Israel Aerospace Industries (IAI), глобален лидер в отбранителната и авиокосмическата индустрия, предлага на България ново поколение от високо оценявания и утвърден в практиката на редица държави многофункционален радар (MMR) ELM-2084, произвеждан от дъщерното й подразделение ELTA Systems. Изпитаният в реални бойни действия MMR обезпечава въздушното наблюдение и системата за противовъздушна отбрана (ПВО) на множество страни по света. Радарът е част от прочутите в цял свят системи за ПВО на Израел - “Железен купол” (Iron Dome) и “Прашката на Давид” (David’s Sling).
Той е интегриран и в наземната система за ПВО на IAI - "Barak 8 / MX". Радарът MMR е на въоръжение в армиите на редица страни по света. Многофункционалните радари MMR комбинират оперативни мисии за противовъздушна отбрана и въздушно наблюдение. Те са съвместими с отбранителните системи на НАТО и се използват като част от системите за управление и контрол на Алианса от различни отбранителни сили.
В новата версия MS-MMR (Multi-Sensor MMR/мултисензорен многофункционален радар) към основния радар са интегрирани допълнителни сензори на ЕLTA Systems, които осигуряват активно, пасивно и комбинирано наблюдение на въздушното пространство, а също така подпомагат и многофункционалните оперативни потребности на въоръжените сили. Офертата на IAI включва трансфер на технологии и ноу-хау от Израел към България, както и индустриално сътрудничество, което ще донесе ползи на българската индустрия. Като част от предложението на IAI, компонентите на радарите ще бъдат произвеждани в България, в партньорство с местни български компании и под ръководството и наблюдението на IAI. Компанията представи новия радар пред журналисти.
„IAI е най-голямата държавна охранителна компания в Израел, основана през 1953 г. Ние се занимаваме с най-модерната отбранителна технология като космос, въздушни и сухопътни сили. Работим в повече от 90 държави, като 85% от производството ни е за износ. В IAI работят 4000 служители. Повечето от тях са инженери и научни сътрудници. Ние сме един от лидерите, когато се отнася до радари, противовъздушна отбрана, специализирани самолети в различни мисии, безпилотни и наземни системи, разузнаване и киберсигурност. Като философия, ELTA има за цел да търси не доставчици, а партньори, с които да работи не само в тази програма, а да работи занапред и в други страни. Вече сме подписали договори с няколко български компании за съвместно сътрудничество. Това означава, че доста голяма част от парите от проекта ще останат в България“, коментира Алон Каплан, мениджър "Маркетинг и бизнес развитие" на IAI/ELTA Systems, предаде репортер на Faktor.bg.
„Министерството на отбраната в България започна мащабна модернизация на армията. То публикува запитване за подмяна на наличните 3 D радари с нови системи. За момента министерството е отправило запитване за 7 радарни системи – 5 с по-далечен обсег на действие и 5 – със среден. Очаква се да се публикува търг в края на тази или в началото на следващата година. Ние предлагаме на България последния си модел и най-новата технология, която имаме до момента. Смятаме, че подобни проекти са много важни за страните, както и за фирмите в тях, които също ще участват. Нашата система може да комуникира с ракетни системи и с различни военни самолети, като например с тези, които България вече закупи. Оставили сме нашата архитектура отворена, за разлика от други системи и фирми, които не позволяват интеграция и предаване на информация в държавата. Системите ще работят нон-стоп, а поддръжката ще бъде оставена в ръцете на българската държава. Центърът на този проект е българската индустрия”, каза още Каплан.
„В България ние представяме MS MMR, т.нар. мултисензорен радар. Едно от предизвикателствата на системата е да се справя с всякакви видове заплахи. Преди казвахме, че основният ползвател на тези системи са наземно базираните командни центрове с операторите в тях. В днешно време обаче това са военните самолети и не само изтребителите. Много големи ползватели са и хората от цивилното население в една държава“, заяви Моше Манор, полковник от запаса на израелските военно въздушни сили и старши експерт на IAI/ELTA Systems.
„Едни от основните проблеми в днешно време са безпилотните самолети, бавно и ниско летящи заплахи, както и комбинацията от стандартните комбинирани заплахи, и балистичните ракети. Има всякакви видове сценарии. Ние очакваме нашите системи да бъдат най-добри във всеки един от параметрите, независимо дали става въпрос за малки дронове или за балистични ракети. Това е 4 D мултиспектърен радар, който може да сканира, както по хоризонтала, така и по вертикала. Той може да извършва много неща едновременно. Една от основните цели е да открива много малки цели на много малка височина. Ние даваме нашата най-мощна версия на радара на българските ВВС. MS MMR много бързо открива всички цели, както и обновява информацията. Радарът работи от -40 градуса до 55 градуса в пустинята“, допълни Манор.
„Тези радари са активни в Израел и се използват за наблюдение. MS MMR е част от противоракетната система. Имаме много партньори, които използват радара като САЩ, Канада и Чехия. Подобно устройство е поставено в команден самолет на италианските Военно въздушни сили. Спазваме абсолютно всички натовски изисквания. В новата си система, освен самия радар, използваме и много странични средства. В новия си проект ние използваме специални сензори за въздушно наблюдение. MS MMR е радар от ново поколение, който дава нови възможности. На практика той ни дава възможност да засичаме всичко, което днес представлява заплаха. Той може да бъде преместен за минути, което увеличава сигурността на системата. Тя е много по-добра от всичко, което има днес на пазара“, обясни Моше Манор.
„Министерството на отбраната в България е отделило бюджет за този проект и смятам, че ще се вместим в него, без да го надвишаваме. От друга гледна точка, даваме най-добрата технология в света. Смятаме че, ще струва между 150 и 200 млн. евро“, коментираха от компанията.
Алон Каплан
Моше Манор
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас