От много години горивата са постоянно в челната тройка. У нас те са едни от най-скъпите в Европа. За това има две хипотези – или българското производство се продава по-скъпо, или някой пречи на вноса. Това обяви в ефира на Би Ти Ви бившият икономически министър Трайчо Трайков. Той добави, че в правомощията на Комисията за конкуренция е да установи кой пречи на вноса, както и да налага съответните санкции и глоби при нарушаване на правилата и закона.
Трайков обясни, че в последния доклад на КЗК е било констатирано, че е имало затруднения на внос на горива заради обстоятелството, че всички те трябва да минат през акцизни складове, които са собственост на две фирми, бивши държавни дружества.
допълни, че пазарът на горива е свободен, а не регулиран, което също е причина цените на горивата да бъдат високи. Но правителството може да предприеми някои мерки, които да работят в посока сваляне цените на тези продукти.
Пазарът на горива е свободен, а не регулиран. И щом е свободен трябва да се спазват правилата на конкуренцията. Ако не се спазват – КЗК го установява и налага съответните глоби. В нея са инструментите и възможностите. Но кабинетът може да предприеме и други мерки, колкото и да не е желателна намесата на държавата. Например, да използва част от държавния резерв, за да направи интервенция на пазара, когато има голямо изкривяване на цените на горивата. Помните лятото голямото стригане. Но това е свързано с определен риск. Има и още един начин – ако държавата е оператор на акцизни складове и тя ги притежава и контролира. Има и трета стъпка – да се подпише споразумение с нашите съседи – бензиностанциите да се зареждат от акцизни складове в съседните страни. Тук също има известен риск от гледна точка на това, че финансовото министерство би изразило опасения, че ще бъде затруднен контрола върху евентуалната контрабанда, посочи вариантите за сваляне цените на горивата бившият икономически министър.
По думите на Трайков за него не е изненада, че проектът "Турски поток" бе замразен, защото това е пазарната логика.
Когато имаш съществуващо трасе за пренасяне на газ, няма нужда да строиш по-скъпо. За пример мога да ви дам следния факт -цената на Турски поток би била такава, че само лихвите по кредитите, които ще трябва да се вземат за построяването му, ще са равни на транзитните такси, които сега плащат страните. Това не изглежда много логично от икономическа гледна точка, нали? Но знаем, че този проект няма само икономическа логика, въпреки че руснаците не са загърбили своите интереси, коментира Трайков.
Що се отнася до Южен поток, този проект не е спрян, тъй като няма официално уведомление за това от руска страна. Но България трябва добре да си направи сметката докато ще може да си позволи да плаща напразни разходи, в случай, че получим такова уведомление.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг