Ново проучване на изследователи от Харвардския университет показва, че прекомерната консумация на яйца създава здравословни рискове, от които обаче можем да се предпазим
Консумацията на яйца може да е свързана с по-висок риск от развитие на определени видове рак. Това показва ново проучване на Харвардския университет.
Те включват рак на гърдата, рак на яйчниците и най-тежката форма на рак на простатата. Изследването е публикувано в British Journal of Nutrition и се присъединява към нарастващия брой проучвания, които разглеждат как това, което ядем, може да повлияе на здравето ни.
Изследването е проведено от Н. Кеум и екип от учени. Те анализиралиданни от много други проучвания и използвали метод, дозово-отговорен метаанализ. Този метод помага на изследователите да разберат дали консумацията на повече или по-малко яйца може да промени риска от развитие на рак при даден човек.
Резултатите показват, че хората, които ядат пет или повече яйца седмично, имат по-висок риск от развитие на рак на гърдата в сравнение с тези, които не ядат яйца.
Подобна тенденция се наблюдава и при рака на яйчниците и при фаталния рак на простатата – най-смъртоносната форма на заболяването. Интересното е, че изследванетоне установи връзка между консумацията на яйца и рака на простатата като цяло, а само с най-тежката му форма.
Важно е да се разбере, че това проучване не доказва, че яйцата причиняват рак. То само показва възможна връзка. Изследователите обясниха, че са необходими повече проучвания, за да се разбере защо може да съществува тази връзка. Други фактори, като цялостната диета на човек, навиците му за физическа активност и други аспекти на начина му на живот, също могат да играят роля.
Яйцата са популярна храна по целия свят. Те са известни като добър източник на протеини и много важни витамини и минерали. Но яйцата съдържат и холестерол и други вещества, които могат да повлияят на нивата на хормоните в организма.
Тъй като заболявания като рак на гърдата, яйчниците и простатата са свързани с половите хормони, учените се питат дали яйцата могат да повлияят на тези заболявания чрез хормонални механизми.
Това изследване добавя нова информация към продължаващия дебат дали яйцата са напълно здравословни или не. Някои предишни проучвания също са намекнали за връзка между консумацията на яйца и раковите заболявания, които се влияят от хормоните, но резултатите не винаги са били ясни./ БГНЕС
Още от Наука
Земетръсна серия в Северна Евбея
В интервал от 3 минути три земетресения връхлитат северни територии на остров Евбея (Евиа) на разстояния около 10 километра от Мантуди и Лимни
Край на пандемиите? Изкуствен интелект създаде ваксината, която мисли напред вместо вирусите
Учени от Кеймбридж тестваха върху хора първия по рода си „суперантиген“, проектиран изцяло от ИИ, който може да осигури универсална и дълготрайна защита срещу Ковид-19, грип и Ебола, изпреварвайки опасните мутации
В Египет откриха „свещен архив“ с 22 ковчега и папируси, запечатани преди 3000 години
Вътре ковчезите били подредени в десет хоризонтални реда, а капаците били поставени отделно. На повечето от ковчезите няма лични имена. Вместо това са изписани професионални титли, като например „Певица на Амон“.