11 Март, 2025

Кандидат за член на ВСС: Равният брой на членове от НС и съда няма да попречи на вмешателството в Темида

Кандидат за член на ВСС: Равният брой на членове от НС и съда няма да попречи на вмешателството в Темида

Членовете по право трябва да имат законодателна инициатива

"Да се предвиди възможност за законодателна инициатива на членовете по право във Висшия съдебен съвет, защото така може да се решат непреодолимите пречки поради остаряло законодателство относно организацията на управлението на органите на съдебната власт.

Равният брой членове на ВСС от двете квоти – съдебна и парламентарна, не може автоматично да доведе до извода, че така има условия за неправомерно вмешателство върху независимостта на съдебната от другите две власти.

ВСС трябва да продължи да обгрижва магистратите като им обезпечава достойно заплащане, зачита и увеличава социалните им права във всички аспекти, създава добри условия на труд, осигурява съвременна техника и др".

Това са само част от акцентите в отговорите на съдията от Върховния касационен съд (ВКС) Вероника Имова на поставени от Съюза на съдиите въпроси към всички кандидати за членове на ВСС, издигнати от депутати, съобщи "Правен свят".

Изслушването на всичките 18 номинирани ще се състои на 7 септември от правната комисия. За първи път изборът на 11-те във ВСС от парламентарната квота ще става с 2/3 квалифицирано мнозинство.

Вероника Имова е номинирана от ГЕРБ. През последната година тя бе председател на Комисията за атестирането и конкурсите към ВСС.

Според нея разумна и обективно съществуваща е логиката да не се допуска въздействие върху кадровия орган от страна на другите власти и на членовете на съвета, избрани от парламента. Усъвършенстването на конституционния модел на ВСС за гарантиране на независимостта на съдебната власт може да е обект на бъдещи дискусии, смята Имова.

Тя обаче е на мнение, че равният брой членове на ВСС от двете квоти – съдебна и парламентарна, не може автоматично да доведе до извода, че така има условия за неправомерно вмешателство върху независимостта на съдебната власт.

"Вмешателството в работата на кадровия орган от парламентарните мнозинства, от изпълнителната власт или от отделна политическа партия, от олигархични, групови или други външни интереси, а също и от вътрешни влияния, които обслужват лични или групови интереси в системата, е еднакво недопустимо както в поведението на съдиите, избрани от съдии, така и за магистратите (съдии, прокурори, следователи) и други представители на юридическата професия, избрани от Народното събрание. Мое дълбоко убеждение е, че съставът на Съвета трябва да бъде съставен от почтени и изградени професионалисти с дълъг житейски опит и с експертно мислене като правилата за отговорността им от нарушаване независимостта на системата да са гаранция за възпиране и устояване от натиск или вмешателство в работата им. Лансираната теза, че избраните от квотата на Народното събрание членове на Съвета априори носят белега на зависимост от политическите мнозинства, които са ги издигнали, е погрешна и некоректна", сочи Имова. И добавя, че тази недосегаемост от външно вмешателство не може да се гарантира само с отнапред създавано мнозинство от членове от квотата, произтичаща от магистратската общност. Това е така, според нея, защото създаването на едно или друго мнозинство на членовете в състава на всяка една от двете квоти само по себе води до убеждението за доминация, за предрешеност на въпросите в една или друга насока, решавани от компетентността на Съвета като колективен орган.

Отделно капсулирането на всяка една власт, включително и съдебната, и нейната недосегаемост, е еднакво вредна за обществения договор, както е и вредно недопустимото влияние на другите две власти върху функционалната и институционалната компетентност на съдебната власт, изтъква кандидатката. Според нея парламентарната квота е важна именно, за да не допусне капсулирането на съдебната власт в недосегаемост и безотчетност, защото независимостта на съдебната система не е привилегия, а необходим елемент за осъществяване функциите на съдебната власт в полза на гражданите. Тя е на мнение, че балансираният модел в сегашното състояние на конституционното устройство на съдебната власт по отношение на състава на ВСС не може категорично да бъде отхвърлен.

