24 Ноември, 2024

Китайски завод за гуми в Сърбия - модерно робство и трафик на хора

Китайски завод за гуми в Сърбия - модерно робство и трафик на хора

На 13 септември китайският завод за гуми Linglong беше официално открит в Зренянин, Войводина, в Северна Сърбия. Един от трите производствени обекта обаче функционира от повече от година, като вече произвежда и изнася гуми. Изграждането на този завод, продължило пет години, беше белязано от обвинения в лоши условия на труд, съмнения за принудителен труд и нарушения на строителните и екологичните стандарти. Отговорите на компанията на критиките бяха оскъдни, а мерките за сигурност често не позволяваха на журналисти и неправителствени организации да интервюират служители или да получат достъп до обекта.

Малко информация има за дейността на завода, който е обграден с триметрови стени и е построен върху близо 100 хектара публична земя с държавна субсидия от 76 млн. евро. Преди откриването все още не беше ясно какво се има предвид под „стартиране на производството“, още повече че журналистическо разследване разкри, че един от трите планирани обекта все още не е построен, друг няма лиценз за експлоатация, а производството в третия е започнало още преди година и половина.

През 2023 г., без церемонии и официални посещения, Linglong започва производство на гуми за тежкотоварни автомобили и автобуси. Миналата година, според финансовия отчет на компанията, тя е реализирала продажби на стойност 29 млн. евро.

Цифрите от базата данни за международна търговия на Sinoimex показват, че Linglong е изнасяла гуми за Турция, през март 2024 г., както и за Съединените щати и Казахстан.

Производството е започнало, преди да бъде получено разрешение за експлоатация на звеното за производство на тежки гуми, както се потвърждава и от документацията на Агенцията за икономически регистри. Община Зренянин съобщава, че обектът е въведен в пробна експлоатация на 19 май 2023 г.

През този период Linglong е трябвало да представя доклади за емисиите на замърсители на Агенцията за опазване на околната среда, но Агенцията не е отговорила на исканията за информация от журналистите на CSR. Общината също не е съобщила за въздействието на завода върху качеството на въздуха.

В докладите на съвета за технически преглед, който е разрешил пробната експлоатация, се посочва, че не е имало превишаване на пределно допустимите стойности на емисиите. Въпреки това наблизо няма измервателна станция, която да следи замърсяването на въздуха. Общинската администрация на Зренянин също не е предоставила информация за качеството на водата, изпускана от завода в обществената канализация, или за управлението на отпадъците. Докладите показват, че е невъзможно да се определи как и къде се съхраняват отпадъците от производствената единица.

Linglong получи разрешения въз основа на заключението, че неопасните отпадъци ще се съхраняват на специална площадка в двора на завода. Въпреки това и въпреки факта, че заводът е започнал пробна експлоатация през май миналата година, разрешението за планиране на площадката за съхранение е издадено цяла година по-късно, през юни 2024 г. „Анализът на сателитни снимки показа, че тази площадка за съхранение е изградена много преди подаването на заявлението за разрешение за строеж“, казват членовете на Регулаторния институт за възобновяема енергия и околна среда (RERI) - независима институция, която е подала жалба срещу Linglong за незаконно строителство, оспорвайки решението, че не е необходима оценка на въздействието върху околната среда.

Китайският завод ще произвежда милиони гуми в град, в който питейната вода е забранена от 20 години поради прекомерното наличие на арсен и тежки метали и в който качеството на въздуха още преди началото на експлоатацията на завода е класифицирано в трета категория - прекомерно замърсяване.

RERI посочва също така, че централата се намира на два километра от природния резерват Карска Бара и че за всички инвеститори, които извършват дейности, които могат да окажат въздействие върху природата, особено в защитени територии, се изисква акт за условията за защита на природата.

В същото време около фабриката се появяват обвинения в принудителен труд. Неправителствената организация Astra подаде жалба за трафик на хора от името на единадесет индийски работници. Вече има подозрения за експлоатация и на виетнамски работници.

През 2021 г. Европейският парламент поиска от Сърбия да разследва този случай на „съвременно робство“, но разследването приключи без наказателно преследване, а работниците се върнаха във Виетнам. Linglong отрича всякаква отговорност, като твърди, че работниците са били наети от един от техните подизпълнители. „Правителството на Република Сърбия не разследва напълно достоверните твърдения за принудителен труд, включително конфискация на паспорти, нечовешки условия на труд и живот, но продължава да твърди, че виетнамските и индийските работници не са жертви на трафик на хора“, се казва в последния доклад на Държавния департамент на САЩ за трафика на хора.

Фабриката „Линглонг“, част от инициативата „Пояс и път“, беше открита след подписано през 2018 г. споразумение между Сърбия и Китай с планирана инвестиция от 800 млн. евро и обещание за наемане на 1200 души.

----------------------------------

Разследване на Радио "Свободна Европа"

(БГНЕС)

Сподели:

Украйна разработва няколко нови балистични ракети

Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“

През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника

Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще

Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"

Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства