28 Ноември, 2024

Проф. Атанас Тасев: Путин зачеркна България от енергийната карта на Европа

 Проф. Атанас Тасев: Путин зачеркна България от енергийната карта на Европа

Тристранната среща между Русия, Украйна и ЕС по отношение на доставките на газ може да се смята за ползотворна, защото има договореност между страните, но най-важното от нея е, че ще бъде платено до края на така наречения зимен план, заявява в интервю за "Фокус" енергийният експерт проф. Атанас Тасев. Предстои подписването на летния план. Разликата между двата плана – зимния и летния, е съществена, защото сезонността, консумацията на газ и доставките е в съотношение две към едно. С една дума, в момента няма опасност за прекратяване на газовите доставки за Европа, увери експертът.

Проф. Тасев обясни още: "Европа се явява гарант на тази тристранна среща, няма да има проблеми по отношение на заплащанията от украинска страна. Засега не чувствам да има някаква опасност от спиране на доставките на газ, специално за нашата страната. Всеизвестен факт е това, че ние нямаме резервни варианти и понеже сме единствената страна в ЕС, която при прекратяване на доставките на газ от Русия, попадаме в много тежка ситуация. Останалите държави са интегрирани в европейската газова мрежа, а Европа има добър достъп до терминали с втечнен газ, които винаги могат да се активизират в случай на криза, но ние нямаме достъп до нито един от тези терминали.

Знаете, че на територията на Черно море не могат да идват кораби, защото има забрана за преминаването през проливите – Босфора и Дарданелите. Газификационният терминал, който отдавна се планираше да се построи съвместно с Гърция, все още е един проект и не е ясно дали ще бъде осъществен, а да разчитаме на Газификационния терминал в Ревитуса е малко условно, защото там резервът е за около двадесет дни, който ще успее да покрие само нуждите на Гърция. Като цяло бих казал, че не се чувства ние да останем без газ.

На въпрос след като проектът „Южен поток” няма да се строи, а вече започна и договарянето за изграждането на „Турски поток”, къде е мястото на България и как ще диверсифицираме газовите доставки, проф. Тасев отговори: "Решението на Владимир Путин е чисто емоционално. В момента Путин търси маневра, защото 63 милиарда  кубометра газ, които ще минават през Турция „са кауза пердута”. По-скоро става въпрос за тези 14 милиарда кубометра газ, които сега минават през Украйна, Молдова, Румъния и България - по същество те ще бъдат „Син поток -2”, тъй като „Син поток -1” е с капацитет 16 милиарда километра, което е почти на предела на капацитета. На Путин геополитически и политически му е по-удобно да има директни доставки на газ през Турция. Проблемът с тази тръба е, че остават 14 милиарда километра празни, от общия капацитет на тръбата 18 милиарда кубометра.

Именно заради това премиерът Бойко Борисов започна да се бори за тази тръба, за да може евентуално чрез реверс да се запълни. Тоест от останалите количества газ, които Русия може да доставя, с тях да се запълни тръбата, защото ние имаме договор с Русия до 2030 година за транзит на газ, който ежегодно ни носи около 120 милиона долара. Следователно, за 14 години са грубо около милиард и шестстотин и осемдесет долара. Изведнъж ние оставаме без този потенциален приход и с около 800 км празни тръби и три компресорни станции. Сега Борисов се бори. Той първи разбра, каква голяма опасност ни заплашва. Съществува проблем - не мога да разбера, как може да се сключи договор, чиято валидност да е до 2030 година. Този проблем стои и пред Словакия, тъй като от там минава транзит между 80-100 милиарда кубометра. Евентуалното решение за проблема е част от газа да се насочи към нас през старите тръби, допълнително да бъдат поставени така наречените лупинги, да се построят още две компресорни станции и да тръгне по маршрута „Набуко”, което ще означава да спасим досегашният наш транзит и да можем да калкулираме транзитни такси.

Проф. Тасев обясни още, че на около 90% сме зависими от руските доставки на газ. Разбира се, при спадащото потребление на страната това съотношение се променя, каза той. Но собственият ни добив, който беше в Галата, е почти минимален. Интерконекторът „Комотини – Стара Загора”, последно време се оказа, че не може да премине маркетинг теста, защото първо, за да може да пристигнат тези количества газ, ако не се разчита на някакъв нов газификационен терминал в Кавала, тогава ние трябва да чакаме този милиард по Трансанадолския, който не е реализиран, а Трансатлантическият е все още проект.

Експертът очерта по-реалистичния вариант, но уточни, че при него не зависи само от нас – това  е Гърция, но ако той не е част от плана Йотингер, няма да е целесъобразен, тоест през нас да минават около 5 милиарда кубометра газ независимо откъде. Тази зависимост от руски газ ще продължава поне през следващите 6 години. "Лошото е, че нашата роля, като държава в газовия проблем, става все по-малка. С този акт, който предприе Путин, ни зачеркна от енергийната карта на Европа. Иначе ние можехме да транзитираме след време през южните коридори – над 80 милиарда кубометра газ. 

Според проф. Тасев, "Южен поток" няма да се върне, защото Путин трябва да е стопроцентов идиот, след като има възможност да прекара 14 милиарда директно, да ги прекара отново през България. Освен това той не е човек, който отстъпва. Той е особен политик. Така че, ако говорим за „Южен поток” – това по-скоро би била една негова версия. Дори бих казал, че ако има нещо, то ще е в резултат на усилията на Бойко Борисов по някакъв начин да не останат празни нашите тръби.

Сподели:
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара

Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара

Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,

Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ

Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ

"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"

520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната

520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната

Количеството евромонети ще тежи 3600 тона