27 Ноември, 2024

Мариян Костадинов: Капацитетът на Габрово е много по-голям, нека го развием

Мариян Костадинов: Капацитетът на Габрово е много по-голям, нека го развием

Мариян Костадинов е кандидат за кмет на Габрово на коалиция „Заедно за силна община“ с номер 13. Роден е на 23 септември 1966 година в гр. Габрово. Средното си образование завършва в Техникума по строителство във Велико Търново. През 1992 година завършва висшето си образование в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София. През 2011 година придобива магистърска специалност „Изпълнение на задълженията на ръководни длъжности в системата на националната сигурност и отбраната“ във Военната академия „Георги Стойков Раковски“ – София.

Започва професионалния си път в областта на проектирането и строителството на подземна инфраструктура през 1992 година. Собственик и управител е на водещи компании в тази сфера. Има натрупан опит в консолидирането на законодателство, свързано с всички фази на строителството – от устройствено планиране до въвеждането в експлоатация на строежите. Участвал е в множество законодателни промени за регламентиране функциите на заинтересованите ведомства при стартиране строителството на национални инфраструктурни обекти. 

От 2009 до 2013 година е областен управител на Габровска област. 

Основател и първи председател е на Сдружението на работодателите и индустриалците в Габрово. От 2000 до 2012 г. участва активно в дейността на Ротари клуб – Габрово. От 2011 г. е основател, председател, а по-късно е избран за почетен председател на Инициативен комитет „Шипченска епопея“. От 2009 до 2013 г. е консултант към Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление в 41-то Народно събрание. От 2009 до 2013 година е председател на Комитета по наблюдение на работна група по подготовка на проекта „Западен обходен път на Габрово и тунел под връх Шипка“ и член на работна група по подготовка за програмен период 2014-2020 на Оперативна Програма „Транспорт“. През същия период е член и на Комитета по наблюдение на Оперативна Програма „Транспорт“. Бил е член на Управителния съвет на Училищното настоятелство на Математическа гимназия „Никола Гюзелев“- Габрово и на Управителния съвет на „Спортен клуб по акробатика и батут“.
Горд баща на двама синове, които имат своя собствена успешна кариера.

Съществува почти пълно единодушие сред специалистите, че демографският проблем на Габрово  е изключително тежък  и засяга почти всяка сфера от живота в града. На същото мнение са и болшинството габровци, с които с болка наблюдаваме все по-пустите улици, не само през тъмната част на денонощието. В обновените паркове възрастните хора преобладават пред младите семейства и деца. Задълбочавайки се в причините за това бедствие ние виждаме, че освен обективните причини, които се обясняват с демографските тенденции в цяла България и Европа има и чисто обективни такива, дължащи се на местни фактори. 

Известен в миналото като „Българският Манчестър“ Габрово допусна през последните десетилетия, дивашка деиндустриализация, която се вихреше буквално пред очите на местните власти. Бяха закрити или затворени огромни индустриални територии, в повечето от които се настаниха относително дребни производства.

В същото време не беше направено необходимото за привличане на нови инвестиции, които поне малко да смекчат свободното падане на местната индустрия. В буквалния смисъл на думата индустриите в Габрово се превърнаха преобладаващо в малки до средни предприятия. Изключения и добри примери разбира се не липсват, но взети в съотношение с броя и числения състав на заетите в малките и средни предприятия, са твърде недостатъчни.

Така изчезнаха не просто хиляди работни места в нашия град. Изчезна перспективата за кариерно израстване на младите и амбициозните. И те не случайно напускат Габрово в посока развитите градове, София или чужбина! Една от многото последици, предизвикани от обезлюдяването на нашия град е все по – трудното мотивиране на младите хора в града да следват в Техническия университет, професионалните гимназии. Ужасното е, че даже онези, които завършват с инженерни или технически дипломи просто напускат Габрово,  точно защото в редица индустрии в другите български градове и в чужбина се търсят технически подготвени кадри. 

Друга очертаваща се като негативна последица от отрицателните демографски резултати на нашия град е все по-голямата ангажираност на болничните заведения в предвид все по-застаряващото и уязвимо население на града. 

Коефициента на естествен прираст достига през 2022 година нов рекорд -22.1%, с което се нареждаме на второ място в негативната класация в България. 

Габрово става област с най-високо съотношение на населението над 65 години към това на 0-14 години – 249.6% ( при средно 149.3% в страната ). Близо два пъти. 
Коефициентът на възрастова зависимост на населението над 65 години към това на 15-64 години пък е 49.2% ( при 34% средно за страната ). 

Защо никой не говори за тази катастрофална тенденция? Тази тенденция не се решава с магическа пръчка. Не се решава само с еврофондове, програми и кръгови движения. Необходими са мерки и експертиза в общината както социалната сфера така и привличането на инвестиции в индустрията. Не просто с успешни писачи на европроекти за инфраструктура. 

Габрово бавно, но сигурно се превръща в един добре изглеждащ, приятен град за спокойни старини, насред Балкана. Да са ни живи и здрави възрастните хора още дълги години, защото всички те заслужават достойно отношение. Но вследствие на тези данни от НСИ произлизат и лошите прогнози за ускорени проблеми с тотален недостиг на работна ръка в непосредственото бъдеще. Защото колкото повече намаляват активните данъкоплатци в града, толкова повече изтъняват възможностите на общинския бюджет за поддръжка на инфраструктурата. Не е необходимо да си експерт, за да схванеш, че с намаляването броя на хората в активна възраст намаляват данъчните приходи. Факт е, че част от общинските съветници, които работиха през изтичащия мандат вече са силно обезпокоени за бъдещите бюджети на Габрово, а тезата им е част от предизборните теми, упорито избягвани от Таня Христова. 

Да обърнем внимание на „качеството“ с което се изпълняват строителните и монтажните работи по обществените поръчки в общината и неистовите напъни на местната власт да демонстрира дейност точно преди изборите, прогнозата за финансовото здраве на общината за следващите години съвсем не е розова. Със сигурност следващият кмет на Габрово, ще трябва да търси финансови ресурси за ремонт на относително новите инфраструктурни строителства. Алгоритъмът на местна власт е следния :

направено ли е – направено, 
използвани ли са инструментите за финансиране по ЕП – използвани са,
виждат ли го гражданите – виждат го, 
върши ли работа – върши, 
колко е красиво изпълнено – въпрос на гледна точка, 
какви материали са използвани - евтини. 

Естетическият вид, очевидно не е бил приоритет на Кмета. За това хората сме различни и всяка домакиня поддържа домът си по начин, по който на нея и харесва. На мен обаче не ми харесва. Когато вие съграждани ми възложите управлението на Община Габрово, ви заявявам, че всичко построено ще бъде изпълнено с качествени материали, за подмяната или ремонта на които, ще му мислят управниците на града след десетилетие. Може би ще бъде по-малко като обем, но със сигурност ще бъде по-красиво, защото цветята са красиви и в домовете на хората, не само в цветните алеи.

Когато бъда избран за кмет, заедно с Общинския съвет ще осъществявам политика за развитие и подпомагане на онези области, в които град Габрово е доказал своите възможности – текстилна, обувна, машиностроителна и металообработваща промишлености, транспорт, строителство, туризъм и търговия, овощарство, животновъдство, услуги. Приоритетно, ще работя за осигуряването на благоприятни условия за привличане на нови инвеститори за възстановяване на габровската индустрия не само нейния авторитет на националния пазар, а най-вече младите хора да остават тук.  

Представям ви приоритетите ни на мен като кмет и на кандидатите ни за общински съветници на коалиция „Заедно за силна община“, които са насочени в полза на хората, а не, за угоди на тесен кръг лични, политически и икономически интереси. Ето и 13 от тях:

1. Местните данъци и такси няма да се повишават!
2. Контрол на качеството при реконструкция и рехабилитация на подземната, пътната и транспортната инфраструктура.
3. Увеличаване на доходите чрез привличане на нови инвестиции, ускорена реиндустирализация, ефективни административни процедури и електрони услуги.
4. Ефективност и прозрачност при управлението на общинските предприятия и общинската собственост.
5. Общината в услуга на гражданите и бизнеса, висока степен на социална чувствителност.
6. Активно партньорство между община, бизнес и образователни институции. Младите хора да остават в Габрово.
7. Уредени и поддържани паркови зони и изграждане на нови детски площадки.
8. Подобряване на достъпа до здравното обслужване и развитие на инфраструктурата на здравеопазването.
9. Запазване и развитие на културните традиции на Габрово.
10. Активна работа с неправителствения сектор и развитие на публично-частното партньорство.
11. Развитие на масовия, ученическия и детски спорт, изграждане и поддържане на съоръжения за спорт на открито и подпомагане на спортните клубове.
12. Оптимизиране управлението и рециклирането на битовите отпадъци.
13. Активна грижа за нашите родители и хората в неравностойно положение.

Да запазим младите в Габрово

Необходимо е да създадем благоприятни условия за младите, да им дадем възможност за добре платена работа, за развитие, сигурно и безопасно място за децата, които да получават добро образование и допълнително развитие чрез изкуство и спорт.

От „Заедно за силна община“ предлагаме няколко ключови според нас промени, които да подпомогнат младите семейства и да направят Габрово желан за тях град:

Увеличаване на средствата по общинската програма за финансово подпомагане на семейства и двойки с репродуктивни проблеми, за да може повече нуждаещи се възползват от инвитро процедури;
Увеличаване на средствата, предоставяни по общинската програма за подпомагане на родители и семейства при раждане на дете;
Изграждане на зони за отдих и игра в отдалечените от центъра на Габрово места – микропарк във всеки квартал. Създаване на условия за активности на открито на цялото семейство;
Увеличаване на средствата в общинската програма с мерки за насърчаване на творческите заложби на деца и студенти с изявени дарби и финансовото подпомагане при класиране на първо, второ или трето място на държавни и международни конкурси и олимпиади;
Увеличаване на средствата във фонд „Младежки дейности“ за реализиране на младежки проекти.

Детско здраве чрез спорт

В момента в Габрово няма цялостна, дългосрочна, работеща стратегия за развитие на спорта сред подрастващите. Темата е застъпена в обща общинска програма за личностно развитие. Необходимо е:

Създаване на общинска програма за развитие на спорта сред подрастващите, съобразена с националите проекти и програми, и съгласувана със специалисти по здравни грижи, педагози и психолози.
Различните спортове трябва да бъдат достъпни за всяко желаещо дете.
Осигуряване на възможност за целогодишно начално обучение на деца в партньорство със спортните клубове, ползващи безвъзмездно общинска спортна база.
Безспорно е, че спортът дава възможност на децата да изградят много положителни черти на характера и да усвоят много ценности. Всяко дете може да бъде успешно в един или друг спорт затова трябва да има възможност да опита, за да открие своето място, без това да товари финансово родителите.
Възможност за безплатни тренировки през ваканциите и съпътстващи дейности, съобразени със заетостта на родителите.
Липсата на достатъчно възможности за активност на децата по време на ваканциите е един от съществените проблеми за младите хора в Габрово.
Уреждане на инфраструктурата и възможностите за достъп, чрез нормален обществен транспорт, до спортните съоръжения от различни точки на Габрово.
Прозрачно подпомагане на детските спортни клубове.

Строителство и развитие на Габрово

Общината има съществена роля и може да направи много за развитието на Габрово, чрез подобряване качеството на строителството на обществените обекти и ролята на строителния бранш за осигуряване на сигурни и високо платени работни места. Това, което е необходимо е обществените поръчки да бъдат прозрачни. 

Представителите на строителния бранш изразяват учудването си, че през последните години всички обществени поръчки в тази сфера се печелят от фирми, регистрирани на 200 км. от Габрово и с едни и същи собственици, което буди основателни съмнения за нелоялни практики. 

Габровските производители на строителни материали не бива да бъдат пренебрегвани. Факт е че при изграждането на водния цикъл на стойност 87,8 млн. лева, от 120 километра положени тръби, нито метър не е от габровски производители, които са сред водещите в България.

Решаването на много от проблемите дори не изисква голям финансов ресурс, а желание, правилно планиране и контрол. 

Голяма част от завършените вече обекти са със съмнително качество и на следващия кмет ще му се наложи да търси допълнителен финансов ресурс за ремонт на скрити и явни дефекти.

Може да се направи много и за да се спре обезлюдяването на града. 

Със сигурност може бизнесът и Общината да бъдат партньори, каквито добри практики има в много други градове. Само така местната власт може да отговори на очакванията на бизнеса. 

Кметът е длъжен да се грижи както за гражданите, така и за бизнеса, който спомага за просперитета на един град, но за съжаление сме свидетели точно на обратното.

Ролята на образователните институции за развитието на бизнеса

Категорично заставам зад това колко е важна ролята на образователните институции за развитието на бизнеса. Убеден съм, че общинското ръководство има съществена роля за това в Габрово да дойдат добри инвеститори и да дадат възможност за развитие. Изключително важна е ролята на Общината като медиатор между бизнеса и образователните институции. 

Младите хора, избрали да останат в нашия град имат нужда от добро образование за децата си, подходяща инфраструктура. Това важи не само за централната градска част, но за цяло Габрово - за пътищата, за обществения транспорт, за градските паркове, за възможностите за спорт и почивка, културните мероприятия. Габровци трябва да върнем славата на града си. Сега е нашият шанс. Да го използваме!

Кризисен център

Габрово е един от малкото областни градове, в който няма кризисен център за пострадалите след случай на насилие. Темата се повдига кампанийно, но без реален резултат и до днес. А първите кризисни центрове в страната са изградени преди повече от 20 години. 

Убеден съм, че в Габрово може да се намери и подходящо място, и добър социален партньор. И не непременно да се чака с години европейско финансиране. Финансиране от различни източници, може да се използва за създаването на центъра и впоследствие да се търсят допълнителни възможности с цел - устойчивост и дългосрочен живот на инициативата.

За необходимостта от изграждането на кризисен център за жертвите на насилие в Габрово рядко се говори. За съжаление, не защото такъв проблем няма.

Памет и култура

Габрово е единственият областен град в България, в който няма паметник на Васил Левски. Габровци вече сме доказали, че за важни каузи успяваме да се обединим. 
Зная го, защото през 2011 година заедно възстановихме честванията на боевете за отбраната на Шипченския проход.

Зная, че на габровци не им е приятно да отдават почитта си . . . пред една възпоменателна морена. 

Убеден съм, че заедно ще успеем да съберем необходимите средства за издигането на паметник на Апостола на свободата в града ни. 

Тази кампания скоро ще бъде обявена. Надявам се, че следващият Общински съвет ще определи за паметника място, подобаващо на величието на Левски.

Да спрем да рушим собственото си минало!

Да не позволяваме паметта ни да се руши под носа ни. Шести участък – най-старият квартал на Габрово е с опасни и рушащи се сгради. Именно тук, според запазените предания, се ражда Габрово. Тук се е намирала и първата сграда на Габровското училище, създадено от Васил Априлов.

В продължение на десетилетия Община Габрово, за разлика от Трявна, не прави нищо за опазване на това безценно наследство. Сградите се рушат и изчезват.
Така ли ще ги оставим на децата си? Знаете, че който не познава миналото си, няма бъдеще. В момента, вместо да започне ползотворен диалог и да предложи съдействие, Общината плаши собствениците на тези сгради с глоби.

Повече от очевидно е, че това не дава положителен резултат.

Винаги съм вярвал, че диалогът, съгласието и съвместната работа са много по-силни от заплахите.

Най-важната стъпка, която трябва да се предприеме за опазване на сградите и обектите с историческа стойност е да тръгнем заедно в една посока и да насочим усилията си към кандидатстване по програми за консервацията и реставрацията им. Ако се забавим още, може да се наложи да се справяме с далеч по-сериозни проблеми, но вече ще е късно.
Връщането на живота в тези емблематични за града ни сгради ще ги направи не само безопасни за минувачите, но и ще привлече туристи.

Мечтая един ден Шести участък да стане едно приятно място за почивка и разходки сред автентична старинна архитектура.

Уважаеми габровци, от срещите си с Вас се убедих, че мислим в една посока. Всички искаме развитие за града; управление, което чува и се грижи за хората и бизнеса; искаме животът в Габрово да се върне.

Кабинетът на кмета на Габрово, не е място за натрупване на стаж за пенсия.

Всеки от нас, биологично има капацитет, който достига и ако продължава въпреки волята си да работи, по един или по друг начин трябва да се оттегли достойно, и да помага на следващите кметове, добрите практики и начинания да продължат. 

Вярвам, че каузата е Габрово и габровци, а не кметското кресло. 

 Един от начините да се случи това, е гласът на всеки един от нас, мотивирано да бъден даден за точните хора! Имаме идеи, имаме капацитета и експертизата нужна ни е вашата подкрепа габровци, за да ги реализираме и да развиваме заедно града и общината си. Затова на 29 октомври ни подкрепете с номер 13 в интегралната бюлетина: мен за кмет, а Мариян Костадинов и екипа ми с кандидати за общински съветници от коалиция „Заедно за силна община“.

Сподели: