Пекин се опитва да поощри новия транспортен сектор, за който се смята, че е революция в тази сфера, но пък същевременно допринася да натрупването на милиони колелета по градските улици.
Новите насоки, дадени от министерството на транспорта и още девет други министерства, призовават градовете да изработят правила как да се ползват колелета за споделяне като част от цялостното пътно планиране.
Министерствата призовават също така властите да затегнат контрола върху паркирането на велоспеди, да разработят системи за наказание на нарушителите, да въведат стандарти за поддръжка и продължителност на ползване на тези превозни средства и да се забрани използването им от деца под 12 години.
Колелетата, които могат да бъдат отключени чрез GPS, като се използва мобилно приложение, и да бъдат оставяни навсякъде, бяха бързо приети от пътуващите ежедневно като удобен и евтин начин за придвижване в задръстените китайски градове.
Напливът от компании, предлагащи услугата обаче, задръсти тротоарите в Шанхай, Пекин и много други градове с колелета, които често са счупени или изоставени нехайно от ползващите ги извън определените за това места.
Съществуват и проблеми с безопасността. Шанхай и Тянцзин обявиха собствени разпоредби през юли. Те определят максимална продължителност на използване на един велосипед три години и въвеждат изискване компаниите да наемат най-малко един служител по поддръжката на всеки 200 велосипеда, уточни агенция Синхуа, цитирана от БТА.
Секторът се разрасна на практика от нищото преди около година и се превърна в транспортен феномен. Оценките са, че по улиците има над 10 милиона колелета на над 20 компании за отдаване на велосипеди.
Китайското правителство подкрепя този бизнес като „зелена" възможност за транспорт. Компании лидери като Офо (Ofo) и Мобайк (Mobike) привлякоха огромно количество рисков капитал.
Офо набра над 700 милиона долара при последния кръг, съобщи компанията, а конкурентът му Мобайк през юни си осигури 600 милиона долара.
Новите разпоредби на национално равнище, които се очаква да бъдат прилагани от градските власти, призовават също така за по-строго следене на финансовите операции на компаниите за споделяне на велосипеди, за да се предотврати нарастващият брой спорове с клиенти, а също така да бъдат установени механизми за справяне с жалбите.
Синхуа съобщи миналия месец, цитирайки представител на службата за защита на потребителите в Шанхай, че има над 2600 жалби от потребители на схемите за споделено ползване на колелета в града през първите четири месеца на годината, което е с 9 пъти повече, отколкото същия период миналата година.
Според други служители, в Шанхай има над един милион колелета за споделено ползване, което е два пъти повече от необходимото, но пък има много малко служители по поддръжката, които да поправят счупените колелета.
Още от Свят
Групировката "Хизбула" обяви, че е атакувала израелска военноморска база
"Хизбула" атакува военноморска база близо до Тел Авив
Зелена светлина от Париж: Украйна може да използва и френски ракети за удари по Русия
Френският министър на външните работи заяви, че ако Украйна изстрелва ракети с голям обсег по цели в Русия, това би било акт на самозащита
Израел осъди убийството на равин в ОАЕ при антисемитско нападение
„Тази подла антисемитска атака напомня за безчовечността на враговете на еврейския народ“