В средата на тази година се очаква да започне строителството и на третия лъч на метрото в София, веднага след като Европейската комисия одобри финансиране на проекта. Одобреното трасе е с дължина 16 км - 10.5 км под земята и 5.5 км над земята, и 18 метростанции - 14 подземни метростанции и 4 надземни метростанции.
Най-вероятно това лято ще започне работата по втория метродиаметър. Първо ще започне изграждането на станцията при "Театър зад канала", на бул. "Мадрид". В първия етап влизат и спирките при Орлов мост, площад "Св. Патриарх Евтимий", НДК, към Красно село. Участъкът е с обща дължина от 7.8 км. и 8 метростанции. Прогнозната стойност е 434 млн. евро без ДДС, като по-голямата част най-вероятно ще дойде от европейската програма "Транспорт" (2014-2020).
Първата станция ще бъде до колелото на трамвай № 22 северно от бул. "Ботевградско шосе". Веднага след станцията, в посока жк "Левски" естакадата продължава покрай улица, която ще се построи заедно с метрото и се спуска в рампа преди завоя, водещ трасето към бул. "Владимир Вазов", пишат от "Спаси метрото", които следят решенията по третия лъч на метро, пишат от "Спаси метрото", които следят решенията по третия лъч на метро. Дължината на станцията е 102 метра. Достъпът до пътническия перон ще се осъществява чрез стълбище, единичен ескалатор и асансьор
Следващата станция на третия лъч ще бъде подземна - в оста на бул. "Владимир Вазов" между ул. "Поп Груйо" и ул. "С. Доспевски". Дължината на станцията е 118 метра, широчината на пероните е еднаква и е около 4 метра. Спирка 3 ще се казва "Витиня" и ще бъде разположена малщо след моста над р. Сухата река. Станцията е наземна.
После ще бъде спирка "Васил Кънчев" - между кръстовищата на "Владимир Вазов" и "Васил Кънчев", в близост до стадион "Георги Аспарухов". Станцията по проект е със странични перони, един вестибюл и общо два изхода - по един от всяка страна на бул. "Владимир Вазов".
Станция 5 ще бъде разположена между ул. "Ильо Войвода" и ул. "Панайот Хитов". Следва станцията при парк "Заимов" и "Театър зад канала" - на бул. "Мадрид" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви". Оттам ще започне и строителството на третия лъч.Станцията ще бъде надълбоко, за да може да премине под Перловската река.
В първоначалния проект следваше станция при ул. "Шипка" и бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", която засега е отпаднала. Причината е близостта й с Орлов мост, като оттам ще минава отклонението на третия лъч към кварталите "Гео Милев" и "Слатина".
Следващата станция ще бъде при Орлов мост и ще бъде разположена в югоизточния ъгъл на Княжеската градина. След това метрото ще стига до площад "Св. Патриарх Евтимий". Спирката е проектирана с един изход към площада и един пред кино Одеон.
После следва спирка при Националния дворец на културата (НДК). Изходите ще са разположени съответно в съществуващия вече подлез на станцията на втория метродиаметър и в югоизточния ъгъл на градинката на църквата "Св. Георги".
Следва спирка в западния ъгъл на кръстовището на бул. "Пенчо Славейков" и бул. "Прага". После ще бъде станция при кръстовището на бул. "България" и бул. "Акад. И. Е. Гешов". В първоначалните планове следващата станция беше "Дойран", но засега отпада, защото е непрактична и скъпа.
След това ще бъде станция, разположена при кръстовищетона бул. "Цар Борис III" и бул. "Гоце Делчев". Тя ще има топла връзка със спирките на трамвая, както и пътен възел под бул. "Цар Борис III". Следва спирка при "Никола Мушанов" и бул. "Президент Линкълн"
После ще има станции в "Овча купел 1", при кръстовищетона бул. "Монтевидео" и бул. "Западна тангента" и "Овча купел 2" (при ул. "Централна"). Накрая лъчът приключва в "Горна баня" със спирка, разположена перпендикулярно на околовръстния път. Западният й край опира до ж.п. линията София-Перник, а източният - в зелената площ, разделяща околовръстния път от жк "Овча купел".
Засега са известни и станциите от отклонението на третия метродиаметър към кварталите "Гео Милев" и "Слатина". След Орлов мост следва спирка при кръстовището между ул. "Черковна", ул. "Гео Милев" и бул. "Ситняково", после при кръстовището на улиците "Гео Милев" и ул. "Николай Коперник". Следват станции при улиците "Гео Милев" и "Слатинска", а накрая - в близост до зала "Арена Армеец", станция на естакада над бул. "Асен Йорданов".
Предвижда се отклонение от третия лъч и към квартал "Борово", но все още не е уточнено точно къде ще бъдат станциите.
За картата е използвана информация от "Спаси метрото" и Направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община.
Още от Икономика
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара
Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,
Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ
"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"
520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната
Количеството евромонети ще тежи 3600 тона