24 Ноември, 2024

Рецепта за чар – облекла с доза съблазън, приключенски дух и капка неизвестност

Рецепта за чар – облекла с доза съблазън, приключенски дух и капка неизвестност

Когато говорим за лятна мода, има правила, които не могат да бъдат заобиколени, казва проф. Любомир Стойков

Когато говорим за лятна мода, има правила, които не могат да бъдат заобиколени, казва проф. Любомир Стойков.

 Първо – светли тонове, все пак, лято е и самата природа подсказва какви да са колоритните акценти. Синьо, бяло, сахара, цветът на лагуната – всички те издават желание, нагласа, усещане за релакс, ваканционно настроение, почивка.. , казва Стойков пред БГНЕС.

В същото време всяко лято си има своите претенции и акценти. А за сегашното най-актуалните тонове са синьото, жълтото, оранжевото, кораловото, заедно с белия цвят и екрюто, както и с други млечни нюанси на останалите интензивни цветове.
Минаваме на кройката, обема, силуета – на мода е облеклото, направено от прозрачни материи.

За предпочитане са коприната, шифона, памукът, ленът, както и смеси от различни платове. Изключително актуални това лято са цепките, асиметричните форми, с акцент върху деколтетата. Това са водещите характеристики в дамската мода днес.

Обръщам внимание и на все по-налагащото се присъствие на 3D елементите, на бродериите, на дантелите, на онези детайли, които допринасят за т.нар. различност в дамския стил.

При мъжете голям акцент има вече върху обувките. Модни са десенатурата, мотивите, заимствани от арабската култура, от колорита на прочутите персийски килими или от света на флората и фауната. С две думи – мъжът в облеклото си става все по-цветен, все по-разкрепостен, все по-пъстър.

Безспорно, лятото е предпоставка за разкрепостяване на формалния дрескод на политиците, на публичните личности, на хората, които по принцип се обличат по-рационално, педантично дори. Но добрият вкус не допуска късия ръкав при мъжете. Това не значи, че те не могат да ходят с ризи с къс ръкав, аз също имам много такива. Но когато става дума за присъствие в обществения живот, за предпочитане е ризата да бъде с дълъг ръкав.

Що се отнася до цветовете и тоновете – по-тъмните могат да отстъпят място на по-светлите. Но тъй като живеем в 21 век и на пазара има вече много и разнообразни нови материи, изработени с технологиите на хай-тек дизайна, не би трябвало да е проблем да си подберем и подходящи сака за летните горещини. Вече има такива материи, които зимно време задържат топлото, а в топлите месеци с тях ни е прохладно. За т.нар. облекло на пътешественика и за тези от нас, които обичат екзотиката, авантюрите, летните приключения, мога да ви уверя, че свободата е тотална.

Но водещи в цветовата гама са жълтото, синьото, розовото – и за двата пола, тук не се робува на ограничения. Модните дрехи в своята декорация са все едно заимствани от водните спортове, предполагат по-голямо общуване с плажа, с морето. Говорим за стил, който е функционален, динамичен и заедно с това – предоставящ удобство.

Лично аз предпочитам облекло, което е плод на богата фантазия, на романтични чувства, което издава индивидуалността. Ако говорим за жените, а защо не – и за мъжете, модната визия трябва да е заредена с огромна доза съблазън, с приключенски дух и с една капка неизвестност, която обещава красив финал на едно прекрасно лято. А и точно в тези неща е закодиран чарът.

Много въпроси и дори остри шеги у нас като българи предизвикват някои образци на високата мода от световните дефилета. Ако говорим за т.нар. феминизация в мъжкия стил на обличане, тя се очертава като неизбежен процес. Лично аз не бих тръгнал догматично и консервативно да поставям ограничения, но, все пак, генералното естетическо правило е облеклото на мъжа да издава неговата мъжественост, а облеклото на жената да подчертава нейната женственост.

Изниква логичният въпрос – научи ли се българката да се облича модерно, с вкус и мярка? Все повече българската жена показва, че е родена с едно висше образование – по естетика. Тя сякаш има вътрешен усет към красивото, елегантното, към стила. Изключвам отделните примери на безвкусица и недоразумения, но през годините отчитам колко е изобретателна и комбинативна българската жена.

С един малък упрек – подценява ролята на прическата и маникюра, но в последните години тя обърна специално внимание на тях, както и на аксесоарите и детайлите. Особен успех има тя в умелата комбинация, както е в стила винтидж – скъпото старо, допълнено с авангардното ново.
------------
Проф. Любомир Стойков преподава в СУ „Св. Климент Охридски” Бизнес комуникация, Култура и медии, Лайфстайл журналистика и Фешън журналистика. Чете лекции също в Националната художествена академия и в УНСС. Член е на Американското общество за връзки с обществеността в Ню Йорк (PRSA). Председател на Академията за мода. Създател и почетен председател на Българската академична асоциация по комуникации, и съпредседател на Българската конфедерация за връзки с обществеността. Автор на 50 документални филма за световноизвестни дизайнери.

Сподели:

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен

Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси

Младите хора са моралният компас