Екип на кинофестивала ОКО*
Краят на годината е време за анализи и равносметка. Сред стотиците случаи на руска пропаганда и манипулации в публичната ни среда са и внушенията на Костадин Костадинов за фестивала на етнографското кино ОКО – той записа видео за кинофорума пълно с лъжи и заплахи.
Този случай за пореден път показва как
лъжата съзнателно се продуцира
от майстора на манипулациите Костадин Костадинов-Копейкин по една единствена причина - защото събитието е про- Украйна, и с една единствена цел - да се дискредитира всичко, което е свързано с Украйна, Европа и Запада.
Копейкин казва, че никой не е обърнал внимание на събитието, с една дума то е пълен провал. Ако пълни зали и хиляди зрители онлайн са никой за г-н Костадинов, да го попитаме тогава - а той самият защо обръща чак толкова внимание на кинофестивала, че да запише цяло видео? Защото публиката е никой? Или защото го боде и му изважда очите?
Сетне той подлага на съмнение международния характер на фестивала, определяйки го като „само украински“. Терминът „международен“ означава дейност или кооперация между поне два народа. Фестивалът произхожда от Украйна, това е факт, обаче тази година имаше филми от 61 държави, от всички материци - за пети път приема гости от цял свят.
Копейкин нарича фестивала украински
Той се ражда в Украйна, в Бесарабия - в Болград, столицата на бесарабските българи.
От 2023 година фестивалът е украинско-български, което означава, че пълно издание се прави и в Украйна, и в България, това е фактът. Манипулацията е в учудващия въпрос - защо в България? Г-н Костадинов прекрасно знае защо, но съзнателно не казва това на своята аудитория, защото всичко останало, казано от него, вече няма да има значение. А целта е да дискредитира събитието, нали така?
Истината е в това, че екипът на фестивала се състои предимно от бесарабски българи, които милеят за България и всичко българско. Които се грижат за това България да знае истината за войната, за Украйна - техният втори дом, и още повече за самите тях.
Копейкин: Защо България плаща на украински фестивал и колко е платил на наглите украинци?
Това е казано в контекста на „загрижеността“ за Данъкоплатците на България, които финансират уж “украински” фестивал.
Ако господинът е проучил информацията дотук, няма как да не знае, и значи съзнателно крие факта, че няколко от членовете на екипа имат българско гражданство. Съзнателно не казва името на директорката Таня Станева, защото веднага ще проличи лъжата му. Директорката на фестивала е управител на българската фирма “Пауърфилм продакшън”, с която по закон, в рамките на правилника (като всеки български гражданин), кандидатства и в едната, и в другата държавна институция.
Копейкин твърди, че украинците се гаврят с образа на Ботев, като го обличат като американски бездомник
Странно как така не му се привидяха и хомосексуални намеци, както едни други “пазители” развихриха фантазията си, щом видяха двама мъже на плаката – Христо Ботев и Траас Шевченко – и отправиха обвинения срещу организаторите. Тук няма да обясняваме много, освен да цитираме замислената концепция и тазгодишната визия – двамата национални герои са представени като герои на комикс, в който те стават приятели и общуват със своите исторически послания, актуални и днес. Целта на осъвременяването на Ботев и Шевченко е именно това - в хипстърски съвременен стил образите им да станат по-близки за обществото и младите хора. Да не остават в бронзовите паметници и учебниците – да се помнят техните думи и призиви, така нужни днес.
Затова фестивалът направи и дискусии, фокус разговор за будителите и в Болград, и в София. И целта беше постигната – хората ги почувстваха близки, плакаха, бяха разтърсени. И напомняха как Ботев е псувал Русия. Кой всъщност се гаври с Ботев, продавайки се на долна Русия за копейки?
Според Копейкин фестивалът не е етнографски
Или Костадинов няма представа какво е етнография, въпреки че се представя като учил тази наука, или се прави на ударен.
Няма да коментираме неговото познание и изкуствоведските му анализи, че ще бъде унизително за него – само ще посочим определението от Уикипедия, може пък да му отворим очите: това е наука за даден народ (народознание), която „изучава утвърдилите се в традиции елементи на културата на даден народ или група народи– техните обичаи, бит, изкуство, облекло, език, занаяти, семейни и родови взаимоотношения, вярвания”.
С една дума, това е много широко понятие - всичко що се отнася до живота, проблемите и болките, определя идентичността и менталността на един народ. И погребението в игралния филм “Сатурн” показва традиционното възприятие и отношение към смъртта, и болката от загубата на едно семейство португалци. Режисьорите бяха на прожекцията и допълниха посланията на филма с разказ за бекстейджа. А филмът “Цици”, в който всъщност не виждаме женски гърди, е отражение на менталността на норвежците по отношение на темата за пубертета.
И така нататък. Всеки филм, включително и украинските филми за войната, разказват за идентичността, менталността, културата, корените, болките и надеждите на даден народ. Сред общо 113 кинотворби, има и 100-процентово етнографски филми, показващи конкретна традиция, но за тях въпросният анализатор Костадинов-Копейкин не споменава.
Той пак повдига въпроса за сумата и заплашва държавните институции с писмо, в което
ще пита за размера на финансирането
Първо, няма как да не е проучил сумата, отпусната от Столичната община и от НФЦ, тя не е тайна и е посочена публично на сайтовете на държавните институции и на сайта на ОКО, както и в социалните мрежи на фестивала.
Знаем, че г-н Костадинов мрази Украйна и украинците, и всичко, което е свързано с Украйна – особено след изгонването му и черния печат от Украйна в началото на инвазията. Също така знаем, че мрази демокрацията, Европа, закона и свободата на словото. Разбираме също, че мрази и кмета на София Васил Терзиев, и директора на НФЦ. И че това видео, както и цялата му дейност, е гавра с общочовешките ценности, манипулиране на онази аудитория, която няма критично мислене. И е способ за пореден път да засегне враговете си и да си направи пиар, разбира се. Знаем, че Татяна Станева е враг и мишена номер едно за Костадинов, след като го обвини в тон лъжи за украинските българи.
Членовете на екипа на ОКО Олександър Барон и Дана Митанова, и партньорът Виктор Куртев станаха инициатори на колективно писмо, прочетено в парламента. Екипът беше поканен и в Европейския парламент да разкаже за лъжите и манипулациите на Костадинов за българската общност в Украйна. Абсолютно е ясно откъде идват корените на това лъжливо манипулативно видео, пълно с омраза към сънародниците ни в Украйна и България като цяло.
Копейкин заплашва: няма да позволи този фестивал да се случи пак
Само искаме да попитаме този “цензор” - как няма да допусне провеждане на фестивал, който се прави от бесарабски българи – български граждани, с български фирма, по законите на България? Ще ги убие ли?
*Текстът е подготвен от екип на Кинофестивала ОКО за изданието „Бесарабски фронт“ – в рамките на програмата за борба с дезинформацията, с подкрепата на българското Министерство на външните работи, представлявано от посолството на Република България в Киев.
Още от Петък 13
В какви зависимости е патриарх Даниил от офицера в расо Виктор Овчинников?
Руската църква вече има инсталиран свой човек на най-високото стъпало в БПЦ, който прокарва политиките им без задръжки
И ЕК замаза истината за отпуснатия грант за скенери за митническо оборудване
Вместо реални отговори евродепутатът Радан Кънев получи общи приказки – Комисията се позиционира в ролята на страничен наблюдател
100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда
Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци