По данни на агенцията, засегнатите от фалита хотели са четири.
Съответното писмо е изпратено до българското министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Негово копие ще бъде изпратено и до руското министерство на външните работи.
Заради фалита на компанията засегнатите хотели настояха руските туристи повторно да заплатят своя престой или да напуснат хотелските стаи.
По данни на експерти около 500 руски туристи може да бъдат засегнати от ситуацията.
Говорителят на Федералната агенция по туризма Ирина Щеголкова посочи, че българските хотели са сключили договор не с туристите, а с туристически компании и трябва с тях да изяснят своите отношения.
"Сегашното българско законодателство облагодетелства именно такива туроператори, които e твърде възможно да изпаднат в несъстоятелност, или да не реализират чартърни полети, коментира директорът на Института за анализа и оценки в туризма Румен Драганов пред „Фокус".
„В същото време абсолютно излишно се товарят всички туроператори, които се занимават с вътрешен туризъм, с културен туризъм, да плащат застраховки при положение, че възможността те да изпаднат в такава несъстоятелност и да изоставят туристи, е близка до нулата", обясни още той.
„Недостатъкът на българския закон е непознаването на туристическата логика, а именно, че туроператорите не са само един вид търговци, които извършват туроператорска дейност. Те се разделят на туроператори, които се занимават с входящ и изходящ туризъм. И в двата вида ние имаме туроператори, които извършват чартърна дейност и такива, които не извършват. Неразделянето на търговците по такъв принцип облагодетелства само тези, които извършват чартърна дейност по входящ туризъм и в случай на фалит - плащат всички данъкоплатци", коментира още Драганов.
„Нашето законодателство, включително и внесеният в Народното събрание Закон за туризма, изисква българските туристи, когато са в чужбина, да заплатят от джоба си по същия начин, както сега руските туристи плащат хотели и други услуги и след това, като се върнат в България, да претендират за застраховка, което е изключително неудобно и неприятно - както за чуждестранните туристи, така и за българските туристи в чужбина. Съществуването на Гаранционен фонд веднага поема плащанията, облекчава туристите и за в бъдеще би облекчило и българските туристи в чужбина, които няма да страдат по начина, по който сега са поставени руските туристи, клиенти на "Бългериен Вип Турс", добави той.
„Сега e много важно действията по обявяването на несъстоятелност на фирмата „Бългериен Вип Турс" и по защита на икономическите интереси на потребителите и на хотелиерите на територията на България да протекат юридически правилно", заяви директорът на Института за анализа и оценки в туризма
„Ако всичко това е за сметка на българските хотелиери, и това се повтаря за втора поредна година, или ако това е за сметка на икономическите интереси на потребителите, това ще доведе до отрицателна реакция. Българските хотелиери ще станат много по-чувствителни на тази тема и в бъдеще ще реагират именно по начина, по който реагират в момента. Те ще тръгват срещу самите туристи", подчерта той.
„ЕС ни е дал достатъчен инструментариум както с Директива 90314 и Регламент 261, който беше нарушен миналата година от българското правителство, така че ние да не се притесняваме в случай на фалит на туроператор, а във всеки такъв случай незабавно, в рамките на часове, да сработва гаранционен фонд или система, която по никакъв начин не поставя туристите в положение да търсят пари", каза още Румен Драганов.
Още от Туризъм
Български град в Топ 10 на най-добрите дестинации за почивка през 2025
Тя се оглавява от италианския Тулуза
Гръцките моряци удължиха стачката си
Гърция е въодушевена от българската идея за общи туристически пакети в Югоизточна Европа
България и Черна гора вече се обединяват в услуга на презокеанските туристи