Чикако научила тънкостите на занаята от единствения жив гайтанджия в етнографския резерват “Етър” майстор Христо. Смирената японка се оказва единствената му ученичка, която спасява знанието за този традиционен занаят, поставил началото на българската индустрия през Възраждането. Самата тя вече е изпрела някои от гайтаните след цяла година чиракуване при него. Те са я вдъхновили и за първата й изложба, която показва в родината си.
Сънародниците ми бяха очаровани щом видяха гайтаните в изложбата, която сама подредих в Токио. Те пипаха вълнения гайтан и казваха, че им дава спокойствие. Бяха толкова впечатлена, че за кратко време изкупиха всички гайтани, разказва Чикако Сато.
Чикако пристига у нас през 2004 г. като студентка по арттекстил и дизайн в университета „Джошиби“ в Токио. Там изучава традиционните японски похвати на боядисване. Научава и за много ценна старинна техника за извличане на багрила от корени и листа на растения на Балканите. Владеели я само българите, но с навлизането на химическите бои в бита тези умения постепенно отмирали. И Чикако решава да ги усвои преди да изчезнат напълно. Кандидатства с проект пред известната фондация „Джайка“. След като е одобрена, пристига в „Етъра“, където съдбата я среща с гайтанджията Христо. Всичко, което е научила от него, Чикако ще отнесе в Япония, за да съхрани една прекрасна българска традиция, която за жалост отдавна сме оставили в историята.
{fcomment}
Още от Арт Фактор
В Италия откриха раннохристиянска базилика
Археолозите твърдят, че това откритие вероятно демонстрира по-мащабна византийска строителна програма
С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник
В 11.00 часа Академичният съвет на Софийския университет начело с ректора проф. Георги Вълчев ще поднесе венец пред паметника на св. Климент Охридски
Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев
"Изследователят на непознатото, мисионерът, Човекът, Будителят в истинския смисъл на думата"