"В България е трудно за класическата музика. Нещата не потеглят в добра посока, даже вървят надолу. Но има много качествени и добри музиканти, останали в страната, които се опитват да направят нещо", каза пред БНР цигуларката Албена Данаилова. Тя е първата жена концертмайстор на Виенската филхармония и, която ще бъде концертмайстор на традиционния новогодишен концерт, който ще бъде дирижиран от Кристиан Тилеман.
"Днес е последната репетиция. Имаме 9 нови произведения, които ще изпълним тази година. Утре ще свирим за първи път концерта, после го свирим на 31-ви вечерта и на 1-ви още един последен път, когато се излъчва по всички телевизии", разказа тя и добави, че участва в този концерт повече от 10 години.
"Моментът приближава за в бъдеще, когато аз ще застана на първия стол на този пулт. Този момент още не е настъпил, въпреки че свиря концерта отдавна".
Данаилова разказа, че свири на цигулка от 5-годишна възраст. А до Виенската филхармония, според нея, се стига с много труд, талант, пригодност към тази музика, както и късмет и смелост. За нея това е най-хубавата професия и иска децата й също да се посветят на нея.
Албена Данаилова посъветва младите да взимат пример от най-доброто.
"Нагоре пример винаги има. Пътят е безкраен", категорична бе тя.
Тази седмица в. New York Times публикува голямо интервю с Данаилова, която отбеляза, че неотдавнашното осъзнаване на неравнопоставеността между половете сред оркестрантите и диригентите е позволило на жените да се почувстват "по-окуражени" и "да си вярват повече".
Тя коментира, че засилващото се усещане за равенство е засилило и конкуренцията. "Дори повече, отколкото в миналото са важни постиженията", каза тя. "Защото когато вратите са отворени за всички, въпросът е: кой е най-добрият?"
"Английски кралици е имало в продължение на повече от 200 години", изтъкна г-жа Данаилова. "И те са били достатъчно авторитетни, за да ръководят с невероятен успех".
Въпреки това, казва тя, позицията ѝ не е толкова като на кралица, колкото като на капитан на футболен отбор. "Ролята ми се състои в ръководене, но и в координиране, успокояване или предизвикване, в зависимост от ситуацията", каза тя. "Като посредник между диригента и оркестъра, човек трябва да държи вратите отворени за музиката по най-добрия възможен начин."
Директорът на Виенската филхармония Даниел Фрошауер каза, че г-жа Данаилова никога не почива на лаврите си.
Още от Култура
Георги Господинов присъединява към дългия си списък международни отличия още една награда
Писателят получи Голямата награда за литература на Софийския университет
Бурни аплодисменти за Джон Малкович, залата в Народния театър е пълна
Благодаря ви за подкрепата, сподели преди това директорът Васил Василев пред събралите се около театъра
Камбаните на "Нотр Дам" отново огласиха Париж - за първи път след пожара през 2019 г.
От 7 до 8 декември ще се проведат церемонии за повторното откриване на катедралата