Сметките на БДЖ „Пътнически превози” са запорирани от кредитори, което доведе до опасност от спиране на железницата, служителите да останат без заплати, а доставчиците да не си получат парите. В крайна сметка държавата се намеси с 20 милиона лева. Появи се идеята да бъдат регулирани автобусните превози, за да има пътници и във влаковете.
Пред Нова тв изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров разкри защо се налага държавата да помага. "Несериозно е да се твърди, че някой умишлено води железницата към фалит. Има 103 млн. задължение по този облигационен заем, който е взет 2007-ма година. С него са погасени предходни задължения, които все още не са изплатени. Този заем е бил 250 милиона, сега е само 103. Това са последните задължения на БДЖ към банкови институции. От 570 милиона, те са станали 103 милиона и ние трябва да ги погасим, за да продължи развитието на железницата”, посочи Владимиров и добави, че когато задълженията се погасят, ще може да се инвестира в нови мотрисни влакове.
„Това не е от днес. Това е известно от 2010-та година. Започнаха реформи тогава, компанията беше преструктурирана . Огромните задължения бяха погасени. Още тогава беше ясно, че е необходимо в края на реформата да има държавна намеса. ЕК е одобрила тези планове, дала е нотификация, разрешила е на държавата да се намеси. Това са последните 103 милиона лева задължения, които след като държавата ги реши, дълговата криза в БДЖ приключва. Оттам нататък трябва да се мисли само за развитие”, подчерта Владимиров.
Той уточни, че всички заеми са взимани в периода между 2002-ра и 2009-та година.
„Тогава вместо държавата да инвестира, са взимани заеми. Заварваме 2009-та това положение. От 2010-та започваме да погасяваме тези задължения. Те са свръхголеми. Моето становище е, че по това време БДЖ не е била в състояние да покрива тези задължения, както и че този механизъм е порочен”, каза изпълнителният директор.
На въпрос дали е съгласен с идеята на финансовия министър Владислав Горанов да се регулира пазарът на услуги от страна на автобусните превозвачи, Владимиров отговори: „Не можем само с административни мерки да задължим пътниците какъв транспорт да изберат. Трябва да предложим качествена услуга. А качествена услуга означава по-добра инфраструктура, за да могат да се движат влаковете с по-голяма скорост. Такава инвестиция е направена – направлението София – Бургас и София – Свиленград ще позволява по-високи скорости от 2021 г., затова се ангажираме и с купуването на нови мотрисни влакове. Тогава железницата ще стане по-конкурентоспособна“, каза още той и посочи, че е в интерес на гражданите и на държавата транспортният бизнес да бъде балансиран.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг