5 Декември, 2025

Информационно обслужване за шефа на НЗОК: Петко Салчев твърди неистини

Информационно обслужване за шефа на НЗОК: Петко Салчев твърди неистини

шефът на НЗОК Петко Салчев

Те видях опит за публично дискредитиране на компанията

Категорично се противопоставяме на поредните опити за публично дискредитиране на компанията и за спиране на реформите в здравеопазването, свързани с дигитализация на процесите в сектора на всички нива.

Това се казва в позиция на „Информационно обслужване АД“, откъдето заявиха, че управителят на НЗОК Петко Салчев пред пред парламентарната Комисия по електронно управление и информационни технологии обвинява ИО за сривовете в информационната система на Здравната каса.

Публикуваме позицията без редакторска намеса:

"„Информационно обслужване“ АД поддържа 8 информационни системи на НЗОК в изпълнение на договор РД-14-253/ 23.12.2019 г., с предмет: „Изнесени дейности по управление на ИТ услуги в системата на Национална здравноосигурителна каса (НЗОК)“, който е сключен с НЗОК след проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка по Закона за обществените поръчки.

„Информационно обслужване“ АД не е допуснало неоторизиран достъп, компрометиране или загуба на данни, съдържащи се в поддържаните информационни системи на НЗОК от момента на старта на предоставяне на услугите по този договор.

Съществен детайл е, че във връзка с въведеното на 13.03.2020 г. извънредно положение и въведените противоепидемични мерки, по искане на НЗОК са направени над 100 промени в поддържаните информационни системи, без да се засяга работоспособността и достъпа до тях в нито един момент.

Категорично не отговаря на истината твърдението на управителя на НЗОК, че от страна на „Информационно обслужване“ АД е бил ограничен достъпа на оторизираните служители на НЗОК. Правата за достъп на служителите на „Информационно обслужване“ АД, ангажирани с проекта, са предоставени от НЗОК, за да могат да поддържат системата и да изпълняват задълженията си по договора за обществена поръчка. Преди и по време на изпълнението на договора оторизираните служители на НЗОК във всеки един момент са разполагали, както с пълен достъп инфраструктурата и базите данни, така и с всички права за управление и контрол на достъпа на трети лица, включително на служителите на „Информационно обслужване“ АД, ангажирани с проекта.

Към настоящия момент единствени с пълен достъп (т.нар. „супер администратор“) до инфраструктурата и базите данни са двама служители на НЗОК. Такъв достъп не е предоставен на други лица в или извън НЗОК.

Важно е да се отбележи, че за всеки реализиран достъп до инфраструктурата и базата данни автоматично в системата се създава запис (одитен лог), в който се съдържа информация за потребител, дата, час, устройство и извършено действие. Тази информация се съхранява от НЗОК извън инфраструктурата на поддържаните системи, за целите на последващи проверки при инциденти, свързани с информационната сигурност.

Независимо от достъпите, с които разполагат и преминатите специализирани обучения за сметка на държавния бюджет, служителите на НЗОК не желаят да ползват функционалностите на поддържаните системи, а изискват да им бъдат предоставяни справки от „Информационно обслужване“ АД.

Обръщаме внимание, че от м. юли 2021 г. в поддържаните от компанията информационни системи на НЗОК се обработват средно 8 000 000 заявки на месец. За сравнение - в началото на изпълнението на договора в същите системи са обработвани средно 4 200 000 заявки месечно, т.е. натовареността на системите с публични услуги е увеличена с 95 %.

„Информационно обслужване“ многократно е информирало писмено управителя на НЗОК, че системите са остарели и недостатъчно гъвкави. Нееднократно сме изразявали готовност за предприемане на съвместни действия, свързани с оптимизирането на системите и пренаписването им в съответствие с приложимите международни стандарти за информационна сигурност, но до момента няма отговор от НЗОК.

Компанията е доказан надежден партньор на държавната администрация.

„Информационно обслужване“ е добър партньор и за тези, чийто фокус е развитието на електронните услуги в интерес на всички потребител, с което най-накрая след над 20 годишни опити ще се изсветлят и оптимизират процесите в сектора на здравеопазването, свързани с разходването на значителен публичен ресурс". /БГНЕС
Сподели:

Коментари (0)

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

"Закриването на Комисията по досиетата е закъсняло, а едни 10 милиона просто си отлитат. Няма причина БСП да променя позицията си за Комисията „Сорос“, смята той 

Повреден руски танкер от сенчестия флот може да заседне край Ахтопол

Повреден руски танкер от сенчестия флот може да заседне край Ахтопол

Не е ясно по какъв начин плавателният съд е навлязъл в българските териториални води.

Божидар Божанов: Лъжа е, че без редовно правителство еврозоната ще се провали

Божидар Божанов: Лъжа е, че без редовно правителство еврозоната ще се провали

"Всякакви технически аспекти на влизането в еврозоната вече трябва да са изпълнени"