И тя отбелязва напрегната обстановка вътре в самия ВСС в сегашния му състав. "Дейността на ВСС с изтичащ мандат е белязана от неодобрението на магистратската общност и на обществото преди всичко поради факта, че решенията се взимаха в напрегната, конфликтна среда, раздирана от междуличностни противоборства, от конфронтация на различни ценностни системи. В нередки случаи тази напрегната среда проваляше взимането на разумни решения; взимаха се нерядко противоречиви решения във връзка с важни теми като намаляване на числеността на щатни длъжности в един орган и разкриването им в друг, а след това - отново се съкращаваха ; поради липса на принципна позиция по кадрови въпроси, основана на условия и ред, създаващи предвидимост, прозрачност и равнопоставеност, се засягаха различни права на магистратите във връзка с техния статут. Приложението на отделни институти като този по чл.194, ал.1 от ЗСВ създаваше усещане за решения "интуито персоне", както и при основанията за закриване и разкриване на щатни длъжности. Забави се работата по разработването на единни правила за средната натовареност на съдиите, включващи не само количествени критерии, но и качествени критерии, което беше заложено в концепциите на редица от членовете на ВСС. Това беше ключов момент за решаване на задачите относно състоянието на съдебната карта, но останаха много въпроси за решаване по тази тема", коментира Вероника Имова.

Тя отбелязва и забавянето на някои дисциплинарни процедури, разнородна практика при налагането на различни по вид наказания при еднакви нарушения, неясноти в практиката за избор на административни ръководители и техни заместници при приложението на изключенията по чл.169, ал.1 и ал.2 от ЗСВ. "Нерядко надделяваха определени нелегитимни форми на натиск върху системата, на които съставът на ВСС не успя да се противопостави, което създаде усещането по отношение на защитата на независимостта на съдебната власт, на нейния състав и авторитет за незадоволителна", изтъква още кандидатката.

Тя все пак отбелязва и положителните аспекти в работата на съвета през последната година като изброява приемането на наредбите на конкурсите за повишаване и за атестиране, прилагането на чл. 193, ал. 6 от ЗСВ, започналото провеждане на конкурсите за младши магистрати и др.

Според нея новият състав на съвета трябва да се ръководи от следните правила – да спазва стриктно закона; да взима решения, които са предвидими, прозрачни и при равнопоставеност на заинтересованите страни от прилагането им; решенията да са своевременни и разумни, а не плод на правен позитивизъм или законотворчестване; да са ясни, логични и разбираеми; да се взимат след непрекъснат диалог между членовете на съвета при съобразяване със становището на административните ръководители. Предлага при наличието на непреодолими спорове и неотстъпване от защитавани непопулярни тези, да се привличат и експерти в определени области, да се поканят и заинтересованите магистрати, за да се чуят аргументите им. "Считам, че спокойният, балансиран с взаимно уважение спрямо различните мнения диалог е полезната среда за взимане на разумни и справедливи решения. Особено важен за взимане на правилни решения принцип е за поддържането на непрекъснат диалог с магистратската общност", заключава Вероника Имова.

На последния въпрос как би постъпила, ако стане невъзможно да изпълни концепцията си, тя казва следното: "Работата в кадровия орган на съдебната власт е колективна. Решенията се взимат с явно гласуване , което е публично достояние. Позицията, която съм заела в концепцията и в отговорите по реда на публичното задаване на въпроси и изслушване , ще бъде неотклонна в отстояване на независимостта на съдебната власт и за постигане на качествено правосъдие. Тази кауза заслужава да бъде смисъл, задача и цел на усилието на всеки, който се е заел с тази мисия. И понеже това задание е и мисия, няма да се отклонявам от легитимното средство за нейното постигане, а то е участието в този колективен орган. Вярвам в разума, опита и почтеността на колегите си, тъй като те имат същите цели и мотивация".

Сподели:
Павлина Панова: Пречат на  Конституционния съд да приключи делото за законността на изборите

Павлина Панова: Пречат на Конституционния съд да приключи делото за законността на изборите

"Информационно обслужване“ е предало на СГП предоставените му материали по конституционното дело, ведно с техническите носители и устройства без разрешението на КС“, обяви тя

Ето 10-те предложения на партиите за председател, заместници и членове на Комисията по досиетата

Ето 10-те предложения на партиите за председател, заместници и членове на Комисията по досиетата

Очаква се бившият активист и депутат от НДСВ, а по-късно председател на ВАС, омбудсман и конституционен съдия Константин Пенчев да е новият председател

Експерти по правата на човека: Спрете натиска върху гражданските свободи в Словакия!

Експерти по правата на човека: Спрете натиска върху гражданските свободи в Словакия!

„Ние сме дълбоко обезпокоени от действията на правителството, които застрашават независимостта на ключови държавни институции и свободата на словото, и събранията“, се казва в изявлението на независимите експерти