Италианската технологична компания IronLev проведе революционен тест на 12 март 2024 г., демонстрирайки система за магнитна левитация (маглев), способна да се движи върху обикновени железопътни линии. Това е първият път, когато влак с маглев технология „плува“ автономно върху съществуваща инфраструктура, без нужда от изграждане на нови трасета.
Прототипът бе показан на LETExpo 2024 във Верона и премина успешно 2-километровия маршрут Адриа–Местре със скорост 70 км/ч. Въпреки сравнително скромната скорост, ключовото постижение е в тишината, липсата на вибрации и факта, че системата работи върху вече изградени релси. Това дава потенциално нов живот на над 1,5 милиона километра съществуваща железопътна мрежа в Европа и по света.
Как работи технологията IronLev
За разлика от традиционните маглев системи, изискващи огромна енергия за поддържане на левитацията, IronLev използва комбинация от феромагнитни материали и постоянни магнити, създавайки въздушна възглавница между влака и релсата. Така се елиминира постоянният разход на енергия, а експлоатационните разходи са по-ниски.
Компанията дори разглежда възможността за премахване на колелата, което би намалило триенето до минимум и би осигурило напълно безшумно придвижване. Технологията е приложима както за пътнически, така и за товарни превози, като обещава и значително по-нисък въглероден отпечатък.
Конкуренция на Hyperloop и бъдещи приложения
След успешните тестове с прототипи, IronLev вече разработва моторизиран маглев с тегло 20 тона, проектиран да достига 200 км/ч (124 mph). Това поставя системата в пряка конкуренция не само с традиционните високоскоростни влакове, но и с концепции като Hyperloop на Tesla, които все още срещат трудности при внедряване.
Компанията цели първоначално приложение в летищни шатъли и градски транспортни връзки, като в бъдеще може да разшири технологията за масови превози. Възможността да се използват съществуващи релси прави IronLev икономически по-жизнеспособно решение от други футуристични транспортни проекти.


Коментари (0)