28 Ноември, 2024

Васил Василев: Печелим от магистрали чрез т.нар. „народен капитализъм“

Васил Василев: Печелим от магистрали чрез т.нар. „народен капитализъм“

Нереализираните печалби от неприлагането на пътните такси за минаване по магистралите е между 250 и 500 милиона евро годишно, каза в интервю за радио "Фокус" предприемачът Васил Василев и председател на едноименната фондация. "Ние нямаме такива пътни такси и за преминаването през България един турски камион плаща 10 евро, докато същият камион плаща за преминаване в Сърбия 90 евро, а в Унгария – 120 евро. Това е нещо абсолютно неприложимо у нас и не е ясно защо все още не е коригирано. Има някакво обяснение, че това е било правено от предишните правителства, за да не се товарят турските транспортьори с много високи такси и да им се облекчава транспортът до Европа, разбира се, на наш гръб."
Помолен да коментира идеята на ГЕРБ от началото на 2016 г. да бъдат въведени такси за преминаване през някои отсечки от магистрали и скоростни първокласни пътища, Василев заяви, че
идеята заслужава много сериозно внимание, но при реализирането й, ако се стигне до нея, трябва да се имат предвид няколко елемента. Първо - защо да влезе в сила от 2016 г., когато пари могат да започнат да се събират още от 2015 г.? Според него, въвеждането на една система за плащане на пътните такси съвсем не е толкова сложна работа и не изисква специални консултанти, за които отново да бъдат харчени десетки милиони.
На второ място бизнесменът поясни, че правителството би следвало да има предвид, че това е една толкова печеливша дейност, че ще бъде грехота, ако отново бъде предоставена на чужда компания. "Навсякъде по света тези неща се регулират, но нашият опит показва, че обикновено тези най-апетитни хапки се получават срещу много тлъсти подкупи и големите печалби от тази дейност отново ще заминават за чужбина, като се повтори случаят с хранителните вериги, с концесиите „Дънди“ и т.н., с ЕРП-тата и всички останали нещастни приватизации. Затова аз смятам, че да – трябва да се въведат пътни такси, да – чужденците главно трябва да плащат. Или да последваме примера на Германия, където, за да не бъдат товарени германските превозвачи, въведоха пътни такси, но им намалиха рязко пътния данък", каза още основателят на Съюза на работодателите и уточни, че ако държавата няма пари да организира системата за пътните такси на магистралите, тя трябва да образува едно дружество, от което да продаде акции на български граждани, така че те да могат да инвестират в една изключително печеливша дейност, която ще им донесе не само сигурност на вложените пари, но и много солиден дивидент в следващите години, или така наречения „народен капитализъм“.
На въпрос не се ли контрират две системи – винетната, която е в момента, и тази с тол-таксите, които се заплащат при преминаване при конкретни отсечки, Василев отговори: "Разбира се, че ще се махне винетната система и ще се приложат пътните такси за преминаването на определени участъци от магистралите. На когото не му отърва, той може да мине през второстепенните пътища, може да заобиколи България, ако иска. Но като си направи сметката, че ако от Турция трябва да мине още една граница – през Гърция, Македония и Сърбия, за да навлезе в Европа, то тогава очевидно ще бъде много по-евтино да мине през България, дори при тези пътни такси за един ТИР да се плаща от 150 евро нагоре. Така че няма никакво противоречие, може да се въведе час по-скоро. Трябва да се въведе, така че да е от полза за българската държава и за българските граждани, а не някоя чужда фирма да спечели."
Той открои "един много опасен елемент" - този, който вземе на концесия магистралите, може да вдига пътните такси до небесата, без никой да може да му попречи. И даде пример с Францияя която приватизира магистралите и сега французите пищят масово, защото таксите са станали непосилно високи за тях. "Така че правителството, каквито и мерки да вземе в това отношение, единственият начин да не сгреши е да обявява публично и при пълна прозрачност всички свои действия и стъпки, като изхожда само и единствено от националните интереси на държавата и на нейните граждани", категоричен е Василев.

Сподели:
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара

Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара

Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,

Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ

Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ

"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"

520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната

520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната

Количеството евромонети ще тежи 3600 тона