14 Август, 2026

Изследване: Непоносимостта към глутена често е само в главата

Снимка: архив

Една от причините за демонизирането на глутена е информацията, която се намира онлайн.

Синдромът на раздразнените черва е хронично състояние, от което страдат милиони хора по целия свят.

Това състояние е съпроводено с множество храносмилателни проблеми като коремна болка, запек, подуване на корема, диария и прекомерно образуване на газове. За да поддържат контрол над тези симптоми, много пациенти елиминират определени храни от диетата си, особено глутена, за който се подозира, че влошава състоянието им.

Проучване от университета Макмастър в Канада категорично оспорва това схващане! Глутенът не винаги е виновникът, пише New Atlas. За да проведе изследването си, екипът е дал на 28 души, които твърдят, че имат непоносимост към пшеница или глутен, различни зърнени храни съдържащи глутен, пълнозърнеста пшеница или нито едно от двете.

Целта на този експеримент е била да се демонстрира, че има дисфункция на комуникационните пътища между мозъка и червата при пациенти с този синдром. Учените накарали участниците да ядат по едно блокче на ден в продължение на седем дни. След това последвала почивка, за да се позволи на всички следи от храната да бъдат изхвърлени от храносмилателната система, след което участниците са консумирали нов вид зърнено блокче.

След наблюдението 93% от участниците съобщили, че са изпитали нежелани реакции след консумация на каквото и да е блокче, независимо дали съдържа глутен, пшеница или нито едно от двете.

"Не всички пациенти, които вярват, че имат реакция към глутена, наистина реагират на него. Някои действително са чувствителни към този протеин, но за много други самото убеждение е това, което задейства симптомите и ги кара да избягват храни, съдържащи глутен." - коментира Премисъл Берчик, водещият автор на изследването.

Според него една от причините за демонизирането на глутена при пациенти с този синдром до голяма степен се основава на информацията, която се намира онлайн. „Има силно влияние на интернет. Много пациенти публикуват колко зле се чувстват заради глутена. Това неизбежно влияе върху другите. Продължаването на безглутенова диета може да даде на пациентите конкретен метод, с който да се опитат да контролират симптомите си, дори ако това означава ненужни диетични ограничения.“ - посочва ученият.

Според изследователския екип, резултатите от този експеримент показват ефекта „ноцебо“ – психологически механизъм, при който самото очакване на негативни реакции предизвиква физически симптоми. Изследователите от екипа допълват, че тяхното проучване би трябвало да насърчи лекарите да възприемат цялостен подход към синдрома на раздразнените черва.

Според Международната фондация за стомашно-чревни заболявания, на пациентите със синдром на раздразнените черва се налага да чакат средно шест години и половина преди да получат диагноза. Това е още една причина за фундаментално преосмисляне на лечението на заболяването, този път като се вземат предвид психологическите показатели. /БГНЕС

Сподели:
Ценна находка излезе изпод руините на средновековния град Русокастро

Ценна находка излезе изпод руините на средновековния град Русокастро

Изцяло запазената желязна шпора, открита в Русокастро, е важен индикатор за това, че е имало военни конници в средновековния град, коментират от Регионалния исторически музей - Бургас

Изгубено писмо на папа може да пренапише историята

Изгубено писмо на папа може да пренапише историята

В писмото си Александър II заявява, че Англия се е намирала под покровителството на Свети Петър, докато жителите ѝ не са се отклонили от „пътя на истината“.

Подтикнали ли са дивите плодове и меда еволюцията на човешкия мозък?

Подтикнали ли са дивите плодове и меда еволюцията на човешкия мозък?

Резултатите от изследване, публикувани в сп. Science, предлагат различна гледна точка към отдавна поддържаното мнение, че консумацията на месо е била ключов фактор за човешката еволюция

Коментари (0)