Когато говорим за лятна мода, има правила, които не могат да бъдат заобиколени, казва проф. Любомир Стойков.
Първо – светли тонове, все пак, лято е и самата природа подсказва какви да са колоритните акценти. Синьо, бяло, сахара, цветът на лагуната – всички те издават желание, нагласа, усещане за релакс, ваканционно настроение, почивка.. , казва Стойков пред БГНЕС.
В същото време всяко лято си има своите претенции и акценти. А за сегашното най-актуалните тонове са синьото, жълтото, оранжевото, кораловото, заедно с белия цвят и екрюто, както и с други млечни нюанси на останалите интензивни цветове.
Минаваме на кройката, обема, силуета – на мода е облеклото, направено от прозрачни материи.
За предпочитане са коприната, шифона, памукът, ленът, както и смеси от различни платове. Изключително актуални това лято са цепките, асиметричните форми, с акцент върху деколтетата. Това са водещите характеристики в дамската мода днес.
Обръщам внимание и на все по-налагащото се присъствие на 3D елементите, на бродериите, на дантелите, на онези детайли, които допринасят за т.нар. различност в дамския стил.
При мъжете голям акцент има вече върху обувките. Модни са десенатурата, мотивите, заимствани от арабската култура, от колорита на прочутите персийски килими или от света на флората и фауната. С две думи – мъжът в облеклото си става все по-цветен, все по-разкрепостен, все по-пъстър.
Безспорно, лятото е предпоставка за разкрепостяване на формалния дрескод на политиците, на публичните личности, на хората, които по принцип се обличат по-рационално, педантично дори. Но добрият вкус не допуска късия ръкав при мъжете. Това не значи, че те не могат да ходят с ризи с къс ръкав, аз също имам много такива. Но когато става дума за присъствие в обществения живот, за предпочитане е ризата да бъде с дълъг ръкав.
Що се отнася до цветовете и тоновете – по-тъмните могат да отстъпят място на по-светлите. Но тъй като живеем в 21 век и на пазара има вече много и разнообразни нови материи, изработени с технологиите на хай-тек дизайна, не би трябвало да е проблем да си подберем и подходящи сака за летните горещини. Вече има такива материи, които зимно време задържат топлото, а в топлите месеци с тях ни е прохладно. За т.нар. облекло на пътешественика и за тези от нас, които обичат екзотиката, авантюрите, летните приключения, мога да ви уверя, че свободата е тотална.
Но водещи в цветовата гама са жълтото, синьото, розовото – и за двата пола, тук не се робува на ограничения. Модните дрехи в своята декорация са все едно заимствани от водните спортове, предполагат по-голямо общуване с плажа, с морето. Говорим за стил, който е функционален, динамичен и заедно с това – предоставящ удобство.
Лично аз предпочитам облекло, което е плод на богата фантазия, на романтични чувства, което издава индивидуалността. Ако говорим за жените, а защо не – и за мъжете, модната визия трябва да е заредена с огромна доза съблазън, с приключенски дух и с една капка неизвестност, която обещава красив финал на едно прекрасно лято. А и точно в тези неща е закодиран чарът.
Много въпроси и дори остри шеги у нас като българи предизвикват някои образци на високата мода от световните дефилета. Ако говорим за т.нар. феминизация в мъжкия стил на обличане, тя се очертава като неизбежен процес. Лично аз не бих тръгнал догматично и консервативно да поставям ограничения, но, все пак, генералното естетическо правило е облеклото на мъжа да издава неговата мъжественост, а облеклото на жената да подчертава нейната женственост.
Изниква логичният въпрос – научи ли се българката да се облича модерно, с вкус и мярка? Все повече българската жена показва, че е родена с едно висше образование – по естетика. Тя сякаш има вътрешен усет към красивото, елегантното, към стила. Изключвам отделните примери на безвкусица и недоразумения, но през годините отчитам колко е изобретателна и комбинативна българската жена.
С един малък упрек – подценява ролята на прическата и маникюра, но в последните години тя обърна специално внимание на тях, както и на аксесоарите и детайлите. Особен успех има тя в умелата комбинация, както е в стила винтидж – скъпото старо, допълнено с авангардното ново.
------------
Проф. Любомир Стойков преподава в СУ „Св. Климент Охридски” Бизнес комуникация, Култура и медии, Лайфстайл журналистика и Фешън журналистика. Чете лекции също в Националната художествена академия и в УНСС. Член е на Американското общество за връзки с обществеността в Ню Йорк (PRSA). Председател на Академията за мода. Създател и почетен председател на Българската академична асоциация по комуникации, и съпредседател на Българската конфедерация за връзки с обществеността. Автор на 50 документални филма за световноизвестни дизайнери.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас