Известните черни таксита на Лондон са на път да получат нова конкуренция: роботизирани таксита.
Waymo обяви в сряда, че ще пусне напълно автономна услуга за споделено пътуване в столицата на Обединеното кралство следващата година, отбелязвайки европейския дебют на компанията, собственост на Alphabet . Uber също така планира да пусне услуга за роботизирани таксита в Лондон, след като сключи партньорство с местния стартъп за автономно шофиране Wayve, пише The Wall Street Journal .
Роботакситата са на път да се превърнат в най-новото зъбно колело в една вековна транспортна машина, която включва много услуги, революционни за времето си, като например първата в света подземна железница и първата регулирана таксиметрова услуга. Хакни каретите, теглените от коне предшественици на днешните черни таксита, са лицензирани за първи път през 1662 година
Такситата без шофьор бързо се превръщат в позната гледка – понякога дори в туристическа атракция – в технологично ориентирани американски градове като Сан Франциско, Лос Анджелис и Остин, Тексас. През август Waymo получи разрешение да започне тестове с безопасни шофьори в Ню Йорк .
Но лондонската смесица от средновековни улички, викториански тераси и модерни кръгови кръстовища е готова да представлява ново предизвикателство.
Waymo заяви, че малък парк от автомобили Jaguar I-Pace, оборудвани със специални сензори, вече е в движение и ще започне да навигира през Лондон през следващите седмици. Първоначално хора ще шофират, за да картографират улиците на града и да събират данни.
Лондон е вторият международен град на Waymo след Токио, където компанията започна да тества технологията си по обществени пътища по-рано тази година.
Британското правителство е нетърпеливо да приеме роботакситата като част от план за насърчаване на инвестициите и растежа, основани на технологии. През юни то натисна педала на газта, заявявайки, че ще позволи пилотни проекти през пролетта на 2026 г., преди пълното им законово въвеждане през 2027 г. Uber и базираната в Лондон Wayve заявиха по същото време, че ще изпробват технологията , въпреки че не уточниха график.
Роботакситата представляват нова заплаха за традиционните лондонски таксиметрови шофьори, чийто брой е намалял бързо през последните години. Според данни за лицензиране, по-рано този месец е имало 14 069 черни таксита, в сравнение с около 22 000 преди десетилетие.
Тъй като двуетажните автобуси за превоз на хора в Лондон намаляха, превозните средства, които се използват за „частен наем“ – което включват услуги като Uber, които трябва да бъдат предварително резервирани – се разпространяват с бързи темпове и сега наброяват над 96 000.
Шофьорите на черни таксита трябва да запомнят лабиринта от лондонски улици и да преминат тест, известен като „Знанието“ – подвиг, понякога разглеждан като анахронична бариера за набиране на персонал в ерата на сателитните навигации.
Лондонските таксиметрови шофьори бяха яростни противници на Uber след стартирането му в Лондон през 2012 г., блокирайки улици и завеждайки съдебни дела. В крайна сметка обаче отношенията се успокоиха, тъй като компаниите за споделено пътуване спряха да наливат пари в разрушителна ценова война, а черните таксита подобриха услугите си, като въведоха машини за карти и по-плавно работещи електрически превозни средства.
Превод: Faktor.bg


Коментари (0)