министерство сключи миналата година договор с Полша за ремонта на шест двигатели за МиГ 29 и новината за предстоящата нова поръча идва като абсолютна изненада.
По предварителна информация сделката се очаква да бъде на приблизителна цена 50 - 52 млн. лева. Идеята е плащанията да бъдат покрити от отпуснатите от Министерския съвет целево 80 млн. лева за Военновъздушните сили.
Досега се смяташе, че с тези средства ще бъде заплатена първата вноска по евентуален договор за закупуването на нов тип многоцелеви самолет, който най-накрая да замени несъвместимите с НАТО стари съветски машини. Сега обаче явно планът е претърпял основна промяна и не се знае дали проектът за купуването на нови изтребители въобще ще се задейства реално.
На практика много малко държави в света могат да предложат нови двигатели за МиГ 29, като само Русия е сигурна като единствената страна производител. Подобна сделка би била спорна в условията на продължаващи санкции на ЕС спрямо Русия, но освен това би била в противоречие с ангажимента на България да придобие натовски изтребители.
По информация на Mediapool поръчката на новите двигатели е предложена от военното ръководство на армията. Шефът на ВВС ген. Румен Радев заплаши с оставка в края на септември, когато правителството бе на път да сключи договора за ремонта на МиГ-овете, но не с Русия, а с Полша, като същевременно бе предложено и други държави от НАТО да могат да се включат в охраната на българското въздушно пространство
Отношенията на Министерството на отбраната с Москва се обтегнаха силно след провала на преговорите за МиГ-овете и решението ремонтът да бъде възложен на Полша. Бе изтъкнато, че Полша предлага много по-изгодни условия, а и така се прекратява зависимостта от Русия.
Москва протестира остро срещу това решение, като заплаши, че ще оспори междуправителствения договор между България и Полша.
Ненчев съобщи също, че като част от мерките за спасяването на ВВС е предвидено и подписването на втори договор с Полша за поддръжка и модернизация на наличните бойни машини.
Сегашният договор се изпълнява стриктно и в срок, което ме прави оптимист, каза Ненчев.
Полша твърди, че освен да ремонтира двигателите е в състояние и да ги модернизира, като смени системите "свой чужд" на МиГ-овете и така те ще могат да летят заедно с натовските самолети и и да бъдат разпознавани от тях.
Премиерът Бойко Борисов, който присъства на събитието, допълни, че държавата ще направи всичко възможно да откупи обратно авиационния завод, в който освен "МиГ" да се ремонтират и другите видове самолети на въоръжение у нас.
Още в края на миналата година Борисов лансира идеята България да ремонтира двигателите си за МиГ в авиоремонтния завод "ТЕРЕМ - Георги Бенковски". Хипотетично това е възможно, но според експерти твърде съмнително. За да стане това, руснаците трябва да предоставят цялата необходима документация за подобна дейност.
Заводът бе закупен от структури, близки до собственика на фалиралата КТБ Цветан Василев, и преименуван впоследствие на "Авионамс". След раздора между Цветан Василев и Делян Пеевски и последвалия крах на КТБ през 2014 г., следите на собствеността на "Авионамс" се губят в офшорки.
Днес военният министър Николай Ненчев заедно с полковник Димитър Петков се качи на "МиГ 29", който за първи път излетя от авиобаза "Граф Игнатиево" с двигателите, които достави Полша.
Борисов благодари на Полша, че "помогна с тези два двигателя в критичен момент за българските ВВС" и допълни, че през март предстои да приключи обновяването на авиобазата "Безмер", която по думите му "става уникална".
От своя страна посланикът на Полша у нас Кшищоф Краевски посочи, че днешното събитие е резултат от доброто сътрудничество между България и Полша.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг