Mercedes-Benz направи това, което доскоро изглеждаше като технологичен мит. Компанията тества първия електромобил, задвижван от solid-state батерия (ASSB). Това е първият път, в който такава батерия реално задвижва автомобил, извеждайки технологията от лабораторията на пътя, макар и засега само по тестова писта.
Пробивът е резултат от партньорство между Mercedes и американската компания Factorial Energy, като част от проекта „Solstice“. През февруари 2025 г. Mercedes представи концептуалния EQS със solid-state батерия, исторически момент за индустрията. До този момент, мнозина смятаха, че solid-state батериите са на същото ниво на „обещания“ като напълно автономните коли, реално недостижими.
Особено впечатляващо е, че този исторически solid-state тест не е извършен с концептуален или експериментален автомобил, какъвто е примерно Vision EQXX, а с леко модифицирана версия на съществуващия EQS. Това е една от най-аеродинамичните серийни електрически коли в света. Това подчертава сериозния инженерен напредък и готовността на Mercedes да адаптира новата технология в реални модели.
Въпреки че компанията не разкрива всички технически детайли, е ясно, че solid-state батерията осигурява с 25% повече пробег при същото тегло и размер като текущата литиево-йонна батерия на EQS. Освен това се използва пасивно охлаждане, което допринася за допълнителна ефективност. Mercedes прогнозира, че пробегът на прототипа ще надхвърля 1000 км (621 мили) с едно зареждане, което е над 100 мили повече от който и да е настоящ електромобил на пазара.
Solid-state батериите използват твърд електролит, вместо течен, както е при литиево-йонните батерии. Това обещава:
- По-голям пробег (до 30–50% повече)
- По-кратко време за зареждане
- Много по-нисък риск от възпламеняване
- По-дълъг живот и стабилност при екстремни температури
С един пробег от 621 мили, например, шофьорът може да измине разстоянието от Детройт до Ню Йорк без спиране. Освен това, по-високата енергийна плътност позволява създаване на по-малки и по-леки батерии, които правят възможен дизайн на по-компактни и спортни EV модели.
Също толкова важно: времето за зареждане ще бъде драстично съкратено. Лабораторни тестове на Samsung показват под 10 минути до 80% заряд. Това приближава бъдещето, в което зареждането на EV ще отнема колкото пълнене на резервоар с гориво, една от ключовите стъпки към масовото приемане на електромобили.
Иронията е, че Toyota беше първата компания, която сериозно инвестира в разработката на solid-state батерии още през 2012 г., когато никой не вярваше в идеята. Но въпреки ранния старт и огромните ресурси, вложени в изследвания, японският производител не успя да реализира батерията в реален автомобил. През 2020 г. Toyota обеща демонстрация по време на Олимпийските игри в Токио — но тя така и не се състоя.
Към днешна дата, компанията измести очакванията си за масово внедряване на solid-state батерията от 2027 към „2027 или 2028“, като конкретните резултати остават оскъдни. Междувременно Mercedes, макар и закъснял в изследванията, излезе начело с реален продукт.
Къде е Tesla в тази надпревара?
Въпреки че Tesla е лидер в производството и иновациите при електромобилите, компанията на Илон Мъск е забележимо резервирана по отношение на solid-state батериите. За разлика от конкуренти като Mercedes, Toyota и Volkswagen, Tesla не инвестира директно в разработка на твърдотелни батерии и не поддържа официални партньорства с утвърдени solid-state стартъпи. Вместо това, компанията фокусира усилията си върху усъвършенстване на литиево-йонните батерии, включително новия собствен формат 4680, който предлага по-добра плътност, ефективност и производствена гъвкавост. Tesla изглежда възприема стратегията на „прагматичен наблюдател“, като следи отблизо развитието на solid-state технологиите и вероятно ще се включи, когато технологията стане достатъчно зряла за масово внедряване, както писаха преди време в свой анализ от insideevs.com.
Състезанието не е приключило — то едва започва
Макар Mercedes да е първият, който изкарва solid-state батерия на път, никой производител не е започнал масово производство. В надпреварата участват още Honda, Volkswagen и китайски гиганти CATL и BYD. Победител ще бъде този, който пръв съчетае:
- мащаб
- безопасност
- достъпна цена
Solid-state батериите вече не са просто футуристичен лозунг. Пробивът на Mercedes бележи началото на нов етап в електрическата мобилност. Въпросът не е „дали“, а „кой и кога“ ще направи технологията достъпна за масовия потребител.
Коментари (3)
Филибар
10:54, 19 Май, 2025Мерцедес!
Галин
08:10, 17 Май, 2025Каква надпревара та то Тойота има 1 електромобил!!! Тойота може да е здрава но за сметка на това им куца дизайн да не говорим за интериора, там дачия е по добре.
Меркендес
09:57, 18 Май, 2025Меркендес много хубав, телвизор-мелвизор вътре.