Какво се случва със злополучната автомагистрала "Хемус"? Темата отново е на дневен ред, след като първо от ГЕРБ, а след това и от Института за пътна безопасност изнесоха смущаващи данни, че и новото правителство плаща милиони на строители по прословутите инхаус поръчки (чрез които довършването на АМ "Хемус" бе възложено без конкурс на държавното предприятие "Автомагистрали", а то привлече стотици фирми да му помагат). Междувременно прокуратурата вече дълги месеци разследва има ли извършени престъпления във финансирането и строителството на важния инфраструктурен обект, пише в свое разследване "Сега".
От бившата управляваща партия свикаха цяла пресконференция, за да обявят, че и служебният ресорен министър Виолета Комитова, и наследникът й Гроздан Караджов са продължили да плащат на подизпълнители на "Автомагистрали" за "Хемус". "Министър Комитова е изплатила 14 млн. лв. по договорите, които уж бяха порочни. През януари министър Караджов изплаща 26 млн. лв. по същите "порочни" договори", съобщиха от ГЕРБ, правейки извода, че всъщност с "Хемус" всичко е точно и че кабинетът "Борисов" не е правил нищо незаконно и укоримо. Внушенията на ГЕРБ са връх на политическо безочие.
Цитираният министър Караджов потвърди, че има направени плащания - не за 26, а за 37 милиона, и не са аванси, а са пари за вече свършена работа. Основните обвинения срещу предното управление са, че на подизпълнители щедро са превеждани огромни аванси за отсечки, които очевидно ще строят след години, защото за тях няма нито строителни книжа, нито проекти, нито отчуждени терени. А както разкри министърът на вътрешните работи Бойко Рашков, част от парите са "попаднали" в съмнителни фирми на социално слаби граждани и дирите им се губят.
Всъщност въпреки проблемите с инхаус възлагането строителството на първите три отсечки продължава и никога не е спирало, като най-напреднала е първата - лот 1. Но в следващите участъци няма как да има законно строителство, защото липсват разрешения за строеж. Именно за тях работата и плащанията са спрени, след като инспекции на министър Комитова откриха, че на лотове 4 и 5 са правени изкопи, насипи и други подготвителни дейности - на практика незаконни.
Още миналото лято екипът на Комитова очерта картината - участъци 4, 5 и 6 имат единствено одобрени подробни устройствени планове, отчуждаванията не са приключили, липсват одобрени инвестиционни проекти и няма издадени разрешения за строеж. Лотове 7, 8 и 9 са още по-зле - нямат одобрени устройствени планове, нямат приключило отчуждаване, съответно нямат разрешения за строеж и инвестиционни проекти, като участъците 7 и 8 на практика нямат дори установено трасе, но пък вече са били преведени милиони в аванс за озеленяване.
След като служебното правителство сложи край на порочното "авансиране", от ГЕРБ вкараха в употреба "опорката", че от завист им спират строителството на магистралата.
В началото на тази седмица Институтът за пътна безопасност обяви, че ще сезира вътрешния министър Бойко Рашков за "съмнителни" плащания от “Автомагистрали" към множество строителни фирми във връзка със строежа на автомагистрала „Хемус“. Според ИПБ става дума за 37.6 млн. лева, които са били преведени на изпълнителите в последните работни дни на 2021 г. От справката, която неправителствената организация ИПБ изпрати до медиите, се вижда ясно, че парите са платени за отсечките от 1 до 3, по които строителството си върви.
Министър Караджов обясни, че на този етап не може да не плаща, след като има извършени дейности. "Докато тези договори не се прогласят от съда за нищожни, ние сме задължени да плащаме всичко, което е реално извършено и актувано. Иначе ние ще бъдем неизправната страна и ще трябва да платим и 15% неустойка - ГЕРБ така са подписали тези договори", коментира той.
КАПАН
Вече много месеци юристи търсят изход от капана, заложен от предното управление - как да бъдат анулирани порочните договори, без държавата да загуби огромни суми. Държавната фирма "Автомагистрали", наричана черна каса на властта, е нарушила Закона за обществените поръчки, който позволява директно "инхаус" възлагане само ако предприятието може да извърши със собствени сили поне 80% от възлаганите му дейности. В случай с "Хемус" обаче са привлечени огромен брой подизпълнители, което означава, че ЗОП е нарушен. Но в същото време подизпълнителите имат легитимни договори с "Автомагистрали" и биха могли да претендират за неустойки. За довършването на магистралата кабинетът "Борисов" на два транша отпусна 3.4 млрд. лева - представете си на този фон какво означават 15% неустойки.
СЪМНЕНИЯ
В сигнала си до Рашков експертите от Института за пътна безопасност изразяват съмнения дали всички плащания, направени към частни фирми в края на миналата година, са за реално извършени дейности. Те настояват МВР да провери дали строителните материали и техника, за които са издавани фактури, наистина са били на строителните площадки.
На пръв поглед е странно, че не са сезирали прокуратурата, а МВР. Но всъщност самият шеф на МВР смята, че прокуратурата бави разплитането на възела "Автомагистрали". "От прокуратурата играят често като спирачка. Стопират производства - има едно производство за част от делата на магистрала "Хемус", което в момента стои", обясни Бойко Рашков на изслушване в парламента преди дни. "Би следвало разследващата структура да е приключила вече това дело, но без прокуратурата това не може да стане. Прокуратурата бездейства, вероятно има някаква причина, дано тя не е персонална", коментира вътрешният министър.
В понеделник стана ясно, че Гроздан Караджов е възложил одит на "Автомагистрали" от периода от 2018 до края на 2021 г., за да се изясни ролята на държавното предприятие в схемата с "Хемус."
Експерти искат министър Бойко Рашков да провери продължава ли източването на средства "инхаус"
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа
Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото
Цените на криптовалутите се сринаха, 200 милиарда долара са изтрити
Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни