Въвеждането на 20% мита за европейския внос в САЩ създава предизвикателства, но и възможности за ЕС. Икономисти смятат, че Европа трябва да намали регулациите, да стане по-конкурентна и да разшири търговските си връзки с Азия. България също трябва да се адаптира към новите реалности, коментират български икономисти.
Въпреки че българският износ за САЩ е малък (около 1 млрд. евро годишно), страната индиректно е засегната, тъй като доставя компоненти на големи износители като Германия и Франция. Особено уязвими са българските производители на автомобилни части.
Икономисти предупреждават, че новата търговска политика на САЩ може да доведе до инфлация и преструктуриране на световните пазари. Китай вероятно ще търси нови канали за износ, включително към ЕС. В този контекст България трябва да проучи алтернативни пазари и да засили икономическата си дипломация.
Експерти предлагат държавата да улесни достъпа до финансиране, включително чрез инвестиции на пенсионни фондове в българския бизнес. Според тях Европа не бива да отговаря на САЩ с реципрочни мита върху технологичните услуги, а вместо това да предприеме общи икономически мерки, подобни на тези от ковид-кризата.
Финансисти предупреждават, че целта на САЩ е не само да засили конкурентоспособността на икономиката си, но и да намали реалната стойност на държавния си дълг чрез инфлация. Европа трябва да реагира с ясна стратегия, за да избегне сериозни икономически трусове.


Коментари (0)