Д-р Михаил Корчемкин, bulgariaanalytica.org
Новите руски проекти за газопроводи – Северен поток 2 и Турски поток – са проектирани да убиват украинския газов транзит. Въпреки това, има и косвени щети – отклоняването на газовите потоци значително ще намали обема на транзита и ще засегне приходите на операторите в Словакия, Румъния, България и Австрия. Действащ украински транзит е от полза за всички страни, с изключение на изпълнителите от Газпром.
Приходите на словашката газопреносна компания Eustream вече са засегнати от по-високото натоварване на капацитета на газопровода OPAL, наскоро разрешено от Европейската комисия. В началото на януари 2017 г. Газпром и европейски оператори докладваха рекордни дневни обеми от руски газ, доставени от газопровода Северен поток. Потокът достигна 168 милиона кубически метра на ден (mmcmd, при + 20°C), в сравнение със средната стойност от 126 mmcmd през първата половина на декември 2016 г.[1] Студеното време принуди европейците да купуват повече руски газ.[2] Без да има достъп до допълнителния капацитет на OPAL, Газпром би си купил повече капацитет в Словакия, над текущото договорено ниво от 179 mmcmd[3] (Велке Капушани получава газ до 157 mmcmd).
Изглежда, че Европейската комисия нарушава собствения си критерий[4], казвайки, че „освобождаването на капацитет не вреди на функционирането на вътрешния газов пазар на ЕС, или на преносната система, към която е свързана инфраструктурата“.
Проектът за газоровода Северен поток 2 цели по-нататъшно намаляване обема на транзита на руски газ през словашки газопроводи. Газпром е резервирал словашки транзитен капацитет чрез договор с клауза „транспортирай-или-плати“ / да се плати за договорен транспортен капацитет, дори и да не се използва/ до 2029 г. Въпреки това, газопреносната компания Eustream определено ще стане по-малко ефективна, което противоречи на европейските правила[5] („освобождаването не трябва да е във вреда на конкуренцията, или на ефективното функциониране на вътрешния газов пазар, или на ефективното функциониране на регулираната система, към която е свързана инфраструктурата“). По мое мнение, Словакия има силно лоби в политическата игра срещу газопровода EUGAL, предназначен да получава газ от Северен поток 2. Без EUGAL, Северен поток 2 ще бъде газопровод за никъде.
Подобна ситуация се развива на южния фронт. През 2016 г. румънският участък на Tранс-Балканския газопровод (TBGP) доставя 17,0 милиарда кубически метра руски газ, в това число 11,7 милиарда кубически метра за Турция и 5,3 милиарда куб.м. за България, Гърция и Македония. При завършване на една линия от Турски поток, Румъния неизбежно ще загуби транзитния поток към Турция, но съм сигурен, че румънската Трансгаз ще се бори за запазване на останалия транзит към балканските страни. Газпром планира да обърне потока[6] на Tранс-Балканския газопровод, оставяйки Румъния без никакви приходи от транзит. България доставя 14,6 милиарда куб.м., включително споменатия 11.7 милиарда куб.м. до Турция и 2,9 милиарда куб.м. до Гърция и Македония. С турския поток от природен газ, отклонен към новия газопровод през Черно море, Булгартрансгаз ще трябва да избира между запазване на останалите транзитни обеми от около 3 милиарда кубически метра годишно и транспортиране на половината от този към Румъния от схемата на реверса на газовия поток.
Подводният газопровод за Турция е предназначен да замени сегашния маршрут от Русия до Италия през Украйна, Словакия и Австрия. Брюксел трябва да има предвид, че разширяването на газопровода Турски поток към Южна Италия, ще се отрази на приходите на компаниите Eustream и Gas Connect Austria.
Играта на Кремъл за убийството на украинския транзит, означава също и дъмпинг на бизнеса с газовия транзит в Източна и Централна Европа. Вярвам, че най-засегнатите оператори ще направят всичко възможно, за да попречат на Европейската комисия да даде разрешения за газопровода EUGAL и за руският газ да пресече турско-гръцката граница.
