19 Декември, 2025

Китайски електромобили в Израел събират данни: армията спира доставките

Китайски електромобили в Израел събират данни: армията спира доставките

колаж: Faktor.bg

Израелската армия спря доставките на китайски електромобили за офицери заради опасения, че автомобилите събират и изпращат данни в Китай. Експерти по киберсигурност предупреждават: това са мобилни платформи за разузнаване.

Китайски електрически коли в Израел събират данни и ги предават в Китай: армията спира доставките

Израелското Министерство на отбраната официално спря доставките на китайски електромобили от BYD за офицери от IDF (Израелските отбранителни сили) заради сериозни опасения, че превозните средства събират и изпращат чувствителни данни в Китай чрез вградени комуникационни системи и сензори.

Повече от 600 китайски коли вече използвани от армията

Според информация на Ynetnews, решението е взето след поредица от предупреждения от експерти по киберсигурност, които подчертават, че китайските електромобили могат да се превърнат в мобилни платформи за шпионаж, съобщава сайта militarnyi.

Още преди това израелската армия е получила над 600 китайски коли, включително MG ZS EV и Chery Tiggo 8, които активно са използвани за официален транспорт на офицери — включително в близост до щаб-квартирата на Министерството на отбраната в Тел Авив.

Забранени новите BYD Atto 3

Планирало се е новите модели BYD Atto 3 да бъдат разпределени на подполковници от IDF, но след проверка на електрониката им доставката е била спряна.

Като временно решение армията е принудително деактивирала e-Call системата — автоматичната функция за връзка с аварийните служби. Въпреки това специалисти твърдят, че това е крайно недостатъчно.

Китайските коли като „мобилни разузнавателни платформи“

Д-р Харел Менашри, един от основателите на киберсигурност отдела към израелската служба за сигурност (Шабак), обяснява, че китайските коли трябва да се разглеждат като „мобилни разузнавателни платформи“, способни да събират аудио, видео, геолокация и биометрични данни — и да ги предават към сървъри в Китай.

По-рано беше съобщено, че Китай увеличава и киберзаплахите за държави като Полша чрез атаки срещу критична инфраструктура и правителствени институции.

Какво означава това за бизнеса и пазара на електромобили?

Случаят от Израел подчертава бързо нарастващата дилема за държави, които масово преминават към електрически превозни средства.
Когато производителите идват от страни със силен държавен контрол и без прозрачни стандарти за защита на данните, рисковете за националната сигурност и киберпространството стават реални.

Подобни притеснения и в други държави

Израел не е единствената страна, която изразява сериозни опасения относно китайските автомобили и технологии като потенциален инструмент за събиране и прехвърляне на чувствителна информация.

Съединените щати

В САЩ темата за китайските електрически превозни средства, особено на производители като BYD, е обсъждана многократно от конгресмени и експерти по национална сигурност. Причината е, че модерните електромобили събират огромен обем данни за маршрути, геолокация и поведение на потребителите. През 2023 г. се разглеждаха законодателни инициативи за ограничаване на достъпа на китайски EV производители до американския пазар именно заради риск от инфраструктурно разузнаване.

Европейски съюз

В Европа темата също набира скорост. В Германия федералната служба за информационна сигурност (BSI) анализира възможни уязвимости при свързани автомобили, идващи от държави, които имат законово право да изискват достъп до сървъри и данни на компаниите. Някои анализатори наричат това „следващата ситуация Huawei“, защото интелигентните автомобили могат да се превърнат в нови „точки за наблюдение“, подобно на споровете около 5G инфраструктурата.

Австралия и Индия

В Австралия и Индия правителствени агенции също обсъждат дали умните електромобили и зарядните мрежи, произведени от китайски компании, не носят риск от събиране на геолокационни и потребителски данни. Експертите предупреждават, че това би могло да създаде възможност за дистанционно наблюдение или смущаване на важни транспортни и логистични връзки.

Сподели:

Коментари (0)

ББР и ОББ подписаха споразумение по програма InvestEU

ББР и ОББ подписаха споразумение по програма InvestEU

Гаранцията ще осигури финансиране за бизнеса на стойност над 300 млн. евро и 35 млн. евро за устойчиви инвестиции

ББР и БАКБ стартират ново партньорство в подкрепа на бизнеса по програма InvestEU

ББР и БАКБ стартират ново партньорство в подкрепа на бизнеса по програма InvestEU

Гаранционен ресурс от 32 млн. евро ще отключи кредитиране за над 160 млн. евро за развитие на МСП и изпълнение на зелени проекти

Централната банка на Европа остави лихвените проценти без промяна

Централната банка на Европа остави лихвените проценти без промяна

Инфлацията в еврозоната остава близо до целевото равнище на банката с годишен темп от 2,1 % през ноември, колкото и беше през октомври, и с леко понижение спрямо нивото от 2,2 %, отчетено през същия месец на 2024 година