Малките и средни търговци на горива излизат на масови протести на жълтите павета и блокиране на републиканските пътища и гранични пунктове. Поводът е лобистки законопроект за горивата, който ще доведе до масови фалитии ще повиши цените за крайния потребител.
Решенето е взето във Велико Търново по време на среща на Сдружението на малките и средни търговци на горива в Северна България, съобщи председателят му Николай Николов, цитиран от Флагман.бг. По думите му предложените промени в закона ще засегнат между 300 и 400 фирми в цялата страна.
Първата репетиция за подготвяния национален протест е била в Бургас в понеделник. Повече от 150 камиони и леки коли са блокирали движението по основната пътна артерия на Бургас, свързваща морския град с Южното и Северното Черноморие, предадоха местни медии.
"Законът е прокаран от Валентин Златев (шеф на "Лукойл България" и на Българската газова и петролна асоциация – бел. ред.), който се опитва да създаде монопол, ще убие конкуренцията и ще доведе на повишаване цената а горивата“, заяви организаторът на протеста в Бургас Роси Бъчварова.
Според вносителите на законопроекта обаче с новите правила ще се намали делът на сивия сектор, който заема близо 30% от пазара на горива.
Търговците на горива очакват да бъдат подкрепени за националния протест и от Съюза на превозвачите, както и от граждани. Миналата седмица жители на Гоце Делчев протестираха срещу високите цени и монопола, според тях, в продажбата на горива в града. Те посочиха, че цените в Гоце Делчев са средно с между 10 и 20 ст. за литър по-високи спрямо съседни общини.
Законопроект за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход беше внесен в парламента от всички политически сили и мина на първо четене.
Според един от вносителите му Емил Димитров – Ревизоро от "Обединени патриоти" целта на законопроекта е засилване на контрола върху пазара на горива. Според дребните търговци на горива, истинската цел е да бъдат изхвърлени от пазара и да бъде ограничена конкуренцията.
Със законопроекта се затягат сериозно правилата за търговия с горива и петролни продукти като се въвежда регистрационен режим за фирмите, изисквания за банкови гаранции и солиден капитал на дружествата, които оперират на този пазар. Премахват се и т.нар. мобилни бензиностанции.
"Настояваме за промени в този законопроект. Например изискването за уставен капитал в размер на 3 млн. лв. за фирмата, което няма абсолютно никакво отношение по събираемостта и вземанията от държавата към евентуалните бъдещи нарушители на закона. Това е една бариера за малките и средни фирми, които не могат да си увеличат капитала в предвидения размер“, заяви Николай Николов. Той посочи, че са против сивата икономика, но този законопроект реално няма да реши проблемите в сектора.
"Новите условия, които ни поставят с този законопроект са непосилни за всички нормално работещи търговци, които нямат нищо общо със сивата икономика и контрабандата. Сивата икономика и контрабандата са направили достатъчно пари, за да не ги притеснява този закон. А той се прави със крита цел – да се намали броят на търговците с горива", каза Георги Георгиев от Асоциацията на търговците на горива в Бургас.
От сдружението прогнозират, че приемането на законопроекта ще доведе до 10 % скок в цената на гориватаза граждзаните. Причината за това ще е монополът, който застрашава сектора, смятат от Сдружението на малките и средните търговци на горива.
Собствениците на малки бензиностанции се заканиха, че ще сигнализират за проблема не само българския парламент, но и всички европейски институции. Причината е, че според тях този законопроект нарушава директивите за пазарна икономика и конкуренция, и не дава равнопоставеност и възможност за стартиране на бизнес от млади хора в тази сфера.
Те настояват още законодателните промени да бъдат подготвени от Министерски съвет, а не от Българската петролна и газова асоциация, чийто председател е Валентин Златев.
Още от Улицата
Боршош: Терзиев да спре протеста пред Народния театър
По думите му биячите от столичния мол са били хванати за един ден, а задържани за боя и ескалацията на протеста пред театъра преди три седмици, все още няма
Ново свлачище на пътя Мездра-Ботевград: Кой ще плаща за това - данъкоплатците...
Как и защо се е наложило да се строи “Ребърково” - да кажат тези, които са го измислили, призовава народният представител от ГЕРБ
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним