Уникалната картина „Момичето, което чете писмо на отворен прозорец“ на холандския художник Йоханес Вермеер бе реставрирана след близо две години и половина усърдна работа. Тя е част от колекцията на музея Staatliche Kunstsammlungen в Дрезден, Германия още от 1742 година, съобщава сайтът mymodernmet.com. Платното е рисувано между 1657 и 1659 г. и както често се случва с творчеството на Вермеер, първоначално картината се приписва на други художници. Но през 1880 г. френският изкуствовед Теофил Торе-Бюргер се натъкна на картината и без никакви съмнения я определя като творба на интригуващия холандски майстор.
Йоханес Вермеер се е смятал за не особено успешен художник във времето, когато твори. Умира непризнат, като оставя семейството си в дългове, създавайки ограничен брой картини – едва 34. Сред тя е известната му работа „Момичето с перлена обица“. През 19 век обаче популярността на интригуващия холандски творец рязко нараства и днес всяка новина за Вермеер е истинско събитие. Точно това се случва и с обявяването на скорошната реставрация на картината му „Момичето, четящо писмо на отворен прозорец“.
Творбата е рисувана с маслени бои и изобразява млада жена, добре облечена в жълто-черна дреха, която чете писмо до отворен прозорец. Първоначално стената зад нея е напълно празна, но рентгенова снимка от 1979 г. показа, че всъщност има нещо по нея – оказва се „картина“ на гол Купидон. Тъй като по това време не е необичайно художниците да рисуват върху творбите си, първоначално изследователи са приели, че Вермеер просто е променил концепцията си и е решил да запази стената гола.
Изследователски проект, започнал през 2017 г., опроверга тези твърдения. Благодарение на напредналите технологии реставратори успяват да заключат, че заличаването на образа на голия Купидон е извършено няколко десетилетия след завършването на платното. Тази информация напълно променя работата подхода им, тъй като историците на изкуството осъзнават, че не гледат автентичната творба на Вермеер. Затова експертите по реставрация към музея през 2018 се залавят внимателно да отстранят повърхностния пласт върху тази част от картината на холандския майстор.
След като работата е завършена в началото на 2021 г., историците на изкуството правят и съвършено нова интерпретация на това платно на Вернеер.
„С възстановяването на Купидон на заден план действителното вече се разпознава авторския почерк на художника от Делфт“, казва Стефан Коджа, директор на картинната галерия „Старите майстори“. „Извън привидния сюжет за влюбената жена, в неговия контекст е отразена и фундаменталната идея за естеството на истинската любов. Така че, ако преди това разглеждахме картината твърде елементарно, сега вече разбираме кой е ключовият образ в неговото творчество. " Всъщност, както посочва Коджа, не случайно „Момичето, което чете писмо на отворен прозорец“ бележи началото на поредица от картини, в които Вермеер показва жената, в един особен момент на нейното съществуване.
Сега, благодарение на реставрацията на тази забележителна творба на Йоханес Вермеер, любителите на изкуството по цял свят ще могат да се насладят на едно произведение на изкуството, такава, както Вермеер го е замислил.
Реставрираната картина „Момичето, което чете писмо на отворен прозорец“ ще е във фокуса на най-новата изложба в музея. Тя ще може да бъде видяна от 10 септември 2021 г. до 2 януари 2022 г. и ще включва девет други известни платна Вермеер, които като сюжет са близки до възстановеното вече произведение на изкуството.
Превод: Faktor.bg
Още от Арт Фактор
В Италия откриха раннохристиянска базилика
Археолозите твърдят, че това откритие вероятно демонстрира по-мащабна византийска строителна програма
С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник
В 11.00 часа Академичният съвет на Софийския университет начело с ректора проф. Георги Вълчев ще поднесе венец пред паметника на св. Климент Охридски
Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев
"Изследователят на непознатото, мисионерът, Човекът, Будителят в истинския смисъл на думата"