Blue Origin подготвя нова версия на ракетата New Glenn, способна да носи над 70 тона полезен товар.
Blue Origin вече не е просто конкурент на SpaceX – компанията на Джеф Безос навлиза в най-амбициозната си фаза досега. След успешната мисия NG-2, която постави Mars ESCAPADE към Червената планета и отбеляза първо успешно кацане на бустера New Glenn, Blue Origin разкри цял пакет нови космически системи. Сред тях са лунният апарат Blue Moon Mk1, орбиталният буксир Blue Ring, ново аеродинамично устройство за спиране в атмосферата и сериозни ъпгрейди на ракетата New Glenn, съобщават от Nasaspaceflight в своя публикация.
Това е най-мащабният технологичен скок в историята на компанията.
Първа мисия към Луната: Blue Moon Mk1
Главният акцент е Blue Moon Mk1 – роботизиран лунен модул, който ще лети още през 2026 г. и ще подготви инфраструктурата за бъдещия пилотиран апарат Blue Moon Mk2, избран от NASA за мисия Artemis V.
Mk1 е висок 8 метра и тежи 21,3 тона – по-голям от лунния модул на „Аполо“. Той ще може да доставя около 3 тона полезен товар на повърхността на Луната. Първата мисия MK1-SN001 ще кацне в южния полярен регион – близо до кратера Шакълтън, смятан за ключов източник на воден лед.
Летателният тест ще провери най-важната технология – двигателя BE-7, който използва течен кислород и водород и е способен на изключително прецизно управление. Апаратът ще демонстрира и високоточни комуникации, автономни системи и кацане в рамките на 100 метра от зададената точка.
Южният полюс на Луната се превръща във фокус за всички космически агенции, защото резервите от воден лед могат да се използват за производство на кислород, питейна вода и дори ракетно гориво. Това превръща Mk1 в ключов играч в бъдещата лунна икономика.
На борда ще лети и системата SCALPSS на NASA – комплект от високорезолюционни камери, които ще наблюдават как лунният прах реагира при работата на двигателя. Това е критично за безопасността на бъдещите пилотирани мисии.
Blue Ring – новият многоцелеви орбитален буксир
Паралелно с Mk1, Blue Origin подготвя първия си орбитален буксир Blue Ring. С апарата компанията навлиза в най-динамичния сегмент на космическата икономика: орбитални услуги, наблюдение и транспортиране на сателити.
Blue Ring може да носи над 4 тона полезен товар на 13 отделни порта и разполага с комбинирана електрическа и химическа пропулсия с капацитет за маневри до 3 000 m/s. Първата му мисия ще включва два полезни товара – Caracal и Owl – оптични системи за наблюдение на други космически обекти, важни за националната сигурност и търговския мониторинг на орбита.
Орбиталните буксири се очертават като следващия голям бизнес в космоса – те могат да сервизират сателити, да удължават живота им, да променят орбитата им или да ги извеждат безопасно в атмосферата.
Ново аеродинамично устройство за Марс и бъдещи мисии
Blue Origin представи и нов вид разгъваем аеробрек – щитовидно устройство, което използва атмосферата на друга планета (като Марс), за да забавя космическия кораб, спестявайки големи количества гориво. Предлага се в размери 10 и 16 метра и може да обслужва мисии до 9 тона.
Тази технология може да бъде използвана и за бъдещи мисии на Земята с бърз точка-до-точка транспорт.
New Glenn 7×2 – и ракетата на Blue Origin получава сериозен ъпгрейд
Настоящата версия на New Glenn – 7×2 – ще получи допълнителна мощ. Седемте BE-4 двигателя на първата степен ще повишат общия си тяглови капацитет от 17 219 до 19 928 kN. Вторият етап също получава по-мощни BE-3U двигатели.
Ракетата ще използва и т.нар. subcooling технология, позната от Falcon 9 и Starship, с която горивото се охлажда допълнително, за да може в резервоарите да се побере повече.
Blue Origin планира и повторна употреба на обтекателите – подход, доказал се като икономически ефективен при SpaceX.
Според анализатори от индустрията тези подобрения могат да направят New Glenn втория най-важен тежкотоварен носител след Starship, ако компанията успее да поддържа висок полетен ритъм.
New Glenn 9×4 – следващото поколение тежкотоварна ракета
Най-смелото разкритие е бъдещата версия New Glenn 9×4 – с девет BE-4 и четири BE-3U двигателя. Тя ще може да изведе над 70 тона в ниска околоземна орбита – повече от настоящата New Glenn и почти колкото Starship в expendable режим.
Новата версия ще има по-широк обтекател (8.7 м) и ще бъде по-висока от легендарната Saturn V.
Версията 9×4 може да бъде готова около 2027 г., но графиците в ракетната индустрия често са динамични.
При успех New Glenn 9×4 може да стане ключовата частна ракета за доставки до лунната орбита и за големи телескопи от следващо поколение.


Коментари (0)