Карина Бовсуновская
Седем американски Стелт бомбардировача B-2 Spirit прелетяха около 37 часа, за да ударят ирански ядрени обекти през уикенда. Според Пентагона операцията „Midnight Hammer“ (Полунощен чук) е най-дългият полет на B-2 за последните десетилетия, съобщава Business Insider, цитирани от УНИАН.
„Рекордът за най-дълъг полет с B-2 принадлежи на Мелвин Дийл и Брайън „Джетро“ Нийл — двама бивши пилоти от ВВС на САЩ, които през октомври 2001 г. осъществиха 44-часова бомбардировъчна мисия в Афганистан, малко след атаките от 11 септември“, припомня изданието.
Сега те разкриват какво е да изпълниш такава дълга мисия с малко сън и само малко сушено говеждо месо, като през цялото време извършваш напрегнати презареждания във въздуха.
Най-дългият полет с B-2 — как се стигна до него
Според Нийл, атаките на 11 септември 2001 г. ги заварват по време на годишните учения по ядрени операции. Първоначално той мислел, че новините за отвлечени самолети са част от учението. Скоро обаче осъзнал реалността и неговото подразделение започнало да планира възможни мисии за администрацията на президента Джордж Буш, която искала отговор на атаките.
Дийл отбелязва, че двамата с Нийл били сред малкото екипажи, изпратени тогава с B-2 в Афганистан.
Макар да познавали добре B-2 Spirit, те летели с него само няколко пъти месечно, тъй като самолетът бил твърде скъп за постоянна експлоатация. Вместо това тренирали на по-евтиния учебен самолет T-38. Въпреки че правели тренировъчни полети с B-2 над САЩ, нямали реален боен опит — до октомври 2001 г., когато излитат от базата Уайтман в Мисури към Афганистан.
Импровизирано легло за 2 милиарда долара
Преди мисията екипът, отговарящ за подготовката на пилотите, поставил импровизирано легло в задната част на самолета. Нийл с усмивка си спомня за това спално място в Стелт самолет, който струва 2 милиарда долара.
„Когато влезеш в кабината, има място на пода, около 2 метра дълго. За тези два дни мисля, че съм лежал общо пет часа на това импровизирано легло“, разказва той.
Управление на B-2
В сравнение с изтребители като F-16 и F-22, на които Нийл е летял, B-2 му се е сторил като камион след години зад волана на спортна кола.
Дийл, който имал предишен опит с бомбардировачи B-52, казва, че Spirit е напълно различен самолет. Един пилот може да управлява самолета във въздуха, но за излитане, кацане, бомбардиране и презареждане са нужни и двамата от екипажа.
Мисията в Иран
По повод последната мисия на B-2 в Иран, Дийл заявява, че най-впечатляващото е било управлението на флотилията:
„Военновъздушните сили вдигнаха във въздуха една трета от бомбардировачите си за една нощ — това е невероятно“, подчертава той.


Коментари (0)