„Например мога да ви кажа от тези данни, събрани от международните изследвания, че ако индексът на корупция в България по времето на Костов е бил 1, по времето на царя спада до 0,4, при Станишев 1,3, при Борисов 1,8 и нагоре", каза бившият председател на вътрешната комисия в 40-ото Народно събрание.
Спасов е убеден, че хората се страхуват да подават сигнали, защото от МВР изтича информация „като от сито" към престъпния свят. Според него темата с наличието или отсъствието на възможност за подаване на анонимни сигнали към антикорупционния орган е „буря в чаша с вода", ако прокуратурата не е на мястото си и доказателствата по делата изчезват.
Ако антикорупционният орган се избира от президента, а не от парламента, антикорупционният закон би бил по-ефективен, смята бившият председател на Комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в 40-ото Народно събрание Минчо Спасов.
„В сегашния си вид, при условие че Комисията се излъчва от парламента, разследващите ще бъдат излъчвани от разследваните, което е абсурд. Ние сме изправени пред една приказка от рода на Барон Мюнхаузен, който бил потънал в блатото, както ние сме потънали в блатото на корупицята, хванал се за косата и героично се извадил оттам, обрисува ситуацията Спасов.
Според него думите на заместник-министър Евгени Стоянов при представянето на проекта за антикорупционен закон, че целта на закона не е да търси възмездие, а да възстанови справедливостта, звучат объркващо. Двете понятия са логически свързани, акцентира Спасов.
Според мен, целта на подобен закон трябва да бъде ясна и проста – хващане и наказване на корумпираните. Справедливостта е понятие, с което се занимава само съдът. Не може да очакваме тази комисия да бъде панацеята, която ще реши въпроса, особено когато тя се излъчва по начина, по който е предвидено в закона, заяви Спасов.
Според него, законът обединява вече съществуващи структури. Той припомни излъчените от парламента ръководители на съответните институции. Филип Златанов – на Комисията за конфликт на интереси. Помните всички „тефтерчето". Този човек вече е осъден, припомни Спасов.
Другият, излъчен от същото парламентарно мнозинство, е Пламен Георгиев, който отговаря за Комисията за конфискуване на имуществото. По случайност същият е прокурорът, който затри доказателствата по делото „Мишо бирата".
Според експерта, кадруването в органа не би увеличило президентската власт. В случая не става дума за власт, защото този орган няма да може да наказва, да санкционира. Той ще може да сезира. Той ще може да извършва някакво независимо разследване. Това не е власт в същинския смисъл на думата, обясни бившият председател на Комисията по вътрешна сигурност.
Според него технологията на този законопроект не съдържа юридически смислени неща. „Например, там като корупция се посочва същият законов текст, какъвто се съдържа в Наказателния кодекс, член 182, „длъжностното престъпление". Знаете народната поговорка: „Много баби, хилаво дете". Това е едно размиване на отговорности. Единият орган ще каже: „Ама това не е за мене, това е за другия". Прокурорът пък ще каже: „Не. Това не ми е дошло от Комисията. Те за какво получават заплати", даде пример Минчо Спасов.
За мен целта, доказана вече чрез тефтерчето на Златанов и чрез другите примери, е, че този орган ще бъде консолидиран, за да дисциплинира самите депутати, да могат управляващите да ги държат на мушка, да ги натискат при определени гласувания, заяви Минчо Спасов.
Бившият главен секретар на МВР ген. Валентин Петров оцени проектозакона като „отново един популистки подход за решаване на някаква конюнктура в момента и прах в очите на хората, че нещо се прави". Според него новият закон няма да се справи с корупцията.
В момента съществуват достатъчно много институции и контролни органи, които са ангажирани именно с това и те са съгласно законите, с които са изградени тези институции, каза Петров.
„Смятам, че логиката на тези хора е точно обратната - като съберат цялата информация, няма да могат отделните институции да вършат независими проверки. Всичко ще бъде под контрол – случайно да не изпуснем някой наш човек да бъде хванат в крачка. Това е логиката и времето го показа. Спомнете си с каква аплаузи създадоха навремето БОРКОР – една администрация, безумна, безсмислена, която нищо не е свършила през тези години. Аз поне не знам какъв е резултатът от тяхната работа, а са похарчили един куп пари", каза ген. Валентин Петров.
В държавата има близо 100 контролни органи, а ние ще направим 101-вия, коментира Петров. Според него трябва да се утвърждава независимостта на съществуващите институции.
Пътят е съвършено различен и тук трябва да има една абсолютно независима институция, която да извършва тези проверки. Такава институция е прокуратурата, която в последните години не показва кой знае каква независимост.
„Оттам нататък независимата институция е полицията, независимата институция е Сметната палата, независимата институция е НАП, но тогава, когато гледаме тези назначения как, видите ли, Делян Пеевски ще управлява ДАНС и нещата ще светнат и всичко ще бъде както трябва – всичко е провалено изначално", допълни ген. Валентин Петров.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас