BYD Yangwang U9 постави световен рекорд: най-бързият електромобил в историята с 472 км/ч
Китайската компания BYD отново разтърси автомобилния свят. Луксозната ѝ марка Yangwang обяви, че моделът U9 Track Edition е достигнал умопомрачителната скорост от 472,41 км/ч, превръщайки се в най-бързия електромобил на планетата. Рекордът бе постигнат на изпитателната писта в Папенбург, Германия, от немския състезател Марк Басенг и детронира предишния лидер – хърватския Rimac Nevera, чийто рекорд от 391,94 км/ч вече изглежда далеч назад.
Технологичната основа: 1200V ултра-високоволтовата платформа
Успехът на U9 не е случаен. Моделът стъпва на световно първата масово произвеждана 1200V ултра-високоволтова платформа, която позволява на електромоторите да усвояват енергията значително по-ефективно. Резултатът е по-голяма мощност, стабилност и надеждност при екстремни натоварвания.
e4 Quad-Motor система – мощност близо 3000 к.с.
Сърцето на U9 Track Edition е e4 (Yi Sifang) платформа с четири високоскоростни електромотора (30 000 об/мин), всеки с пикова мощност от 555 kW. Общата мощност достига почти 3000 к.с. (2977 hp), а съотношението мощност/тегло е 1217 Ps/тон – по-високо дори от много бензинови супер автомобили. За сравнение, Koenigsegg Agera RS държи световния рекорд за серийно производство с двигател с вътрешно горене – 457,94 км/ч, докато Jesko Absolut остава в категорията на непотвърдените теоретични 499 км/ч.
Активен контрол на тялото и въртящия момент
U9 използва DiSus-X интелигентна система за активно управление на каросерията, която следи и регулира положението на автомобила стотици пъти в секунда. Така се гарантира максимално сцепление и стабилност дори при скорости над 400 км/ч. В допълнение независимото векторизиране на въртящия момент разпределя мощността към всяко колело поотделно, елиминирайки буксуване и загуба на контрол.
Полусликови гуми, разработени за 500 км/ч
За да устои на такива натоварвания, U9 е оборудван с полусликови гуми, създадени съвместно с китайския производител Giti Tire. Това са гуми с минимален грайфер, които предлагат изключително сцепление на сухо и висока стабилност при екстремни скорости. Те са проектирани специално да издържат до 500 км/ч, с оптимизирана смес, широка контактна площ и усилени странични стени. За разлика от чистите „slick“ гуми, semi-slick моделите имат фини канали, позволяващи известна сигурност при леко мокър асфалт, макар че остават неподходящи за силен дъжд и ежедневна употреба.
Аеродинамика и леки материали
Рекордната версия на U9 се отличава и с нов преден сплитер, който подобрява аеродинамиката, както и карбонов покрив, намаляващ теглото и повишаващ устойчивостта на усукване при висока скорост.
Значение за автомобилната индустрия
Постижението на BYD е стратегически пробив за китайската индустрия. До този момент върховете на скоростта при електромобилите се държаха от европейски марки като Rimac, а при бензиновите супер коли – от Koenigsegg и Bugatti. Сега китайски електромобил за пръв път изпреварва всички конкуренти, поставяйки нов стандарт за това какво може да постигне един EV.
Поглед напред
Yangwang U9 Track Edition е инженерна тестова платформа, но споделя архитектура със серийния U9, който вече се предлага на китайския пазар. Очаква се част от технологиите, доказали се при рекордния опит, да бъдат внедрени в бъдещите серийни версии. Това превръща BYD не само в лидер при масовите електромобили, но и в нов претендент в света на супер колите.


Коментари (0)