Поддържане на украинския транзит е от полза както за вносителите от ЕС, така и за руския износител Газпром. Газопроводът Северен поток трябва да работи на пълен достъпен капацитет, независимо от сезона, или краткосрочни колебания в търсенето. Природният газ за Северен поток (и региона на Санкт Петербург) се подава през газопроводите Ухта-Грязовец и Грязовец-Виборг.[7] Тази система е напълно заредена през зимата и няма достатъчно капацитет за съхранение в района.
Разбирайки проблема, Газпром предложи да се намали върховото потребление чрез доставки на втечнен природен газ от негово проектирано съоръжение на Балтийско море.[8] За разлика от Северен поток, украинската газопреносна система може да доставя газ в съответствие с търсенето на вносителите.[9] Руските тръбопроводи, преминаващи от Западен Сибир до украинската граница, както и украинските транзитни линии, имат значителен свободен капацитет – газовият поток през границата на Словакия може да се повиши от сегашните 150 до 200 mmcmd.[10] Огромните съоръжения за съхранение на природен газ в Западна Украйна осигуряват допълнителна сигурност на доставките.
Опасявам се, че този план няма да работи. Доставките от втечнен природен газ до терминал в Северозападна Европа не може да бъдат от полза за краткосрочното или сезонно нарастване на търсенето в Баумгартен, Австрия.
Газпром[11] очаква нарастващата роля на природния газ като резервно гориво за енергия от възобновяеми източници. Базовото натоварване на газопровода Северен поток не съвпада с тази програма. Без украинския транзит, Газпром няма да бъде в състояние да отговори на върховото потребление на газ в Източна и Централна Европа.
Опитът на Северен поток показа, че свободният транзит по газопровод не гарантира стабилност на доставките на руски газ. През периода януари-март 2015 г. Газпром намали с 50 на сто дневния си износ, опитвайки се да подкопае реверсивните газови доставки от ЕС към Украйна. Това не беше изненада, тъй като президентът Путин предупреди и по-рано ЕС.[12] Беше важно за г-н Путин да покаже надеждността на газопровода Северен поток, но очевидно желанието „да накаже“ Европа е неустоимо. Няма съмнение, г-н Путин ще го направи отново, ако Германия и ЕС намерят начин да се справят с разширението на Северен поток.
И накрая, има все по-голям риск от терористична атака срещу газопроводи. Дистанционно управляемо подводно средство може да постави взривно устройство на тръбите на Северен поток, които са поставени на морското дъно.[13] Заслужава да се отбележи, че един взривен участък от наземен газопровод може да бъде заменен в рамките на няколко дни. Подмяна на част от Северен поток ще отнеме няколко месеца.
Бележки:
[1] http://www.eegas.com/terminal_flows.htm
[2] The Yamal-Europe pipeline is working at full capacity now. If the flow goes down with the end of the cold wave, Poland will become a natural leader of the anti-Nord-Stream-2 team.
[3] https://tis.eustream.sk/TisWeb/#/?nav=bd.cap
[4] http://ec.europa.eu/energy/en/topics/markets-and-consumers/wholesale-market/access-infrastructure-and-exemptions
[5] https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/2016_opal_revision_decision_en.pdf
[6] https://iakal.files.wordpress.com/2016/03/map-turk-stream-pipeline.jpg?w=840
[7] http://www.eegas.com/fsu.htm
[8] http://1prime.ru/energy/20170113/827034305.html
http://1prime.ru/energy/20170113/827034305.html
[9] http://www.eegas.com/images/archive/EEGA-RGI-2016-12-14-NS-Ukraine-base-load.pdf
[10] https://tis.eustream.sk/TisWeb/#/?nav=bd.cap
[11] http://www.gazprom.ru/f/posts/36/607118/gazprom-emitent-report-1q-2016.pdf – page 57
[12] http://en.kremlin.ru/events/president/news/45869#sel=45:28:r23,46:39:nkw
[13] http://www.nord-stream.com/media/picture_library/rgb_small/ru/2014/09/vneshnyaya-inspektsiya-s-pomoshchyu-teleupravlyaemogo-podvodnogo-apparata-tpa_3541_20140916.jpg
Още от Бизнес
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни
ЕK официално оспори пред СТО китайските антидъмпингови мита върху брендито
Китай трябва да даде отговор в рамките на 10 дни
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит