Когато мъжът от Ханчжоу се върнал у дома след командировка, местните полицаи се свързали с него. Те били проследили колата му по регистрационната табела в близкия град Вънчжоу, където има много заразени с коронавируса, въпреки че е далеч от епицентъра на епидемията. Останете у дома за две седмици, поискали те.
След около 12 дни човекът не се стърпял и излязъл навън, малко преди да изтече този срок. Този път му се обадили не само от полицията, обадил му се е неговият шеф. Мъжът бил засечен до езеро в Ханчжоу от камера с технология за лицево разпознаване и властите предупредили компанията му да внимава.
"Бях леко шокиран от възможностите и ефективността на мрежата за масово наблюдение. Те всъщност могат по всяко време и на всяко място да следят придвижването ни чрез технологии с изкуствен интелект и обработка на големи бази данни", каза мъжът, пожелал да остане анонимен, за да и не си създава неприятности.
Китайците отдавна осъзнават, че се следени чрез най-усъвършенстваната в света система за електронно наблюдение.
Кризата с коронавируса извади на светло част от тази технология и даде на властите оправдание да използват всеобхватните методи за високотехнологичен контрол върху обществото.
Компаниите производители на камери с изкуствен интелект (ИИ) се хвалят, че системите им могат да сканират улиците за хора с леко повишена телесна температура, да разпознават лицата им, даже ако носят маски, и да докладват на властите.
Ако пациент с коронавирус се качи на влак, системата на железопътната компания може да изработи списък на хората, седнали около него. Приложения към мобилни телефони могат да уведомяват потребителите, ако пътуват със самолет или влак заедно с регистриран носител на коронавирус, а карти могат да им показват къде се намират сградите, в които живеят заразени.
Въпреки че в социалните мрежи има известно анонимно недоволство, засега китайските граждани сякаш приемат тази допълнителна намеса и дори я приветстват като начин за борба с извънредната ситуация. "При тези обстоятелства хората вероятно ще сметнат това (наблюдението) за разумно, дори ако не са били специално информирани за него", каза Каролин Биг, съдружник в правната кантора "Ди Ел Ей Пайпър" в Хонконг.
Телекомите отдавна тихомълком следят придвижването на своите потребители. Тази седмица "Чайна мобайл" рекламира това като услуга, като разпрати текстови съобщения на жителите на Пекин, че могат да проверят къде са били през последните 30 дни. Компанията не обяснява защо потребителите биха имали нужда от такава информация, но тя може да бъде от полза, ако бъдат запитани от властите или своите работодатели къде са пътували.
"В ерата на големите данни и интернет движението на всяко лице може да бъде ясно видяно. Така че сега има разлика от времето на САРС", каза епидемиологът Ли Лан Цзюан миналата седмица в интервю за Китайската централна телевизия, като направи сравнение с вирусната епидемия, убила 800 човека през 2003 г. "При такива нови технологии трябва максимално да се възползваме от тях, за да намерим източника на инфекция и да го ограничим", добави той.
Министерството на промишлеността отправи миналата седмица към китайските компании и изследователски институти за ИИ призив да помогнат в борбата срещу епидемията.
Компаниите отвърнаха с лавина от съобщения, възхваляващи потенциала на своите технологии. Фирмата за лицево разпознаване "Мегвил" каза във вторник, че с помощта на министерствата на промишлеността и на науката е разработила нов начин за откриване и идентифициране на хора с висока температура.
Тази нова "ИИ система за измерване на температурата" чрез топлинни камери и идентифициране на лица по телесни и лицеви данни, вече е била изпробвана в един квартал на Пекин.
От "СенсТайм" - друга водеща фирма в сферата на ИИ - казаха, че са изработили подобна система, която на входовете на сгради да идентифицира хората с маски. Тази система се е справила с несъвършенствата на предишна технология. Фирмата за наблюдателни камери "Чжъцзян Дахуа" обяви, че може да открива повишена температура чрез инфрачервени камери с точност до 0,3 градуса.
В интервю за държавната агенция Синхуа Чжу Цзяншън от Китайската академия за железопътни науки обяснява как технологиите могат да помогнат на властите да откриват хора, които вероятно са били изложени във влака на контакт с потвърден или предполагаем носител на коронавируса.
"Ще получаваме важна информация за пътника, включително номера на влака и номера на вагона, и информация за пътниците, които са близо до лицето, за хората три реда пред и три реда зад лицето", казва той. "Ще извлечем тази информация и ще я предоставим на отговорните институции за превенция на епидемията", добавя той.
(Източник: БТА)
Още от Свят
Проф. Андрей Пионтковски: Ракетният шантаж на Путин ще доведе до...
Твърди се, че Доналд Тръмп се е срещнал с руския президент
Част от дроновете Shahed, изстрелвани от Русия срещу Украйна, се пренасочват обратно
95 други руски дрона вероятно са били отклонени от целите си чрез система за подмяна на сателитните координати, която се използва от дронове и ракети за навигация във въздушното пространство
Няколко от кандидатите за администрацията на Доналд Тръмп са били обект на бомбени заплахи
Джон Ратклиф, номиниран от Тръмп за директор на ЦРУ, и номинираният за министър на отбраната Пийт Хегсет също са били обект на заплахи