28 Ноември, 2024

COVID-19: пет мерки, за да не се върне България десетилетия назад

COVID-19: пет мерки, за да не се върне България десетилетия назад


Даниел Смилов, Дойче веле

Коронавирусът ни връхлита със светкавична скорост. Икономическите щети могат да бъдат огромни. За да не се върне България десетилетия назад, е важно да се заложи на пет мерки, в които главна роля играе ЕС. Ето кои са те:

Хибридните сайтове от седмица насам изпушват. Те се надпреварват да отписват Европейския съюз и за пореден път оповестяват неговата смърт. Както, разбира се, и смъртта на еврото. Оплакват и "липсата на европейска солидарност" и я сравняват с помощта на Путин за Италия, изпратена с няколко самолета. Изобщо, как човек в една такава ситуация да не разгради ЕС и да махне всички санкции за Русия. А защо не и да кандидатства (индивидуално поне) за Евразийския съюз и рублозоната.
 
С тези внушения вече трябва да сме свикнали - те не са повече от семпла пропаганда на братски славянски президенти с нездрав уклон към дълговечност. В този хор на оплаквачките на липсата на европейска солидарност обаче неочаквано се включи и премиерът на България Бойко Борисов. Той героически заяви, че в кризата всички са се затворили и мислят само за себе си. Ние, българите, трябва да разчитаме само на себе си, т.е. на него.

И на подобни премиерски откровения сме се наслушали. В крайна сметка криза е, всички са изнервени, нормално е човек да се изпусне. А и на фона на добрите неща, които правителството върши в една тежка ситуация, реторическите забежки са най-малкият проблем. Все пак, обаче, струва си сериозно да се мисли за състоянието на европейската интеграция във време на изключително остра криза. Ако ЕС не успее да излезе солидарен и ефективен от нея, хибридните сирени ще станат оглушителни.

От българска гледна точка, ако има надежда за приемлив изход от настоящото извънредно положение, то тя е свързана с интелигентни действия и масивни икономически мерки както на ниво ЕС, така и от европейските правителства и еврозоната. Тези мерки са следните:
 
1. В краткосрочен план ЕС ще даде финансова помощ за справяне със здравните аспекти на кризата. За България свежите пари засега са около милиард и половина евро, като в тази сума влизат неизползвани еврофондове и подкрепа за ликвидността на финансовата система. Това не е много, но е добре дошло като първи омекотител на икономическия удар. В този план са много важни мерките, които на ниво ЕС ще гарантират продължаването на движението на стоки през континента (т.нар. зелени коридори): блокирането на превоза ще е катастрофално за всички. И накрая, общо закупуване на определени материали и оборудване също би било нещо добро в тази ситуация. Примерът на Германия, която прие да лекува италиански пациенти, също е нещо, което е добре да прерасне в солидарна политика на ниво ЕС;
 
2. Много по-важно е какви ще са дългосрочните икономически мерки на ЕС в кризата. Част от тях вече са налице и се състоят в разхлабване на финансовите ограничения за поемане на публичен дълг и дефицит в еврозоната. Също така след кризата от 2012 година ЕЦБ вече има инструменти за гарантиране на неограничена ликвидност в извънредна ситуация, а настоящата е точно такава. Това е много важно, защото банкова криза трябва да бъде изключена като възможност още отсега. България не успя да влезе в чакалнята на еврозоната, но въпреки това трябва да настояваме за сериозни гаранции от страна на ЕС при евентуално влошаване на финансовата ситуация у нас. Тъй като сме в напреднали преговори с еврозоната и тъй като политиката ни до момента е била разумна, имаме добри аргументи да си осигурим потенциална финансова подкрепа като гаранция, която най-вероятно няма да има нужда да ползваме.
 
3. Истинската дългосрочна мярка за стабилизирането на икономиките в ЕС ще дойде чрез поемането на значителен публичен дълг от страна на правителствата на държавите-членки. Тази мярка би била ефективна, ако е координирана между всички: както като размер, така и като стратегия за изразходване на средствата. От ръководството на ЕС заговориха за "Европейски план Маршал", но това е метафора. Целият бюджет на ЕС е около 170 милиарда евро (колкото БВП на Гърция), така че подобен план не може да бъде реализиран от Брюксел. Задачата на ЕК ще е да координира в тази посока правителствата на големите държави - Германия, Франция, Италия и т.н.. Франция и Испания поискаха създаването на еврооблигации за справяне с тази ситуация. Това би бил дълг, зад който солидарно стоят всички европейски държави. Германия вероятно ще наложи вето над този план, защото тя традиционно е против поемането на отговорност за дълговете на другите. Но ако ЕЦБ продължи като антикризисна мярка да изкупува дългови книжа на всички държави в неограничени количества (макар и индиректно през търговските банки), солидаризирането на публичния дълг в еврозоната ще стане неизбежно. Германия едва ли ще блокира подобна мярка, защото това би бил краят на еврозоната.
 
4. Не е изключено кризата да доведе и до увеличаване на размера на Европейския стабилизационен механизъм - един наднационален инструмент на държавите от еврозоната. Неговите възможности към момента са да дава до 700 милиарда заеми на страни-членки в затруднена ситуация. През 2012 кризата доведе до създаването на този механизъм. Настоящата криза може да окуражи неговото разрастване. България няма пряк достъп до парите от този фонд, защото се забави с еврочленството си. Но така или иначе една по-силна еврозона би играла безспорна стабилизираща роля в България, а би могла и да окаже по-адекватна помощ на страната при изостряне на ситуацията.
 
5. България сигурно ще се наложи да поеме нов, значителен дълг в някакъв момент. Правителството е право да не изразходва тази възможност в началото на кризата, но и би било неразумно да няма готовност за излизане на пазарите на дългови книжа в подходящ момент. Една стабилна еврозона би облекчила много и нашата ситуация при подобна евентуалност.
 
Този кратък анализ цели да покаже до каква (огромна) степен българската стабилизация зависи от положението в ЕС и мерките, предприемани от страните-членки. Всеки сравнително оптимистичен сценарий би залагал на успеха на гореизброените мерки. В противен случай размерите на предстоящата криза биха могли да ни върнат десетилетия назад. А идеята, че всяка страна ще се спасява поотделно, е просто пряк път към миналото. Но в неговата най-безславна форма.
Сподели:
Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.

Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.

Имаме много повече въпроси за изборите от онова, което КС може да разглежда, заяви експертът по изборни въпроси

Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата

Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата

Голяма част от работещите са назначени в общините. Тези хора са платен електорат, заяви социологът

Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство

Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство

Искат ново президентско служебно правителство и така до амина, заяви Кюранов