11 Август, 2026

Изследвания показват, че намаляването на храната с 30% удължава живота с 20%

Снимка: EPA/BGNES

Резултатите сочат също, че намаляването на калорийния прием с 15% за две години забавя стареенето и метаболизма, като в същото време предпазва от свързаните с възрастта заболявания

Спазването на „правило на 30%“ (намаляване на калориите с 30%) вероятно ще помогне за удължаване на живота ви, твърди известен експерт.

96-годишният Силвио Гаратини е основател и директор на италианския Институт за фармакологични изследвания „Марио Негри“ - организация с нестопанска цел, която се занимава с биомедицински изследвания, съобщава Mirror. 

Макар че средната продължителност на живота в Обединеното кралство е около 80 години, професор Гаратини смята, че спазването на конкретни насоки може действително да увеличи продължителността на живота. Може би няма да се изненадате, ако чуете, че това включва здравословно хранене, когато това е възможно, но начинът, по който консумираме храната, може да е от по-голямо значение, отколкото си мислите. 

„Както казваха нашите старци, трябва да си тръгвате от масата леко гладни“, казва професор Гаратини. „Изследванията показват, че ако ядете с 30% по-малко, живеете с 20% по-дълго. Малкото ядене е фактор за дълголетие“.

Професор Гаратини със сигурност не е сам във възгледите си за ограничаването на храната. Различни проучвания обръщат внимание на възможните ползи от него, включително пионерското изследване Cell Metabolism от 2018 г.

Първата фаза на проучването, наречена CALERIE,  представлява "контролирано проучване за тестване на метаболитните ефекти на ограничаването на калориите при хора без затлъстяване“. След нея последва втора фаза, в която 53 здрави мъже и жени намалиха калориите с 15% в продължение на две години, а после бяха подложени на допълнителни тестове за метаболизъм и оксидативен стрес. 

Интересно е, че резултатите показват, че намаляването на калорийния прием с 15% за две години забавя стареенето и метаболизма, като същевременно предпазва от свързаните с възрастта заболявания. Съобщава се също, че ограничаването на калориите снижава „системния оксидативен стрес“ - фактор, свързан с болестта на Алцхаймер, рака, Паркинсон, диабета и други здравословни проблеми.

По това време водещият автор на доклада, доцент Лиан Редман от Pennington Biomedical Research, заяви: „Ограничаването на калориите може да забави основния метаболизъм и ако страничните продукти на метаболизма ускоряват процесите на стареене, ограничаването на калориите, продължило няколко години, може да помогне за намаляване на риска от хронични заболявания и удължаване на живота. Изследването CALERIE подкрепя две от най-дългогодишните теории за човешкото стареене: теорията за бавния метаболизъм „скоростта на живот“ и теорията за окислителното увреждане“.

Подобни убеждения се споделят и от жителите на „Синята зона“, Окинава, Япония, където жителите са известни с изключително дългия си живот. Наричан „трикът на 80%“ или „Хара Хачи Бу“, той обикновено включва хранене само до 80% засищане.

В предишен разговор с Mirror д-р Дебора Лий, общопрактикуващ лекар в аптека „Д-р Фокс“, обяснява: „Представете си как ще изглеждат 80% от храната ви и се стремете да оставите 20%. 

„Смята се, че ограничаването на калориите забавя процеса на стареене. По-малкото количество храна понижава скоростта на метаболизма. При по-малък брой метаболитни процеси се извършва по-малко окисление. Окислителният стрес вероятно е в основата на развитието на много от хроничните заболявания, които наблюдаваме днес - сърдечни заболявания, рак, диабет тип 2 и деменция“.

Сподели:
Лекари от Александровската болница отстраниха 27-килограмов тумор от корема на пациентка

Лекари от Александровската болница отстраниха 27-килограмов тумор от корема на пациентка

Въпреки сложната интервенция и срастванията с околни структури и органи, следоперативният период протича без усложнения и пациентката е изписана в добро общо състояние, допълват от болницата

Динята е полезна в горещините, но някои хора трябва да внимават с консумацията ѝ

Динята е полезна в горещините, но някои хора трябва да внимават с консумацията ѝ

Може да бъде включена в диетата на диабетици и хора с преддиабет в подходящи дози, хората с бъбречно заболяване или раздразнени черва трябва да ограничат приема ѝ

Проф. Ива Христова посочи кои са най-честите инфекции, от които да се предпазваме

Проф. Ива Христова посочи кои са най-честите инфекции, от които да се предпазваме

По нейните думи вероятно и западнонилската треска вече е в България, но засега няма регистрирани случаи

Коментари (0)